شبکه بهداشت شهری امسال تکمیل می‌شود/دسترسی 90 درصدی مردم به خدمات بهداشتی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به استقرار کامل شبکه شهری بهداشت در سال جاری گفت: سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با دسترسی 90 درصدی مردم اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در همایش معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: سال 94 سال سختی از نظر اقتصادی به دلیل کاهش قیمت نفت برای ایران بود که باعث مشکلاتی از جمله کسری بودجه در حوزه درمان شد.

وی با بیان اینکه تحول سلامت در حوزه بهداشت مأموریت‌هایی از جمله افزایش امید به زندگی، پیشگیری و کنترل عوامل خطر تشدیدکننده سلامت را دارد، بیان کرد: پوشش همگانی ارتقای سلامت، پیشگیری، تشخیص زودرس، درمان، توانبخشی و مراقبت‌‌های تسکینی  در این طرح به مردم ارائه شده است.

سیاری با اعلام اینکه در سال 93، میزان اعتبارات تخصیص یافته به پزشک خانواده 38.3 درصد بوده که در سال 94، به 57.2 درصد ارتقا یافته، تصریح کرد: اعتبارات یک درصد ارزش افزوده در سال 93، 77.5 درصد بوده که در سال 94، به 83.3 درصد رسیده و شرایط رقابتی را در بخش بهداشت و درمان ایجاد کرده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال 95، اجرای 15 برنامه و 10 پروژه در اولویت قرار دارد، گفت: استقرار کامل شبکه شهری بهداشت، تداوم ساخت، تعمیر، تجهیز، بهبود استاندارد واحدهای ارائه خدمات و توانمندسازی مدیران و کارکنان از اولویت‌های سال 95 محسوب می‌شود.

وی افزود: اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در شبکه به منظور کنترل 90 درصدی عوامل خطر سلامت مردم با بهره‌مندی و دریافت خدمت در حد 90 درصد از دیگر اولویت‌های سال 95 است.

سیاری با اعلام اینکه نظام پایش و ارزشیابی خدمات یکی دیگر از اولویت‌های معاونت بهداشتی در سال جاری است، گفت: سامانه سیب هدف ما در ارائه خدمات الکترونیک است که با مسئولیت‌پذیری و پیگیری معاونان بهداشتی رشته‌های علوم پزشکی جزو اولویت‌های کاری وزارتخانه است.

وی با اظهار نگرانی در زمینه ناتوانی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای اجرای طرح مراقبت سلامت اظهار کرد: باید با انتخاب، آموزش و نظارت درست، ثبت اطلاعات بازخورد مناسب از عملکرد آنها داشته باشیم و انگیزه آنها را برای کار افزایش دهیم که در این باره باید از خدمات شرکتی و استثمار کارکنان جلوگیری شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها در اجرای طرح مراقبان سلامت به کارگیری نیروهای جدید است، افزود: بسته‌های خدمت ابلاغی در سال 93 را به سازمان مدیریت ارائه کردیم که کارشناس مراقب سلامت در این بسته‌ قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سندی در سال 93 به شورای امنیت غذا رسید و ابلاغ شد، گفت: در طرح تحول سلامت افراد در معرض 8 عامل خطر  را  شناسایی می‌کنیم.

سیاری با اعلام اینکه در سال 94، 80 میلیارد تومان اعتبار برای نظام ارجاع روستاییان در نظرگرفته شد، تصریح کرد: امسال باید 28 میلیون افراد کشور دسترسی به نظام ارجاع پیدا کنند که شرط آن در حوزه درمان، ثبت این خدمات در سامانه وزارت بهداشت است.

وی افزود: مسئولیت معاونت بهداشت پیشگیری از بیماری‌هایی مانند آسم، سرطان، بیماری‌های غیرواگیر و جلوگیری از استعمال انواع دخانیات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.