حوزه توانبخشی در کشور مغفول مانده است

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در بخش توانبخشی با اجرای طرح تحول سلامت گفت: متاسفانه حوزه توانبخشی در کشور مغفول مانده است.

محمد تقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اقدامات این وزارتخانه در حوزه توانبخشی بعد از اجرای طرح تحول سلامت گفت: حوزه توانبخشی به عنوان بخش مغفول مانده در درمان طی سال های گذشته  هیچ توجهی به آن نشده است.

وی افزود: اولین کاری که در طول یک و نیم سال گذشته انجام شده تهیه گاید لاین ها و راهنماهای بالینی در حوزه توابخشی بوده تا هر بیمار بعد از گذراندن مراحل بستری بیماری خدمات لازم در بخش توانبخشی را دریافت کند.

جغتایی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم با همکاری معاونت درمان و انجمن‌های علمی این پروتکل ها را در کنار راهنماهای بالینی تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه اقدام مشترکی بین وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی صورت گرفته، عنوان کرد:  یک برنامه ملی تهیه شده که شامل اقداماتی در حوزه وظایف وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است که بخش حمایت و توانبخشی اجتماعی از جمله وظایف سازمان بهزیستی و ارائه خدمات توانبخشی پزشکی از وظایف وزارت بهداشت محسوب می شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه یکی از حلقه های مفقود در بخش ارائه خدمات توانبخشی کمبود تخت است، بیان کرد: میزان تخت مورد نیاز در این بخش برآورد و برای مرحله اول 2 هزار و مرحله دوم 4 هزارتخت  تحت عنوان تخت حاد پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته طی یک سال و نیم آینده 2 هزار تخت حاد در بیمارستان های عمومی  و 2 هزار تخت حاد نیز با همکاری سازمان های دیگر از جمله هلال احمر اضافه می شود تا بتوانیم این معضل را به تدریج حل کنیم.

جغتایی در خصوص حوزه اختلالات تکاملی عنوان کرد: در این حوزه اولین گاید لاین تحت عنوان اوتیسم تدوین می شود چرا که ابتلا به این بیماری در دنیا و ایران رو به افزایش است و در این راستا کارگروهی با همکاری وزارت رفاه، سازمان تامین اجتماعی و انجمن های خیریه تشکیل شده تا این برنامه ملی را تا مهر ماه سال 95 تدوین کنیم و وظایف سازمان های مربوطه مشخص شود.

وی در خصوص وظایف وزارت بهداشت برای به نتیجه رساندن اهداف این کارگروه گفت: تشخیص کودکان اوتیسمی، انجام اقدامات پیشگیرانه دراین خصوص  و ارجاع این کودکان به مراکزدرمانی است که این غربالگری از مهرماه در کشور آغاز می شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی اظهار داشت: متاسفانه تعداد تخت توانبخشی موجود در کشور کمتر از 100 مورد است که به صورت نسبی فعال هستند.

وی افزود: گروه های هدف افراد ضایعه نخاعی، سکته و ضربات مغزی هستند که معمولا نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

جغتایی با بیان اینکه بخش توانبخشی قلبی در کشور در حال گسترش است، تصریح کرد: این بخش به تخت نیاز ندارد که بیمارستان رجایی تهران، بیمارستانی در شیراز و یزد در این زمینه فعال هستند.

وی با اشاره به لزوم حمایت بیمه‌ها در بخش توانبخشی تاکید کرد: بیمه برای افرادی دریافت کننده خدمات طولانی مدت و بی بضاعت ضروری است بنابراین از سازمان های بیمه گر می‌خواهم که به فکر این بیماران به ویژه افراد ضایعه نخاعی، سکته، آسیب مغزی و کودکان اوتیسمی باشند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی ضمن تاکید بر اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می رود، گفت: عمده مشکلات سالمندان  بعد از خدمات دارویی در بخش توانبخشی از جمله اختلالات یادگیری، فراموشی و ارتوپدی است.

وی تاکید کرد: بخش مددکاری اجتماعی در حوزه وظایف بهزیستی است که دراین بخش در گذشته مشکلاتی وجود داشت اما خوشبختانه اکنون در شرایط بهتری هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار