در گفتگو با شبکه روسیا الیوم؛

مالکی: 24 سال مذاکره با اسرائیل بی فایده بود/ تل‌آویو فقط دم از گفتگو می زند

وزیر خارجه فلسطین به بی فایده بودن مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی اذعان کرد.

مالکی: 24 سال مذاکره با اسرائیل بی فایده بود/ تل‌آویو فقط دم از گفتگو می زندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، با اذعان به بی فایده بودن مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل در مدت بیست و چهار سال مذاکره به اقدامات خود مانند کشتار ملت فلسطین، یهودی سازی قدس، تلاش برای به رسمیت شناختن اسرائیل، گسترش شهرک های یهودی نشین و ویران کردن خانه های فلسطینیان ادامه داده است. 

ریاض مالکی گفت اسرائیل با مطرح کردن طرح مذاکرات دوجانبه، مذاکرات را تنها برای مذاکرات می خواهد؛ زیرا هیچ بحثی و گفتگویی را در زمینه موضوع شهر قدس، توقف شهرک سازی ، توقف کشتار مردم فلسطین و یا تخریب منازل آنها نمی پذیرد.

وی درباره همزمانی سفرش به مسکو با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به روسیه، گفت سفرش به مسکو همزمان با نتانیاهو کاملا اتفاقی بوده است و همزمانی این دو سفر هیچگاه از ارزش سفر هیئت فلسطینی به روسیه کاهش نمی دهد و این سفر از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر خارجه فلسطین گفت: روسیه، که همزمان میزبان یک مسئول اسرائیلی و یک مسئول فلسطینی است، می تواند نقش مهمتری ایفا کند. من تنها با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف دیدار کردم و بحثهای طولانی در زمینه مسئله فلسطین و روابط دوجانبه روسیه و فلسطین و مسائل مربوط به حل وفصل و پیامدهای آن و شرایط موجود در منطقه با هم داشتیم.

مالکی درباره نقش روسیه گفت طرف فلسطینی از نقش فعال روسیه استقبال می کند. این نقش فعال می تواند در زمینه حل وفصل مسائل میان طرف فلسطینی و صهیونیستی و یا در زمینه پرونده سوریه و یا حوادث عراق ، یمن و لیبی باشد. 

وی افزود طرف فلسطینی معتقد است مسکو می تواند چنین نقشهای فعالی را ایفا کند البته در زمینه حل و فصل مسائل میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، مسکو روابط خوبی با هر دو طرف دارد و می تواند نقش خوبی در این زمینه ایفا کند.

این مقام فلسطینی گفت با توجه به اینکه پرونده مذاکرات بین طرف فلسطینی و اسرائیل فقط در دست آمریکاست، باید دید آیا روسیه می تواند نقشی بسیار فعال در این زمینه ایفا کند؟ این پرسشی است که در آینده مشخص خواهد شد، اما روسیه  تلاش زیادی در این زمینه کرده است.

وی درباره اعلام آمادگی نتانیاهو برای دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، و اینکه آیا این اعلام آمادگی وی عقب نشینی یا فریبکاری است گفت اسرائیل نمی خواهد از مذاکرات مستقیم  دو جانبه دست بردارد این در حالی است که نشست اخیر پاریس این دیدگاه اسرائیل را تهدید می کند.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی در ادامه گفت اسرائیل نمی خواهد مذاکرات بر اساس طرح پاریس باشد؛ زیرا اسرائیل در مذاکرات دوجانبه می تواند ملاحظات خود را تحمیل کند چون طرف سومی وجود ندارد و هیچ کس نمی داند بین دو طرف بر سر میز مذاکرات چه می گذرد و کسی در مسیر اهداف اسرائیل مانعتراشی نخواهد کرد، اما طرح پاریس این معادلات را بر هم می زند و مذاکرات را از زیر سلطه اسرائیل در می آورد و زیر نظر بین المللی قرار می دهد به همین علت است که اسرائیل با طرح پاریس مخالفت کرده است.

مالکی تصریح کرد طرف فلسطینی از مواضع اسرائیل غافلگیر نشد، زیرا تل آویو همواره می خواهد از طریق مذاکرات ، اینطور وانمود کند که آمادگی مذاکره بدون پیش شرط با فلسطینیاین را دارد دارد.

وی افزود اسرائیل همواره تأکید می کند در مذاکرات نباید موضوع شهر قدس و یا یهودی بودن اسرائیل و توقف شهرک سازی مطرح شود علاوه بر اینکه همواره پیش شرطهایی را نیز تعیین می کند. 

وزیر خارجه فلسطین گفت ما فلسطینی ها چنین مذاکراتی را نمی پذیریم زیرا تجاربی  در این زمینه به دست آورده ایم . ما در طول بیست و چهار سال مذاکرات مستقیم با اسرائیل به این نتیجه رسیدیم که مذاکرات بدون حضور طرف سوم و بدون داشتن سقف زمانی و تعیین اهداف مذاکرات،  نتیجه ای ندارد و ما دیگر نمی توانیم بر سر میز چنین مذاکراتی بنشینیم . این در حالی است که اسرائیل شهرک سازی های خود را ادامه می دهد و منازل فلسطینی ها را تخریب می کند و شهرک نشینیان صهیونیستی را به جای شهروندان فلسطینی اسکان می دهد و کشتار فلسطینی ها را بدون هیچ توجیه قانونی ادامه می دهد و در عین حال دم از مذاکرات می زند.

مالکی در پاسخ به پرسشی درباره طرح صلح عربی و اینکه به اصلاحات نیاز دارد یا خیر، گفت هرگونه تغییر در طرح کشورهای عربی و یا تغییر در جدول زمانی آن را اسرائیل مطرح می کند و هدف از آن ایجاد نیز جنجال آفرینی است تا فلسطینی ها را بسنجد و محک بزند. 

وی گفت اسرائیل می خواهد توپ را به زمین کشورهای عربی بیندازد، اما من تأکید می کنم هیچگونه اصلاحاتی در این طرح صورت نخواهد گرفت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار