ضرورت پوشش سلامت باروری و بارداری زنان توسط ماماها

رئیس انجمن علمی مامایی گفت: نمی‌توان خدمات سلامت باروری و بارداری را به دست افرادی سپرد که تنها با 120 ساعت دوره که تنها 20 ساعت آن به بارداری مربوط می شود، مراقبت از یک خانم باردار را بر عهده گرفت.

ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه  اگر مادر خانواده سالم نباشد، جامعه سالمی هم نخواهیم داشت، گفت: به همین علت پیشنهاد عملیاتی ما آن بود که همانطور که متخصص تغذیه و کارشناس روان شناسی در این طرح پیش بینی شده است، یک کارشناس با عنوان "ماما" نیز حضور داشته باشد و موارد مربوط به سلامت باروری و بارداری زنان را پوشش دهد.

وی، گرفتن خدمت از تربیت شدگان رشته مامایی را حق زن ایرانی دانست و عنوان کرد: نمی توان خدمات سلامت باروری و بارداری را به دست افرادی سپرد که تنها با 120 ساعت دوره که تنها 20 ساعت آن به بارداری مربوط می شود، مراقبت از یک خانم باردار را بر عهده گرفت.

پر کردن جایگاه ماما با مراقبین سلامت، بی اهمیت طلقی کردن زنان است
وی با گلایه از اینکه اگر قرار است مراقبین سلامت جایگاه ماماها را در طرح‌های نظام سلامت پر کند پس می‌توان دانشکده‌ها را تعطیل کرده و پزشک عمومی را با دوره‌ای سه ماهه به جراح و یا متخصص تبدیل کرد، افزود: این مهم بی اهمیت طلقی کردن جامعه به خصوص سلامت زنان است.

دکترای تخصصی کنترل سرطان، با ابراز تاسف از اینکه 2 تا 3 مورد مرگ مادری که در حال حاضر با آن مواجه هستیم به علت سپردن به دست غیر ماماها در طرح پزشک خانواده اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: گاهی در برخی مجالس مطرح می شود که مامایی که 4 سال درس خوانده توانایی کار در سطح 1 و 2 و 3 را ندارد، سوال اینجاست که اگر مامایی با 4 سال تحصیل فاقد توانایی در غربالگری سرطان‌ها و سلامت بانوان است، چطور یک کارشناس بیماری ها و یا بهداشت عمومی می تواند کار وی را انجام دهد؟

وی با بیان اینکه در سیاست گذاری‌ها قطعا باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های رشته‌های علوم بهداشت و سلامت استفاده‌ای بهینه کرد، ابراز داشت: نمی توان خدمات مراقبت دوران بارداری را که کاری بالینی است به دست دیگران سپرد و از آن جایی که این کار نوعی مداخله در امور پزشکی محسوب می شود، نظام پزشکی می تواند ورود کرده و نگذارد افراد غیر ماما به ارائه این خدمات بپردازند.

 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار