اختلاط فعالیت‌ شوراهای صنفی با مسائل سیاسی خط قرمز است

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: اگر شورای صنفی دانشگاه‌ها در حوزه سیاسی فعالیت داشته باشد فعالیتشان به حالت تعلیق درمی‌آید و اختلاط فعالیت‌ این شورا با مسائل سیاسی خط قرمز محسوب می شود.

ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: آیین نامه شورای صنفی دانشگاه ها بعد از چند ماه به امضا محمد فرهادی وزیر علوم رسید و به دانشگاه ها ابلاغ شد. براساس آیین نامه مصوب، انتخابات شورای صنفی دانشگاه‌ها باید در اردیبهشت‌ماه انجام شود، اما از آنجایی که آیین‌نامه جدید شورای صنفی دیرتر از زمان معمول ابلاغ شد، دانشگاه‌ها می‌توانند انتخابات خود را در ابتدای سال تحصیلی جدید انجام دهند.

وی درباره انتشار نامه ای که برخی از انجمن های اسلامی دانشگاه ها، تحت عنوان حذف بخش مهمی از این آئین نامه به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، ادامه داد: شورای صنفی دانشگاه ها فعالیت سیاسی ندارد. تغذیه، خوابگاه های دانشجویی و تربیت بدنی برخی از فعالیت های این شورا محسوب می شود بطوری که شورای صنفی یک بازوی قدرتمند برای بهبود وضعیت دانشجویان است. 

ریاضی با اشاره به برخی از بندهای حذف شده در مورد شرایط افرادی که قصد عضویت در شورای صنفی را دارند، گفت: از آنجا که آیین نامه سابق، نگاه سیاسی به شوراهای صنفی داشته و شرایط عضویت را از آیین نامه تشکلهای اسلامی برداشته بود، اما حال اکیدا اختلاط فعالیت‌های شوراهای صنفی با مسائل سیاسی برای ما خط قرمز محسوب می شود و این در حالی است که آیین نامه های کانونهای فرهنگی، انجمن‌های علمی و حتی نشریات دانشجویی نیز بصورت کاملا غیر سیاسی تنظیم شده است. 

وی افزود: ازسوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد قانون گذار تنها در آیین نامه تشکل‌های اسلامی قیدهای عمومی پیش بینی کرده که این امر ناشی از امکان بررسی و تعیین مصادیق در فعالیت‌ها است.

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان یادآور شد: براساس اصل برائت در قانون اساسی همه دانشجویان به حکم شهروندی جمهوری اسلامی ملتزم به نظام و قانون اساسی بوده و تنها در صورت اثبات خلاف آن برابر مقررات با فرد خاطی برخورد می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در بخشی از نامه اعضای برخی از انجمن های اسلامی دانشگاه ها به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده " باتوجه به آیین نامه جدید شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور که چندی پیش از سوی وزیر علوم به دانشگاه ها ابلاغ شده است نکته ای مورد توجه است: در بخش قوانین مربوط به انتخابات شوراهای صنفی مهم ترین و اصلی ترین شرط که همان اعتقاد و التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی می باشد، از این آیین نامه  حذف شده است. (در آیین نامه سابق، در بخش اول قوانین انتخابات-بخش«د» و ماده10- "اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی"از شرایط اصلی کاندید شدن در شوراهای صنفی بود اما در آیین نامه جدید که بند «د» به ماده 14 منتقل شده، این بند حذف شده است).

این نامه از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تفرش، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک و انجمن اسلامی دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران منتشر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار