تقویم روزانه فوتبال

تولد جام جهانی/قهرمانی میلان در کسل کننده ترین فینال لیگ قهرمانان

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی8 خرداد ( 28می) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال وفوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است می پردازیم.

*نخستین گل ملی فریدون زندی
8 خرداد 1384 ، تیم ملی ایران در دیداری دوستانه در ورزشگاه آزادی به مصاف جمهوری آذربایجان رفت و با نتیجه دو بر یک این تیم را شکست داد.
گلهای شاگردان برانکو را در این دیدار نکونام و زندی به ثمر رساندند. نکته این بازی ، اولین گل ملی فریدون زندی بود. زندی که نخستین دورگه تیم ملی ایران بود ، در این مسابقه برای اولین بار در تیم ملی گلزنی کرد. زندی تا پایان دوران بازی ملی اش چهار گل دیگر در تیم ملی ایران به ثمر رساند.
 
*تولد جام جهانی
28 می 1928 ، کنگره فیفا در آمستردام تصمیم به برگزاری مسابقات فوتبال بین المللی با نام جام جهانی گرفت.
فیفا که در گذشته تجربه موفقی از برگزاری مسابقات فوتبال در المپیک تابستانی 1920 ، 1924 و 1928 داشت ، باعث شد تا ‍تحت رهبری ژول ریمه رئیس وقت فیفا تصمیم به برگزاری جام جهانی بگیرند  که دو سال بعد یعنی سال 1930 آغاز شد.
فیفا بزای میزبانی نخستین دوره جام جهانی ، قهرمان دو دوره گذشته المپیک یعنی اروگوئه را به مناسبت صدمین سالگرد استقلالشان از کشور برزیل انتخاب کرد. البته این اتخاب باعث شد تا بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل دوری مسافت در این جام شرکت نکنند و از بین اروپایی ها فقط بلژیک ، فرانسه ، رومانی و یوگوسلاوی در این جام شرکت کردند. علاوه بر اینها ، هفت تیم از آمریکای جنوبی و دو تیم از آمریکای شمالی نیز در نخستین دوره جام جهانی شرکت کردند تا این جام با 13 تیم برگزار شود.
نخستین بازیهای برگزار شده در جام جهانی ، دو مسابقه همزمان بود که در 13 جولای 1930 برگزار شد. در این دو بازی ، فرانسه چهار بر یک مکزیک را شکست داد و آمریکا سه بر صفر بلژیک را برد. در نهاین اروگوئه با شکست چهار بر دو آرژانتین در فینال ، قهرمان نخستین دوره جام جهانی شد.
تولد جام جهانی/قهرمانی میلان در کم حادثه ترین فینال لیگ قهرمانان 
*قهرمانی میلان در نزدیک ترین فینال لیگ قهرمانان
28 می 2003 ، یوونتوس و میلان در نخستین فینال تمام اروپایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم رفتند و میلان با شکست یووه در ضربات پنالتی قهرمان شد.
پیش از این فقط یک بار دیگکر دو تیم از یک کشور به فینال لیک قهرمانان اروپا راه یافته بودند که مربوط به سال 2000 و فینال رئال مادرید و والنسیا بود. یووه و میلان در شرایطی به مصاف هم رفتند که سری آ چهار روز قبل از این مسابقه به پایان رسیده بود و یووه قهرمان و میلان با 11 امتیاز کمتر سوم شده بود.
بازی فینال در حضور 63 هزار و 215 تماشاگر ورزشگاه اولدترافورد برگزار شد و یکی از کم موقعیت ترین و نزدیکترین فینال های تاریخ لیگ قهرمانان بود و در طول 120 دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود.
در ضربات پنالتی پس از چهار ضربه ، میلان از یووه دو بر یک جلو افتاد و بوفون و دیدا ، دروازه بانان دو تیم ، چندین مهار خوب را در پنالتی ها داشتند. کاپیتان یووه ، الساندرو دلپیرو پشت پنجمین پنالتی یووه قرار گرفت و آن را تبدیل به گل کرد تا بازی مساوی شود. سپس آندره شوچنکو آخرین پنجمین پنالتی میلان را زد و او هم ضربه اش را گل کرد تا میلان در پنالتی ها سه بر دو پیروز شود و برای ششمین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. یووه نیز برای پنجمین بار نایب قهرمان این مسابقات شد.
نکته جالب این مسابقه این بود که کلارنس سیدورف هافبک میلان ، برای سومین بار قهرمان این مسابقات شد که با سه تیم مختلف به دست آمد. او پیش از این در 1995 با آژاکس برابر میلان و در 1998 با رئال مادرید برابر یووه قهرمان شده بود.
تولد جام جهانی/قهرمانی میلان در کسل کننده ترین فینال لیگ قهرمانان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار