مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا

به بهانه دیدار امشب فینال لیگ قهرمانان اروپا ، 11 دوره گذشته این رقابتها را مرور می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، امشب تیم های همشهری رئال مادرید و اتلتیکو مادرید در فینال لیگ قهرمانان اروپا در شهر میلان برابر هم قرار می گیرند. به این بهانه نگاهی می اندازیم به 11 فینال گذشته لیگ قهرمانان اروپا و ابتدا از زیباترین فینال این رقابتها شروع می کنیم.
 
2005 لیورپول(بزرگترین بازگشت تاریخ فوتبال؟)
لیویوپول ، فصلی ناامید کننده را در لیگ برتر پشت سر گذاشته بود و فصل را در جایگاه پنجم به پایان رسانده و همچنین در جام حذفی و جام اتحادیه نیز به موفقیتی دست نیافته بود ، آخرین امید خود برای کسب جام را در لیگ قهرمانان می دید که باید برابر تیم قدرتمند میلان قرار می گرفت.
مسابقه فینال در حضور 70 هزار تماشاگر ورزشگاه المپیک آتاتورک شهر استانبول برگزار شد. میلان بازی را طوفانی آغاز کرد و پائولو مالدینی در ثانیه 51 مسابقه ، گل اول را برای میلان به ثمر رساند. این سریعتیرین گل در تاریخ فینال لیگ قهرمانان اروپا بود و همچنین مالدینی 36 ساله تبدیل به مسن ترین گلزن فینال این رقابتها شد. پس از این گل لیورپول برای جبران گل جلو آمد اما قادر به نفوذ از بین مدافعان سرسخت میلان نبود. این حملات لیورپول باعث شد تا میلان توسط هرنان کرسپو ، مهاجم آرژانتینی که به طور قرضی از چلسی به میلان آمده بود ، 2 گل در دقایق 38 و 42 از روی ضدحمله به ثمر برساند و میلان نیمه اول را با پیروزی قاطع سه بر صفر به رختکن رفت.اما در نیمه دوم لیورپول متحول شده به میدان آمد و در مدت 6 دقیقه سه گل وارد دروازه میلان کرد. ( جرارد 54 ، اسمیچر 56 ، آلونسو 60 ) . درادامه ابن مسابقه در پایان 120 دقیقه گلی را نداشت تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود.
در نهایت سرخ ای آنفیلد با درخشش یرزی دودک دروازه بان خود در ضربات پنالتی توانستند به شکلی کاملاً دراماتیک در ورزشگاه تاریخی علی سامین شهر استانبول برای پنجمین بار قهرمان اروپا شوند.
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
2006بارسلونا (استفاده بارسا از افت بزرگان)
در سال 2006 بارسلونا با پیروزی برابر آرسنال قهرمان شد. البته یک واقعیت غیر قابل انکار این است که آنها در آن فصل رقیب خیلی قدرتمندی را در اروپا نداشتند و اغلب تیمهای بزرگ اروپا در افت به سر می بردند،  آنها با قدرت و و توان بنا گذاشته شده بر رونالدینیو که در دوران اوج خود به سر می برد ، قهرمان شدند، البته آنها در دیدار فینال شدیداً در مقابل حریف انگلیسی خود یعنی آرسنال به زحمت افتادند و حتی با یک گل نیز از حریف عقب بودند، ولی بارسلونا در ادامه با نشان دادن فوتبالی قدرتمند به بازی برگشت و در نهایت با پیروزی 2-1 توانست برای دومین بار قهرمان اروپا شود.
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
2007 میلان(انتقام)
میلان با گرفتن انتقام دو سال قبل برای هفتمین و آخرین بار قهرمان اروپا شد. میلان در فینال در ورزشگاه المپیک آتن ، لیورپول را دو بر یک شکست داد و انتقام فینال سال 2005 در استانبول را از این تیم گرفت.
این مسابقه یک پایان دراماتیک برای میلان بود که در ابتدای این فصل به دلیل رسوایی کالچوپولی  از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا محروم شده بود اما پس از تجدید نظر به این تیم اجازه حضور در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان به جای حضور مستقیم در این رقابتها داده شد.
در این دیدار ، فیلیپو اینزاگی در دقیقه 45 گل اول میلان را به ثمر رساند . این بازیکن دقیقه 82 برای بار دوم دروازه دودک را باز کرد . اما دقیقه 89 درک کویت یکی از گلها را جبران کرد و دروازه دیدا را باز کرد. میلان با نتیجه دو بر یک پیروز شد و هفتمین قهرمانی خود را به دست آورد.  
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
 2008 منچستر یونایتد (جان تری ، یونایتد را قهرمان کرد!)
بعد از قهرمانی عجیب یونایتد در سال 99، این تیم یکبار دیگر با تکیه بر حوادث عجیب فوتبالی قهرمان اروپا شد. در این مسابقه فینال که میان منچستر و چلسی در مسکو برگزار شد ، ابتدا کریستیانو رونالدو شیاطین را پیش انداخت اما سپس فرانک لمپارد گل تساوی را برای آبی های لندن به ثمر رساند و بازی در طول ۱۲۰ دقیقه با همین نتیجه تساوی به پایان رسید.
در ضربات پنالتی هر دو تیم چهار پنالتی اول خود را گل کردند و سپس رونالدو بود که اولین پنالتی را خراب کرد و پیتر چک توپش را مهار کرد. اما سپس نوبت به پنالتی تاریخی جان تری رسید. تری که میتوانست با گل کردن ضربه اش ، چلسی را قهرمان کند اما هنگام زدن ضربه سر خورد و توپش با اختلاف زیاد به بیرون رفت. در ادامه ادوین فان درسار پنالتی آنلکا را مهار کرد تا یونایتد در ضربات پنالتی شش بر پنچ چلسی را شکست دهد و برای سومین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.
این نخستین فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان و سومین فینال این مسابقات بود که دو تیم از یک کشور در آن حاضر بودند.
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
2009 بارسلونا( نابغه ای به نام پپ )
اولین فصل حضور پپ گواردیولا در بارسلونا به شکلی تاریخی به اتمام رسید. پپ که تیمی شکست ناپذیر و وفقا لعاده ساخته بود در مرحله نیمه نهایی در یکی از جنجالی ترین بازیهای تاریخ لیگ قهرمانان اروپا توانستند چلسی گاس هیدینک را از پیش روی بردارند و به فینال برسند . در دیدار فینال بارسلونا در ورزشگاه المپیک رم مقابل تیم قدرتمند منچستر یونایتد قرار گرفت و توانست با دو گل اتوئو و لیونل مسی حریف خود را شکست بدهد تا هم انتقام شکست فصل گذشته را گرفته باشد و هم برای سومین بار قهرمان اروپا شود.
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
2010 اینتر میلان( نمایش کاتاناچیوی واقعی با خوزه)
در این سال تیمی قهرمان شد که توانست از پس بارسلونا بر بیاید. اینترمیلان بسیار قدرتمند و توقف ناپذیر بود، اینتر شاید خاص ترین مثال از تیمهای خوزه مورینیو و همچنین دفاع منحصر به فرد کاتاناچیوی ایتالیایی ها بود . آنها توانستند با یک بازی تدافعی هوشمندانه حماسه ای بزرگ را در مقابل کاتالانها رقم بزنند. آنها بعد از شکستن صفوف رقبا در فینال سانتیاگو برنابو به مصاف بایرن مونیخ لوئیس فن خال رفتند که تیمی بسیار پویا ولی کم مهره بود، در نهایت اینتر به لطف درخشش مهاجم آرژانتینی خود دیگو میلیتو توانست با دو گل حریف خود را شکست بدهند تا برای سومین مرتبه قهرمان جام باشگاهی اروپا شوند.  
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
2011بارسلونا (فرگوسن باز هم مغلوب پپ)
عملکرد بارسلونا در آن سال بسیار درخشان بود و در فینال منچستریونایتد را به شدت زمین گیر کرد و قدرت بی نهایتی از مالکیت توپ و پرسینگ را به همگان نشان داد.  آن یک تیکی تاکای کامل بود که دوباره متولد شد.  بارسلونا با نمایش خیره کننده لیونل مسی در بازی نیمه نهایی رئال مادرید را شکست داد و در بازی فینال نیز با نشان دادن فوتبالی مدرن، در ورزشگاه ومبلی منچستر یونایتد را شکست داد و برای دومین بار در سه سال قهرمان لیگ قهرمانان شد.
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
2012چلسی ( معجزه دی متئو در مونیخ)
این فصلی بود که سرمایه گذاری های چلسی در لیگ قهرمانان بالاخره به نتیجه رسید، هیچکس فکرش را نمی کرد که روبرتو دی متئو که به طور موقت و در اولین تجربه سرمربیگری خود ، هدایت چلسی را به عهده گرفته بود ، این تیم را برای نختسین بار قهرمان اروپا کند .  
