مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور:

امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی 150 بنای تاریخی مرمت شود

در سال گذشته 50 بنا با مشارکت بخش خصوصی بازسازی شد و امسال امیدواریم این تعداد به 150 بنا برسد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز 28 اردیبهشت سال جاری به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی ویژه برنامه‌ای با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور، محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌ها، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، بهشتی رئیس پژوهشگاه و رجبعلی خسروآبادی رئیس میراث فرهنگی استان تهران و دکتر صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در موزه ملی ایران برگزار شد.

مسعود سلطانی‌فر ضمن تشکر از مسئولین در خصوص این برنامه گفت: جناب رئیس جمهور نسبت به سال‌های گذشته به میراث فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دادند. ما توانستیم با کمک همکاران خود دستاوردهای خوبی داشته باشیم. به طور مثال موزه دوران اسلامی را فعال کردیم، موزه منطقه خراسان را راه‌اندازی کردیم، موزه فرش تبریز را در شهریور امسال راه‌اندازی کردیم و موزه طبیعی گلستان هم فعالیت خودش را توانست از سر بگیرد. من ابتدا که به سازمان آمدم، دوستان این دغدغه را داشتند که حفظ میراث فرهنگی یک اصل شود. اما امروزه به این مرحله رسیده‌ایم که میراث فرهنگی در تمامی قوه‌ها و نهادها و سازمان‌ها مورد اهمیت قرار گرفته و به عنوان یک ارزش  کشوری در آمده است.  در سال گذشته 50 بنا با مشارکت بخش خصوصی بازسازی شد و امسال امیدواریم این تعداد به 150 بنا برسد.

وی در ادامه افزود: من امیدوارم که کمتر روزی باشد که از سوی مسئول دولتی غیرفرهنگی مورد خطاب قرار بگیریم که دنبال یک بنای تاریخی قدیمی باشند که مرمت و بازسازی آن را انجام دهند. امروزه حفط و حراست از بناهای تاریخی ما دیگر یک اصل نیست بلکه یک ارزش است.

همچنین محمدرضا کارگر ضمن خوشامدگویی به حضار، در مورد روز جهانی موزه‌ها گفت: هنگامی که مردم آثار و امانت‌های ملی خود را به موزه‌ها می‌سپارند، در حقیقت به ما اعتماد کرده‌اند. پس باید از کسانی که امین هستند، در زمینه موزه‌داری استفاده کنیم.

سال گذشته اتفاقی برای اولین بار در موزه‌ها رخ داد و آن این بود که بخش خصوصی نسبت به دولت در دو سال گذشته پیشی گرفت. ما امروز شاهد این هستیم که رویکرد بخش خصوصی 50 درصد افزایش پیدا کرد. موزه باید توسط فرهنگ‌آفرینان و پژوهشگران معرفی شود. تا زمانی که دولت متولی این امر باشد ما به این هدفمان نمی‌رسیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در دو سال گذشته چهل موزه افتتاح کردیم؛ یعنی هر دو هفته دو، سه موزه افتتاح شد. ما در سال گذشته بیش از 20 میلیون بازدیدکننده فقط در حوزه میراث فرهنگی داشتیم. به طور مثال در تعطیلات نوروز سال جاری، 12 هزار بازدیدکننده از کاخ سعدآدباد را داشتیم. ما همچنین توانستیم برای اولین بار بزرگترین اهدای آثار باستانی به موزه ملی را تجربه کنیم که بالغ بر 10 هزار اثر بود.

وی در ادامه اظهار کرد: ما امروز مدعی هستیم موزه‌داران بیشتر از همیشه باید با هدف حفاظت و گسترش میراث فرهنگی گام‌های بزرگی را در امر موزه‌داری بردارند. خوشبختانه توانستیم طرح هر خانواده یک موزه را تثبیت کنیم. تمامی این اتفاقات در بدترین شرایط اقتصادی دولت اتفاق افتاد که اگر عشق و علاقه همکاران ما نبود، چنین اتفاقی صورت نمی‌گرفت.

طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه برنامه در خصوص برنامه امروز گفت: امسال نسبت به سال گذشته برنامه‌های مختلفی برگزار شد. امروزه در میراث جهانی به تمام بخش‌های آن  یعنی چه ملموس و چه ناملموس توجه می‌شود.

وی در ادامه افزود: بیش از 7 تا 8 پرونده داریم که مردم در آن‌ها درخواست کرده‌اند که یکسری آثار و اماکن را در فهرست آثار ملی خود قرار دهیم. نگاه توسعه استان‌ها به سمت میراث فرهنگی و صنایع دستی بیشتر از گذشته شده است. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار