انجام 12 عمل جراحی رایگان چشم با حضور وزیر بهداشت در قم/افتتاح 2 هزار و 800 پایگاه خدمات دندانپزشكی در كشور تا پایان سال

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در قالب کاروان نورآوران سلامت به استان قم سفر کرده است و به ویزیت و جراحی رایگان بیماران چشم‌پزشکی پرداخت.

انجام 12 عمل جراحی رایگان چشم با حضور وزیر بهداشت در قم + تصاویربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در قالب کاروان نورآوران سلامت به استان قم سفر کرده است و در منطقه جمکران به ویزیت رایگان و جراحی بیماران چشم‌پزشکی پرداخت.
 
گسترش امور خیریه در کشور نیازمند معرفی خدمات خیرین
وزیر بهداشت در روز نخست سفر خود به استان قم ضمن تبریک فرا رسیدن تولد حضرت علی(ع) و روز پدر گفت: فعالیت‌های بنیادین خیرین نوآوران سلامت حدود یک دهه است که آغاز شده و خوشبختانه علاقمندان زیادی نیز پیدا کرده است و در کشور ما خیرین بسیار زیادی وجود دارد که بعضی از آنها گمنام هستند.
 
وی گفت: وزارت بهداشت قصد دارد تا در ماه مبارک رمضان اقدامات و کارهای خیرین را تبلیغ کند و تبلیغ کار و امور خیریه ثواب و اجر بسیار زیادی دارد.

وزیر بهداشت گسترش امور خیریه در کشور را نیازمند معرفی خدمات خیرین دانست و اظهار داشت: در حوزه سلامت افرادی هستند که مال و اموال خود را وقف و هدیه کرده‌اند و در دوره جدید حدود 3هزار میلیارد تومان از اقدامات خیرین به حوزه سلامت تحویل داده شده است.

هاشمی یکی از مشکلات جدی جوامع را وجود حاشیه نشینی دانست و گفت:‌این معضل تنها محدود به کشور ما نمی‌شود و برای ارائه خدمات حوزه سلامت به مردمان حاشیه نشین وزارت بهداشت به ازای هر 3000 نفر یک مراقب بهداشت را مامور کرده تا پرونده‌های سلامت این مناطق و سقف علائم بیماری‌ها را انجام دهند.

وزیر بهداشت به کمبود بیمارستان و تخت‌های بیمارستانی در کشور اشاره کرد و افزود: بیمارستان‌ها در نقاطی قرار دارند که با گسترش شهرها امکان ارائه خدمات برای ساکنان در حاشیه شهرها بسیار سخت شده، بنابراین واحدهای بهداشتی و درمان سیار مانند کاروان نورآوران سلامت می‌توانند در مناطق مختلف از جمله حاشیه شهرها حضور یابند.

هاشمی اظهار داشت: از نظر خیرین بنیاد، خیریه نورآوران علاقمند است تا اینگونه اقدامات گسترش یابد و در ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز متحرک در حوزه‌های چشم‌پزشکی، دندان‌پزشکی و حتی اقدامات تشخیص در حوزه سرطان می‌توانند به خیرین کمک کنند.

وزیر بهداشت راه‌اندازی واحدهای سیار برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی در نقاط مختلف کشور را بسیار ارزشمند دانست و گفت: این دستگاه‌ها و تجهیزات نیازمند هزینه‌های سنگین نیست و در حاشیه پزشکی نیز افراد بسیار خدوم و خیری وجود دارد که گاهی برخی از آنها در شبکه های اجتماعی و رسانه ‌ها مشاهده می‌کنید.

 هاشمی گفت: بهترین مسیری که انسانها برای شخص خود می‌توانند هزینه کنند وقف امور خیریه در حوزه‌هایی مانند سلامت، آموزش و امور عام‌المنفعه است و اگر بخواهیم مال و ثروت را برای پس از مرگ بگذاریم این عاقلانه نیست.

هیچ زیرساختی برای ارائه  خدمات دندانپزشکی ایجاد نشده است 
 وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی گفت: هزینه‌های خدمات دندان‌پزشکی در کل کشور برای مردم یک مشکل جدی است و دلیل عمده آن نیز این بوده که در چندین دهه  گذشته در بخش دولتی هیچ زیرساختی برای ارائه این خدمات ایجاد نشده، در حالی که در حوزه پزشکی حدود 80 درصد از بیماران نیازمند به عمل جراحی و خدمات درمانی به بخش دولتی مراجعه می‌کنند و تنها حدود 20 درصد در بخش خصوصی بستری می شوند.

هاشمی با بیان اینکه دولت‌های گذشته در حوزه خدمات دولتی، دندان‌پزشکی اقدامات لازم را انجام نداده‌اند؛ از ارائه خدمات 7درصدی در بخش دولتی و 93 درصدی در بخش خصوصی سخن گفت و افزود: مردم باید با دندان ناسالم زندگی خود را ادامه دهند و یا حداکثر خدمات خود را از بخش خصوصی دریافت کنند.

وزیر بهداشت از توسعه خدمات در بخش دولتی به عنوان راه حل کاهش هزینه‌های مردم برای دریافت خدمات دندان‌پزشکی یاد کرد و وعده داد: تا پایان سال جاری حداقل 2800 پایگاه خدمات دندان‌پزشکی افتتاح شود.

 هاشمی تاکید کرد: با مدیریت جهادی روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی می‌توان ظرفیت بخش دولتی در خدمات  دندان‌پزشکی را تا 25 درصد ارتقا داد و از طریق ایجاد بازار رقابتی میتوان قیمت‌ها را کاهش داد و کنترل کرد.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم پیشگیری به ویژه در حوزه دندان‌پزشکی اظهار داشت: تاکنون بیش از 8 میلیون نفر از دانش‌آموزان دبستان اقدامات لازم پیشگیرانه جهت حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها انجام شده و به زودی برای مقاطع تحصیلی دیگر نیز انجام خواهد شد.

درخصوص زباله های بیمارستانی قولی نداده‌ام که به آن عمل نکرده باشم 
هاشمی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که عنوان کرد: که با توجه به وعده‌هایی که 2 سال پیش در خصوص زباله‌های بیمارستانی در استان قم داده بودید آیا اقدامات لازم انجام شده است، گفت: من در این خصوص قولی نداده‌ام که به آن عمل نکرده باشم و پسماند یک مشکل جدی در سراسر کشور است و منحصر به زباله‌های بیمارستانی نمی شود که باید این طرح با مشارکت شهرداری‌ها انجام شود.

هاشمی با بیان اینکه وظیفه ما ساخت زباله‌سوز و راه اندازی سیستم جمع‌آوری ویژه زباله‌های بیمارستان نیست، افزود: اگر شهرداری در شهرهای بزرگ با بخش خصوصی رقابت کند وضعیت بهبود می‌یابد، ما به ازای هر کیلو زباله بیمارستانی 500 تومان به شهرداری ها پرداخت می کنیم، در صورتی که مردم حداکثر هزار تومان پرداخت می‌کنند تا زباله‌های آنها جمع‌آوری و دفع شود و اگر حتی بهترین سیستم‌های روز دنیا را برای دفع زباله‌ها راه‌اندازی کنند، ممکن است پرداختی‌ها به ازای هر کیلو زباله بیمارستانی حداکثر به 700 یا 800 برسد.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: پسماندها به محیط‌ زیست باز نمی گردد و در خصوص بخشی از آن ها نیز مطالبه گر هستیم، زيرا پسماندها در لایه های زیرین زمین نفوذ می کند و در نهایت به سلامتی آنها آسیب می رساند. 

وی در خصوص توسعه زیر ساخت های حوزه سلامت در استان قم و وعده هایی که در سفر قبلی داده بود، اظهار داشت: مشکل ما اینجا است که من در فاصله های زمانی کوتاهی به قم سفر می کنم؛ در حالی که ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی حداقل به 5سال زمان نیاز دارد، اما برخی از افراد انتظار دارند که پرونده‌ها با سرعت فوق نور پیشرفت کند اما اقدامات عمرانی و توسعه زیر ساخت ها در استان قم به خوبی پیش می رود و تا 2 سال آینده سیمای بهداشت و درمان استان قم متحول می شود و ظرف حداکثر 2 ماه آینده نیز بیمارستان فرقانی نیز به بهره برداری می رسد.

هاشمی در خصوص بهترین خبر خوش طرح تحول سلامت در سال 95نیز گفت:بهترین و آخرین خبر فرمایشات رييس جمهوری در جلسات امروز هیات دولت بود که گفتند: امیدواریم در سایه همدلی و همکاری و استفاده از فرصت بدست آمده برای کشور که ممکن است تكرار نشود،شرایط اقتصادی دولت بهبود یابد و بتوانیم در حوزه خدمات به ویژه بهداشت و درمان قدم های موثری را برداریم. 

انگشتر ساخته از سنگ ضریح حضرت عباس به وزیر بهداشت رسید
حسن کاظمی دندانپزشک در کاروان نوآوران سلامت در مسجد مقدس جمکران برای ارائه خدمات به مردم نیازمند حضور یافته و انگشتری ساخته از سنگ ضریح حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) به وزیر بهداشت اهدا کرد.

وی گفت: 2 سال پیش به مدت یک هفته برای درمان ایتام عازم کربلا شدم و پس از پایان یک هفته انگشتری را به من اهدا کردند که از سنگ‌های تعویض‌شده حرم حضرت ابوالفضل(ع) بود.

کاظمی این هدیه را بسیار عزیز و ارزشمند دانست و افزود: باید این هدیه عزیز را به یکی‌ از عزیز‌ترین افرادی که دوستش دارم تقدیم می‌کردم که تصمیم گرفتم با توجه به فرا رسیدن ایام تولد امام علی(ع) و روز پدر آن را به پدر صنفی خودم به جامعه پزشکی اهدا کنم.


ویزیت رایگان بیماران چشم‌پزشکی توسط وزیر بهداشت در استان قم

ویزیت رایگان بیماران چشم‌پزشکی توسط وزیر بهداشت در استان قم

ویزیت رایگان بیماران چشم‌پزشکی توسط وزیر بهداشت در استان قم


ویزیت رایگان بیماران چشم‌پزشکی توسط وزیر بهداشت در استان قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی مرادی
۱۰:۴۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام من خیلی وقته میخوام چشمامو عمل کنم ولی موفق نشدم از بیمارستان امام رضا قم نوبت بگیرم لطفا راهنمایی کنید با تشکر