به بهانه زادروز ستاره پیشین آتزوری ها؛

لوکا تونی از نگاه اعداد

در این مطلب بر آنیم که لوکا تونی، مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال سرزمین چکمه را از زاویه آمار و ارقام بنگریم.

لوکا تونی از نگاه اعدادبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته زادروز بهترین گلزن لاجوردی پوشان در جام جهانی 2006 آلمان بود. 

ستاره ای که آخرین حضورش در مستطیل سبز به دیدار در برابر بانوی پیر فوتبال جهان یعنی تیم یوونتوس بازمی گردد. 

لوکا در آن دیدار توانست با گلزنی از روی نقطه پنالتی، به روند شکست ناپذیری راه راه پوشان شهر تورین در 26 بازی در سری آ، پایان ببخشد و از طرفی زمینه را برای پیروزی تیم ورونا فراهم کند.

اکنون می خواهیم از پشت عینک اعداد به لوکا تونی نگاه کنیم. 10 عدد که ارتباطی مستقیم با این بازیکن 39 ساله دارند.


100: صد در صد از 16 گل لوکا تونی برای تیم ملی ایتالیا از درون محوطه جریمه (18 قدم) به ثمر رسید و بیش از نیمی از گل های ملی او در برابر سه تیم بلاروس، اسکاتلند و اوکراین بوده است.


53.5: اندازه یک مسافت! در ماه فوریه سال 2011، لوکا تونی توانست از مسافتی برابر با 53.5 فوت، با یک ضربه سر تماشایی نخستین گل خود را برای یوونتوسی ها در مقابل تیم کالیاری به ثمر برساند.


48: تعداد گل هایی که تونی را به بهترین گلزن تاریخ تیم ورونا در رقابت های سری آ تبدیل می کند. او تنها درطول سه فصل توانست به چنین رکوردی دست یابد. 

امیلیانو ماسکتی، اصلی ترین رقیب او، در طول 9 فصل حضور تیم ورونا در رقابت های سری آ موفق به زدن 35 گل شده است.

20 و 22 گل لوکا تونی در دو فصل نخست حضور او در تیم ورونا، موجب شده که او به ترتیب در جایگاه نخستین و سپس دومین گلزن برتر تاریخ این باشگاه در طول یک فصل از رقابت های سری آ قرار بگیرد. 

پیشتر رکورد برترین گلزن تاریخ این باشگاه تنها 15 گل بود.


47: چهل و هفت سال پس از اینکه آنتوینو آنگلیلو بازیکن اینترمیلان توانست رکورد 30 گل زده در یک فصل از سری آ را بشکند، لوکا تونی مهاجم فیورنتینا در فصل 2005/2006 توانست موفق به تکرار این کار شود. 

دو بازیکن دیگری که توانستند در معتبرترین رقابت های فوتبال ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم بیش از 30 گل به ثمر برسانند، گونار نوردال است که در دو فصل پیاپی موفق به انجام چنین کاری شد و گونزالو هیگوآین هم در این فصل توانست به این مهم دست یابد. 

تونی با 31 گلی که در 38 بازی به ثمر رساند، به نخستین فوتبالیست ایتالیایی تبدیل شد که توانست کفش طلای اروپا را از آن خود کند. 38 سال پیش این جایزه برای نخستین بار به اوزه بیو بازیکن تیم بنفیکا تعلق گرفت.


39: لوکا تونی در طول 46 مسابقه ای که در نخستین فصل از حضور خود در تیم بایرن مونیخ به میدان رفت، 39 گل به ثمر رساند و توانست مرد نخست مونیخی ها در جام یوفا و بوندس لیگا نام بگیرد.


38: لوکا تونی در 38 سالگی، به بازیکنی با بیشترین سن تبدیل شد که توانست در فصل 2014/2015 کفش طلای سری آ را به خود اختصاص دهد. 

مهاجم ورونا در آن فصل توانست در 38 بازی 22 گل به ثمر برساند و با مائورو ایکاردی بازیکن تیم اینترمیلان به طور مشترک به این جایزه دست یابد.


34: اوایل سال 2009 بود که آهنگ " شماره یک" که به افتخار لوکا تونی تهیه و تنظیم شده بود، در جایگاه 34 جدول برترین آهنگ های آلمانی قرار گرفت.


27: سنی که در آن ستاره ایتالیایی نخستین حضور خود را در زمینه بازی های ملی تجربه کرد!


8: تعداد باشگاه های حاضر در سری آ که لوکا تونی برای آنها گلزنی کرده است.


6: تعداد نقل و انتقالات لوکا تونی در طول 5 سال، کاری که لوکا در آغاز دوران حرفه ای خود انجام داد. 

در سال 1996 پس از جدایی از نخستین تیم خود یعنی مودنا و پیش از هم بازی شدن با پپ گواردیولا و روبرتو باگیو در تیم برشا، تونی حضور در تیم های امپولی، رم، فیورنزوئولا، ترویسو و ویچنزا را تجربه کرد. 

وی در طول 22 سال دوران حرفه ای خود، در 15 باشگاه فوتبال به عنوان بازیکن حضور یافته است.








انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار