70 درصد جمعیت کشور در دوران پنجره جمعیتی قرار دارند

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه 70 درصد جمعیت در دوران پنجره طلایی هستند، گفت: استفاده از این دوران فرصت بزرگی برای کشور بوده و نیازمند مدیریت درست در این زمینه هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز در همایش روز ملی جمعیت که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: حضور وزارت بهداشت در روز ملی جمعیت نشانه پایبندی این وزارتخانه به امنیت، معیشت و کار مردم است.

وی با بیان اینکه ایران از نظر جمعیت در بهترین موقعیت تاریخی خود به سر می‌برد و 70 درصد جمعیت کشور در سنین 15 تا 64 سال هستند، گفت: این دوران  پنجره جمعیتی نامیده می‌شود و فرصت بزرگی برای کشور است که با مدیریتی درست امکاناتی برای سرمایه‌گذاری، اشتغال، ازدواج و مسکن را برای مردم فراهم کند.

سیاری با اعلام اینکه از دوران پنجره جمعیتی کشور 10 سال گذشته و تنها سه تا چهار دهه از آن باقی مانده، تصریح کرد: از بین رفتن این فرصت غیرقابل جبران است و جمعیت تنها با توانمندسازی مردم، شرایط اشتغال و سرمایه‌گذاری توسعه پیدا کرده و به طور خودبخودی توسعه محقق نمی‌شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 94، یک میلیون و 500 هزار نوزاد متولد شدند که نسبت به سال 93، 34 هزار نفر افزایش داشته، گفت: اکنون یک سوم جمعیت کشور در سنین 15 تا 29 سالگی هستند که نیاز به کار، مسکن و ازدواج دارند.

وی افزود: رشد جمعیت کشور از 3.9 درصد در دهه 50 و 60 به 1.3 درصد در دهه 80 کاهش یافته، جمعیت کشور در مدت 35 سال، 2.3 برابر و در مناطق شهری 5 برابر شده اما نیازهای مردم مطابق با رشد آنها تامین نشده است.

سیاری با بیان اینکه متوسط زایمان هر زن ایرانی در دوران باروری از 7 فرزند به 1.8 کاهش یافته، اظهار کرد: حد جایگزین جمعیتی در کشور 2.1 است این امر هشداری برای ایران محسوب شده که در بسیاری از کشورها با شواهد علمی و سیاست‌های جمعیتی این مشکل را حل کرده‌اند.

وی افزایش سن ازدواج را مشکل دیگر جمعیت کشور دانست و گفت: در مدت 25 سال سن ازدواج در مردان از 24 به 27 سالگی و زنان از 20 به 23 سالگی افزایش یافته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تک فرزندی در کشور رو به افزایش است، اظهار کرد: باید به طور شفاف این مسئله را بازگو کرد تا بتوانیم با از بین بردن نقاط ضعف و استفاده از فرصت‌های جمعیتی به توسعه جمعیت دست یابیم.

سیاری افزود: وزارت بهداشت برای توسعه جمعیت دغدغه‌های زیادی دارد که با مشارکت هوشمندانه و مسئولانه مردم در دو انتخابات اخیر و همراهی قوه قضائیه می‌توان در دوره پنجره جمعیت دوره طلایی توسعه اقتصادی کشور را رقم زد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه با همکاری مجلس، دولت و قوه قضائیه می‌توان چرخ‌ توسعه اقتصادی و جمعیتی کشور را به حرکت درآورد، تصریح کرد: با بهبود روابط بین‌الملل فرصتی برای اشتغال و افزایش رفاه مردم فراهم شده است.

وی با اشاره به جمعیت 10 میلیون و 200 هزار نفری حاشیه‌نشین در شهرهای بزرگ و دسترسی آنها به خدمات بهداشتی گفت: 24 میلیون جمعیت شهرنشین کشور به صورت فعال به خدمات دسترسی دارند و تشکیل یک پرونده سلامت برای هر ایرانی از اهداف طرح تحول است.

سیاری افزود: با اجرای طرح تحول سلامت برای هر 2 تا سه هزار نفر یک مراقب بهداشتی و هر 20 تا 30 هزار نفر یک متخصص تغذیه و روانشناس در نظر گرفته شده، برای 28 میلیون نفر جمعیت روستایی و عشایری کشور به ازای هر 4 هزار نفر یک پزشک در نظر گرفته شده و 465 قلم دارو برای آنها فراهم شده است.

وی با اعلام اینکه برای اولین بار مکمل جدیدی برای مادران، سالمندان و کودکان اختصاص یافته گفت: نظام شبکه بهداشتی، درمانی بازتوانی شد و بخش‌های غیر فعال،فعال شدند.

سیاری با اعلام اینکه سه عامل سازگاری، سلامت و تأمین مالی در تحکیم بنیان خانواده نقش دارند، گفت: 2 حوزه سلامت و سازگاری به وزارت بهداشت مربوط می‌شود اما وظیفه تأمین مالی بر عهده دیگر سازمان‌هاست.

وی افزود: فاصله بین ازدواج تا اولین بارداری سه سال است و فاصله بین فرزند اول تا دوم پنج سال که اگر فاصله زایمان‌ها کاهش پیدا کند مادر سالم‌تر خواهد بود.

وی تاکید کرد:  وزارت بهداشت وظیفه حفظ و ارتقای سلامت مادران را بر عهده دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار