ماما هویت مستقل دارد

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با گلایه از این که به راحتی نام یک صنف تغییر یافته و به عنوان مراقب سلامت در طرح تحول شناخته شده، گفت: ماماها هویت مستقل دارند و می توانند فعالیت های موثری در حفظ سلامت مادر و نوزاد داشته باشند.

دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که جامعه مامایی در بخش خصوصی طبق تعرفه و چارچوب شرح وظایف خود با بیمارستان های درجه یک کار می کند؛ اظهار داشت: با تغییر نام هایی که در طرح تحول سلامت رخ داده نوعی دلزدگی برای جامعه مامایی کشور ایجاد شده و می گویند نظام مستقل نداریم ولی باید حرکت هایی از سوی نظام پزشکی انجام شود.

وی افزود: با درهم آمیختگی هایی که در طرح تحول صورت گرفته هم به ماما آسیب می رسد و هم به سلامت مادران؛ چطور اسم یک صنف را به راحتی عوض کرده و به عنوان مراقب سلامت به مردم معرفی می کنند و این در حالی است که مادر به مراقب سلامت اطمینان نکرده و نوعی نارضایتی برای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات ایجاد می شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به این که مرگ و میر مادران در برخی شهرها به علت عدم حضور ماما بر بالین مادر بوده، ادامه داد: باید خدمات این گروه به عنوان مامای خانواده یا جامعه به مادران ارائه شود و برای حفظ حقوق و سلامت مادر و نوزاد باید مسئولان امر نگاه جدی به نقش ماماها در نظام سلامت و طرح تحول داشته باشند.

خداکرمی  ضمن آن که خواستار انجام مکاتبه ای با وزارت بهداشت برای گروههایی شد که ارائه خدماتشان نیاز به پروانه دارد؛ تصریح کرد: خواهان این هستیم تا پرونده های هر گروهی که ارائه خدمات آنها نیاز به پروانه دارد دارای مهر نظام پزشکی باشد.

وی ادامه تحصیل در مقطع دکترای مامایی را مانع دیگری برسر راه این قشر عنوان کرد و گفت: مسئولان بر این باورند که اخذ دکترای مامایی منافع یک گروه را به مخاطره می اندازد در حالی که جامعه مامایی خواهان ادامه تحصیل در رشته تخصصی خود هستند.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار