اویل پرایس: تلاش نافرجام آژانس بین المللی انرژی برای افزایش قیمت نفت

کارشناسان معتقدند برخلاف گزارش آژانس بین المللی انرژی، قیمت نفت افزایش نخواهد یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: 182 سال از ثبت اختراع کاغذ سنباده توسط ایساک فیشر جونیور می گذرد اما بازار نفت، یک بار دیگر متشنج شده است.

اصل موضوع این است که هرچه دلار بیشتر قدرت بگیرد، نفت خام سیر نزولی را طی می کند و در عین حال، گزارش ظاهرا حمایتی سازمان بین المللی انرژی هم نتوانسته است قیمت ها را بالاتر ببرد. یادمان باشد که در بازار نفت امروزی باید پنج نکته را در نظر داشت:

1-گزارش امروز سازمان بین المللی انرژی در خصوص بازار نفت، علائم متناقضی به بازار نفت می فرستد. این سازمان در خصوص انتظار تقاضای رشد 1.3 میلیون بشکه ای نفت در روز ، بزرگ نمایی کرده است. اما  اعلام کرده است که قیمت ها باید با موجودی بازار و احتمال بازگشت تولید بعد از قطع آن بررسی شود. سازمان بین المللی انرژی، اختلال در عرضه و تقاضای زیاد را باعث متعادل تر شدن بازار می داند. این سازمان تخمین می زند که کاهش روزانه 800 هزار بشکه در ماه مه باعث نزدیک تر شدن عرضه به تقاضا خواهد شد. اما در عین حال اعلام می کند تا سال 2017، بازار به تعادل نخواهد رسید.

2-در عرصه داده های اقتصادی، نکات برجسته زیادی به چشم می خورد. تولید اقتصادی ژاپن در آوریل سال جاری در مقایسه با ماه گذشته 0.5 درصد رشد داشته است که از برآوردها بهتر است و داده ها برای حوزه یورو نیز از برآوردها بهتر هستند (رشد ماه به ماه 1.1). تورم، بیرون از انگلستان، هنوز هم شیب ملایمی دارد و کمتر از شاخص 0.3 درصد سال به سال ماه مِی است - اما کشورهای تورم خیز مثل ایتالیا و اسپانیا، هنوز به ترتیب رشد سال به سال منفی 0.3 و منفی 1.1 درصد دارند.در قاره آمریکا نیز شاخص ماه به ماه برزیل، کمتر از شاخص 0.5 درصدی بود ولی از آن سو در آمریکا، همین رقم از انتظارات بالاتر رفت. قبض های پمپ بنزین ها 2.1 درصد افزایش یافت.

3-شاخص های دولت آلمان برای اولین بار طی ده سال اخیر، منفی شده است. این یعنی اگر می خواهید ده سال تضمین های دولتی آلمانی را به دست بیاورید باید برای آن به دولت آلمان پول بدهید. با بازگشت نگرانی ها از وضعیت اقتصادی، و افزایش احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، گویا هیچ کس حاشیه امن ندارد.

4-با کاهش تولید نفت آمریکا در سال اخیر، نفت خام صادراتی غرب آفریقا وارد آمریکا می شود. داده ها نشان می دهند که صادرات نفت خام غرب آفریقا در پنج ماهه اول امسال، در مقایسه با سال 2015 افزایش یافته است و صادرات آن به آمریکا به طور متوسط 400 هزار بشکه در روز بوده است. تا این جای سال 2016، آمریکا 8 درصد کل حجم صادرات غرب آفریقا را به خود اختصاص داده است.

5-در پایان، قیمت گاز طبیعی در آمریکا دیروز به بالاترین سطح در هشت ماه اخیر رسید و جدیدترین پیش بینی های اداره ملی اقیانوسی و جوی طی هفته های آینده، حاکی از شرایط اضطراری در کل آمریکا است. احتمال وجود تابستانی گرم و کاهش تولید، باعث به صدا درآمدن زنگ خطر شده است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار