باید ثبت اختراعات در کشور فعال‌تر شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در زمینه ثبت اختراعات نسبت به رتبه‌بندی جهانی فاصله زیادی داریم؛ گفت: باید به علوم پایه و توازن آن با علوم کاربردی توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در نشست تخصصی هم‌اندیشی ملی تدوین سیاست‌های اجرایی و اولویت‌های فناوری و پژوهش کشور که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است، گفت: تمامی دستگاه‌ها هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند باید با محور قرار دادن 13 راهبرد اساسی نقشه جامع علمی کشور باشد. این 13 محور اصلی برای افق 1404 است که شامل موضوعات مختلفی از جمله سرمایه انسانی ، تعامل کشورهای منطقه، پزشکی و سلامت، مهندسی و علوم است که برای هر کدام اقدامات و برنامه‌های ملی در نظر گرفته شده است و می‌توان گفت که بیش از 200 اقدام در این نقشه جامع علمی کشور مطرح شده است.  

وی ادامه داد: برنامه‌های 5 ساله باید منطبق بر نقشه جامع علمی کشور باشند و باید تمامی نهادها و دستگاه‌ها برای محقق شدن اهداف این نقشه همکاری کنند و به این نقشه جامع علمی کشور پایبند باشند چرا که این امر از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز است. 

دزفولی عنوان کرد: شورای عتف باید بازوی پرتوان اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور شود و زمانی محقق می‌شوند که در مسیر تحقق اهداف کمی و کیفی نقشه جامع علمی کشور قرار گیرد. همچنان که شورای عتف تقویت و حمایت می‌شود.

وی افزود: این که درباره یک موضوع چند مرجع سیاست‌گذاری کنند درست نیست چون واگرایی غیر سازنده شکل می‌گیرد و نمی‌گذارد از کل ظرفیت‌ها استفاده شود بنابراین باید با تدبیر بیشتری عمل نماییم و در واقع در ستاد نقشه جامع علمی کشور مباحثی تصویب شود و سایر دستگاه‌ها از جمله کمیسیون‌های تخصصی که بهترین عضو برای عملیاتی شدن مصوبات هستند شیوه‌های نوین به اجرا در بیایند.

دزفولی عنوان کرد: بدون همراهی و هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی شورای عتف امکان تحقق کامل اهداف نقشه‌ جامع علمی کشور میسر نیست. هر چند که بخش‌های دیگر به حوزه علم و فناوری برای هم‌افزایی این بخش غبطه می‌خورند اما باید سعی کنیم کمبود‌های خود را با هم حل کنیم تا به افق 1404 بتوانیم برسیم. برای این کار اگر لازم است نشست‌ها و جلسات بیشتری را توصیه می‌کنیم که برگزار شود.

وی حرکت ایران را حرکت رو به جلو دانست و اظهار داشت: با این حرکت رو به جلو اما همچنین در رتبه‌بندی جهانی با رتبه ایده‌آل فاصله زیادی داریم با توجه به اینکه در اوایل سال 2000 میلادی در ثبت اختراع از رقم 3 یا 4 خود را به سالانه 43 یا 45 رسانده‌ایم اما نسبت به کشورهایی که با آنها رقابت می‌کنیم هنوز با اعداد سه رقمی فاصله داریم که این فاصله باید جبران شود و این امر محقق نمی‌شود جز با کنار هم گذاشتن انرژی یکدیگر. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سهم پژوهش و فناوری در سال آینده بیان کرد: هر چند که سهم پژوهش و فناوری در سال آینده حدود 15 هزار میلیارد تومان و حدود 1/1 درصد پیش بینی شده است اما محقق شدن این طرح اهمیت زیادی دارد همچنین هماهنگی بخش‌ها هم در خور توجه است چرا که حتی اگر این سهم محقق شود اما هماهنگی نباشد ما به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

وی عنوان کرد: در هرم‌های دانشجویی زیر 2 درصد دانشجوی دکتری و زیر 17 درصد دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که در مقایسه با کشورهای دیگر این رقم بسیار پایین است.

وی افزود: 8.7 میلیون محقق در دنیا وجود دارند که اروپا رشد 22 درصدی و آمریکا رشد 17 درصدی را در تربیت محقق داشته است با مقایسه کشور خود با این کشورهای پیشرفته به این نتایج می‌رسیم که باید امکانات و انرژی‌های بیشتری را در اختیار حوزه علم و فناوری قرار دهیم.

دزفولی خاطرنشان کرد: باید توازن بین علوم کاربردی و علوم پایه برقرار شود و توجه به علوم پایه بیشتر گردد چرا که تمام کشورهای موفق سهم خود را از علوم پایه بالا برده‌اند مانند کره که از 13 درصد سهمش را به 18 درصد رسانده است بنابراین به محض غفلت از مرزهای دانش فرصت‌های کاربردی شدن علم از ما گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار