طالبی به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:

تولد چهار گوزن قرمز در پناهگاه حیات وحش سمسکنده

کارشناس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری از تولد 4 گونه در خطر انقراض گوزن قرمز ( مارال) خبر داد.

تولد چهار گوزن قرمز در پناهگاه حیات وحش سمسکندهقاسم طالبی کارشناس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تولد 4 رأس از گونه در خطر انقراض گوزن قرمز اظهار داشت: در تاریخ‌های جمعه 14، چهارشنبه 19 و جمعه 21 خرداد شاهد تولد گونه در خطر انقراض گوزن قرمز(مارال) جمعاً به تعداد 4 رأس بوده‌ایم.

وی افزود:روز  جمعه 21 خرداد شاهد تولد و در روزهای دیگر یک گونه از گوزن قرمز در پناهگاه حیات وحش سمسکنده بوده‌ایم که هم اکنون تعداد این گونه ارزشمند با تولدهای اتفاق افتاده به 25 رأس رسید.

کارشناس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری با بیان اینکه این گونه در پناهگاه دشت ناز ساری نیز وجود دارد، بیان داشت: این اتفاق نتیجه وضعیت مطلوب از جمله تغذیه مناسب، حضور دامپزشک و مراقبت شبانه روزی همکاران ما در پناهگاه حیات وحش سمسکنده بوده است.

شایان ذکر است؛تا چند دهه پیش تصور می‌شد که نسل این حیوان منقرض‌ شده است ولی با مشاهده چند شاخ تازه در شوش این تصور از بین رفت و دو رأس از آن‌ها توسط آقای ورنر ترنس آلمانی زنده گیری شده و در سال ۱۳۳۷ به باغ‌وحش اپل انتقال داده‌شده و بعد از تکثیر تعداد شش رأس به دشت ناز منتقل شد و از جمله عوامل کاهش جمعیت این‌گونه می‌توان به شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه‌های طبیعی آن اشاره کرد.

این منطقه کوهستانی که از جنگل‌های هیرکانی پوشیده شده است، یکی از منحصربه‌فردترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور رادار است و وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی خود مبین این موضوع است، از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از ممرز، راش، توسکا، انجیلی و لیلکی و از گونه‌های مهم جانوری می‌توان از گوزن زرد، مرال، شوکا، گربه جنگلی و قرقاول اشاره کرد.

در پناهگاه حیات‌وحش ساری فقط گونه گوزن زرد زیست می‌کند و در دیگر پناهگاه‌های کشور، گوزن قرمز پرورش داده می‌شود، گوزن زرد ایرانی بانام علمی Dama mesopotamica پستانداری از خانوادهٔ گوزن است؛ گمان می‌رفت که نسل این حیوان منقرض‌ شده باشد تا این‌که در دههٔ ۱۹۵۰ گلّه‌ای از آن در خوزستان کشف شد؛ اینک گله‌هایی از گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری در استان مازندران در محوطهٔ محصوری مراقبت می‌شوند. در برخی از باغ‌وحش‌های جهان نیز نمونه‌هایی از آن وجود دارد.

این حیوان جثه‌اش از مارال کوچک‌تر است. نرها شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند. رشد شاخ‌ها از یک‌ سالگی به بعد شروع می‌شود، ولی شاخک‌ها از دوسالگی ظاهر می‌گردد؛ در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند، موها در فصل تابستان کوتاه است، رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل‌ها و دم‌سفید است، در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاکستری با خال‌های نامشخص است.

گوزن زرد ایرانی دارای طول سر و تنه میان ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر، دم ۱۶ تا ۲۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۸۵ تا ۱۱۰ سانتی‌متر است. این پستاندار وزنی برابر با ۵۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار