همگرا نبودن برخی سازمان‌ها با شورای عتف/آیین نامه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان اجرا می‌شود

با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی 50 درصد کارهای پژوهشی دستگاههای ناهمگرا تحت نظر این سازمان عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمدی مدیر کل شورای عالی علوم  تحقیقات و فناوری عصر امروز در 142 جلسه شورای عتف که در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد با اشاره به برنامه ریزی‌های این شورا در جهت توسعه مجموعه فعالیت‌های این وزارتخانه اظهار داشت: در این 2 سال مسائل مختلفی دنبال و وظایف قانونی شورای عتف محقق شد و ابلاغ  آیین نامه شرح تفاصیل و وظایف اعضای شورای عتف تعیین و مسائل مطرح شده در این شورا در دولت به تصویب رسید.

وی بیان کرد: در جهت همگرایی حوزه علم و فناوری تمام دستگاه‌های ذیربط و دولت راهکارهای مختلف را بررسی و هماهنگی دستگاه‌ها صورت گرفت.

احمدی در خصوص اجرای قانون شرکت‌های دانش بنیان گفت: آیین نامه‌ مسئولیت و پیگیری این قانون و ایجاد شبکه‌های فعال سازی این شرکت‌ها در مناطق ویژه علم و فناوری ابلاغ و مفاد آن در مراحل تصویب است.

تصویب سازمان دهی فعالیت کارت‌های فناوری
احمدی ابراز داشت: کارت‌های فناوری خراسان رضوی، اصفهان و بوشهر فعال شده و سازمان‌های عامل در حال فعال سازی طرح‌های این کارت‌ها در جهت به تصویب رسیدن در هیئت دولت هستند.

وی  تاکید کرد: آمایش علم و فناوری از دیگر مسائل آیین نامه است که در این جلسه شورا بررسی و مقرر گردید که طرح‌های کلان ملی پیگیری و در سطوح و ساختارهای مدیریتی ساماندهی شود.

احمدی ادامه داد: در 142 جلسه شورای عتف ارزیابی‌ها و چالش‌های مختلف سازمان‌های علم و فناوری ارائه شد و گزارش اعتبارات پژوهشی در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

اختصاص سه درصدی شورای عتف به طرح‌های پژوهشی
مدیر کل شورای عالی علوم  تحقیقات و فناوری یادآور شد: یک تا سه درصد اعتبارات سهم پژوهش بوده و از دستگاه‌های ذیربط خواسته شده که در جهت ارتقای رشد و فناوری با شورای عالی عتف در این زمینه هماهنگ عمل کنند.

وی عنوان کرد: در این جلسه طرح‌های علم و فناوری مطرح شد و گزارش کار روند اجرای این طرح‌ها در قسمت‌های مختلف در جهت هماهنگی و همگرایی دستگا‌هها قرائت شد.

احمدی با بیان اینکه بعضی از دستگاه‌ها در حوزه علم و فناوری با شورای عتف همگرایی ندارند، افزود: برای همگرا شدن سازمان‌های ذیربط با شورای عتف آمار هماهنگی در حوزه‌های علم و فناوری و شاخص مختلف آن تهیه شد.

آمایش مقالات اجتماعی، اقتصادی و بین المللی به وسیله شورای عتف
وی عنوان کرد: بعضی از  شاخص‌ها شامل آمار تعداد مقالات در بخش‌‌های اقتصادی و اجتماعی است که در این میان شاخص‌های بین المللی که در کشورهای دنیا از جمله، آمریکا، اروپا و کره مطرح است به بحث و بررسی گذاشته است.

احمدی ادامه داد: همپوشانی بحث‌های بالا دستی بر طبق نقشه جامع علمی کشور در راستای جهت‌گیری و اولویت شاخص‌های علمی و رشته‌ای است.

تدوین و ابلاغ نقشه جامعه علمی کشور در راستای طرح‌های علم و فناوری
احمدی با بیان اینکه بر طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همه سازمان‌ها مکلف به اجرای این شاخص‌ها هستند، ادامه داد: طی 7 ماه کارگروه‌های مختلف در وزارت علوم تشکیل و شاخص‌های هم پوشانی نقشه جامع علمی کشور تدوین شد.

مدیر کل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: پژروهش‌های فناوری اطلاعات و همچنین برنامه‌های آموزش عالی به صورت گزارش مکتوب در این شورا بررسی و مسائل حوزه‌های پژوهشی مطرح شد.

وی ابراز داشت: آمایش علم و فناوری و همگرا شدن سازمان در این حوزه بررسی و شاخص‌های اجرایی ابلاغ شد.

کم شدن بودجه طرح‌های پژوهشی سازمان‌های متخلف
احمدی عنوان کرد: در این جلسه ساز و کارهای اجرای آیین نامه مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که از دستگاه‌های متخلف با نظر دستگاه نظارتی دیوان محاسبات اداری و سازمان بازرسی بودجه اختصاص یافته به عنوان جریمه کم شود.

وی در پایان گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی 50 درصد کارهای پژوهشی دستگاههای ذیربط تحت نظر این سازمان عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.