چلسی از مرحله یک هشتم نهایی و از بازی برگشت مقابل ناپولی به یکباره پوست اندازی کرد و با یک بازگشت رویایی راهی مرحله بعد شد، آنها در نیمه نهایی نیز با تکیه بر قدرت دفاعی خود و با اقبال زیاد توانستند بارسلونای گواردیولا را به آخر خط برسانند و راهی فینال مونیخ شوند، این اولین فینالی بود یک تیم در شهر خود به میدان می رفت، بایرن مونیخ که با غلبه بر رئال مادرید به فینال آمده بود در طول بازی فینال بارها تا یک قدمی فتح جام پیش رفت ولی هر بار ناکام بود. بایرن در دقیقه 83 توانست گل بزند اما روگبا دقیقه 88 بازی را به تساوی کشاند. در وقتهای اضافه نیز بایرن صاحب یک پنالتی شد که پیتر چک آن را مهار کرد. در نهایت چلسی دی متئو با پیروزی در ضربات پنالتی رویای قهرمانی در مونیخ را برای باواریایی ها نقش بر آب کرد. پیتر چک دروازه بان چلسی با مهار دو پنالتی در جریان بازی و ضربات آخر بازی در کنار دیدیه دروگبا نقش مهمی را در اولین قهرمانی تاریخ چلسی در لیگ قهرمانان ایفا کرد.
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
2013 بایرن مونیخ (قاتلی به نام یوپ هاینکس)
بایرن مونیخ بعد از دو ناکامی در فینالهای 2010 و 2012 بالاخره به حق خود رسید، برای چهارمین بار در تاریخ دو تیم از یک کشور به فینال رسیدند و این بار دو تیم آلمانی بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند که تا پیش از فینال مقتدرانه حریفان خود را شکست داده بودند، در ومبلی لندن به مصاف یکدیگر رفتند، تیم تحت هدایت یوپ هاینکس که فصل پیش از آن کاملاً ناکام بود، این بار با گلزنی دقیقه 90 آرین روبن قهرمانی پنجم خود را جشن گرفت تا در انتهای فصل فاتح سه گانه نیز بشود، مهمترین اتفاق این فصل پیروزی خیره کننده 7-0 بایرن مونیخ در برابر بارسلونا در مجموع دو بازی رفت و برگشت و در مرحله نیمه نهایی بود.
 مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا
2014 رئال مادرید ( تعبیر رویای لادسیما)
بالاخره انتظارها در مادرید به پایان رسید و هزینه های نجومی پرز و شرکا که تبدیل به خریدهای گزافی مانند رونالدو و گرت بیل شده بود جواب داد تا رئال مادرید برای دهمین بار فاتح جام قهرمانی باشگاه های اروپا شود، قهرمانی دهم قوهای سپید بسیار دراماتیک بود، آنها سه تیم آلمانی را که همواره در برابر آنها مشکل داشتند را در سر راه خود تا فینال شکست دادند، فینال این فصل در نوع خود بی نظیر بود، برای پنجمین بار دو تیم از یک کشور، برای دومین بار دو تیم از اسپانیا و برای اولین بار دو تیم از یک شهر راهی فینال شده بودند، اتلتیکو مادرید رقیب رئال نیز با اقتدار و ارائه بازیهای درخشان به فینال رسیده بود. کهکشانی ها در بازی فینال در حالی که تا لحظات آخر از رقیب همشهری خود عقب بودند، با گل سرخیو راموس به بازی بازگشتند و در نهایت با پیروزی 4-1 دهمین قهرمانی خود را در ورزشگاه دالوژ شهر لیسبون جشن گرفتند.
مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا 
2015 بارسلونا ( اشک و حسرت برای بوفون و بانوی پیر)
در این سال یووه با آلگری پس از 12 سال دوباره به فینال راه یافته بود . آنها در مرحله نیمه نهایی رئال مادرید را مغلوب کرده بودند و باید در فینال برار دیگر غول اسپانیا یعنی بارسا قرار می گرفتند. اما تنها پس از گذشت سه دقیقه بارسا توسط راکیتیچ به گل رسید. بارسا بعد از این گل به حملات خود ادامه داد اما بوفون مانع شد تا اختلاف بیشتر شود. در دقیقه 55 موراتا گل تساوی را برای یووه به ثمر رساند و بعد از این گل یووه بر بازی مسلط شد اما بارسا از روی ضد حملات با مثلث خطرناک MSN دو گل دیگر به یووه زد تا بارسا برای پنجمین بار قهرمان لیگ قهرمانان شود. یووه نیز برای ششمین بار نایب قهرمان شد تا از این لحاظ به تنهایی رکوردار شود و بوفون نیز همچنان حسرت بالا بردن این جام را داشته باشد.
مروری بر 11 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا





انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار