باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دشت الله آباد،بر لبه تیغ مرگ و نابودی!/احتمال هجرت بی‌بازگشت پرندگان

احداث سد در دشت ا.. آباد قزوین به دغدغه ای جدی برای دوستداران محیط زیست مبدل شده،فعالان زیست محیطی مدعی نابودی تالاب این دشت در سایه چنین پروژه ای هستند .

دشت الله آباد،بر لبه تیغ مرگ و نابودی!/احتمال هجرت بی‌بازگشت پرندگان
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،دشت ا...آباد و تالاب موجود در آن یکی از ظرفیت های بالقوه در حوزه زیست محیطی و منابع طبیعی استان قزوین محسوب می شود.

با وجود اهمیت بسیار بالای این خطه ،فعالان و دوستداران حوزه زیست محیطی اعتقاد دارند حیات و بقای تالاب این دشت با پروژه سدسازی تعریف شده به مخاطره می افتد.

سخن از سد بالاخانلو در منطقه بوئین زهرای استان قزوین است که با بهره برداری از آن آب آشامیدنی 5 شهر،30 روستا و بخشی از آب مورد نیاز زراعی و کشاورزی این محدوده تامین خواهد شد.

بدون تردید در شرایطی که بسیاری از نقاط کشور با بحران کم آبی مواجه است،بهره برداری از طرح هایی که کاستی ها و نیازهای این بخش را رفع کند،امری پسندیده و بجا است،یقینا مخاطرات کم آبی و بحران ها و معضلات ناشی از آن با خسارات جدی اقتصادی و حتی اجتماعی همراه خواهد بود و رفع آن مولفه ای حائز اهمیت به شمار می رود.

با همه این اوصاف باید ساز وکاری اندیشیده شود که در تامین چنین نیاز ضروری و اجتناب ناپذیری،دغدغه های زیست محیطی نیز رعایت و لحاظ شود.

با وجود این ضرورت،دوستداران محیط زیست از خشک شدن احتمالی تالاب دشت ا...آباد نگران هستند،تالابی که در صورت بهره برداری سد،از حق آبه مورد نیاز خود محروم می شود و به اعتقاد دوستداران محیط زیست در این منطقه،تبعات چنین محرومیتی در از دست رفتن این تالاب شاخص در استان قزوین ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

*کمین ریزگردها

یکی از پدیده های زیست محیطی که در سالهای اخیر بخش هایی از این مرز و بوم را تحت هجمه بحران ساز خود قرار داده،معطوف به انتشار ریزگردها می شود.

کارشناسان منابع طبیعی و عرصه محیط زیست عوامل بسیاری را در بروز چنین پدیده ای دخیل می دانند،که یکی از اصلی ترین آنها،مشمول خشکی تالاب ها می شود،از سوی دیگر حفر غیر مجاز چاه ها در دشت ا...آباد،مزید بر علت شده تا سطح آب در این منطقه با کاهش قابل توجهی همراه شود و مجموعه این عوامل به عنوان زنجیره ای از عوامل مخرب،دشت مذکور را به مخاطره انداخته است.

*احتمال هجرت بی بازگشت پرندگان از دشت ا...آباد

یکی از شاخصه های دشت ا...آباد،معطوف به حضور گونه های متعددی از پرندگان می شود که بواسطه برخورداری این دشت از تالاب مورد اشاره،منطقه را به زیستگاهی برای گونه هایی همچون "چوبا" ،" آبچلیک"، "خروس کولی " و " اگرت سفید " تبدیل کرده است.

البته حضور گونه های مورد اشاره در سال های اخیر به دلیل کم توجهی مسئولان ذیربط برای حفظ بستر مناسب زیست ،کاهش یافته است و برخی معتقدند استمرار کم توجهی ها واحداث سد باباخانلو می تواند قهر پرندگان را با تالاب و دشت این منطقه،تشدید کند.

*سد بابا خانلو تهدید نیست

با وجود هشدارها و دغدغه هایی که دوستداران محیط زیست در خصوص احداث سد مذکور دارند اما مدیرکل آب منطقه ای قزوین نظر دیگری دارد و معتقد است این پروژه نه تنها تهدید نیست  بلکه یکی از ضروریات این دشت محسوب می شود.

وی در گفتگو با اصحاب رسانه در خصوص وضعیت فعلی این پروژه عنوان داشته که در حال حاضر سد باباخانلو از پیشرفت 22 درصدی برخوردار است و در صورت تامین اعتبارات،امکان بهر برداری از آن فراهم خواهد شد.

وی معتقد است با رها شدن بخشی از آب ذخیره شده در این سد،علاوه بر تامین آب موردنیاز ومدیریت بحران کم آبی،ظرفیت ها و استعدادهای موجود در این دشت نیز حفظ خواهد شد و به تعبیری وی معتقد است احداث سد نه تنها تهدید نیست بلکه شرایطی را فراهم می کند که در حفظ دشت ا...اباد نیز مثمر ثمر خواهد بود.

آنچنان که این مقام مسئول در حوزه آب منطقه ای استان قزوین عنوان داشته،پروژه مذکور در ابعاد متعددی همچون مدیریت بحران،پدافند غیر عامل،محیط زیست،حفظ میراث فرهنگی،نحوه ساخت و ساز،استحکام و انسجام بنا و نحوه احداث آن مورد تایید قرار گرفته و جای نگرانی نیست.

با همه این اوصاف و با توجه به تجربیاتی که پیش از این در برخی از نقاط کشور وجود داشته باید دقت نظر بسیاری در بهره برداری از این پروژه ها لحاظ شود و ضمانت های کافی از عوامل اجرایی این پروزه اخذ شود تا بتوان با ضریب اطمینان خاطر هر چه بیشتری نسبت به حفظ محیط زیست و رفع مخاطرات احتمالی آن گام برداشت،زیرا هرگونه اشتباه محاسباتی می تواند به تهدید و خطری جدی در حوزه زیست محیطی این منطقه مبدل شود که شاید جبران آن غیرممکن به نظر برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.