تقویم روزانه فوتبال،

تعویض پدر با پسر برای اولین بار در تاریخ فوتبال

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ 5 اردیبهشت (24 آوریل) رخ داده است، اختصاص دارد.

تعویض پدر با پسر برای اولین بار در تاریخ فوتبالبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است، می پردازیم.

*تعویض پدر با پسر برای اولین بار در فوتبال ملی

24 آوریل 1996 مهاجم تیم ملی ایسلند، آرنور گودیانسن، در دیدار دوستانه تیمش برابر استونی با پسرش ایدور تعویض شد. این اولین مسابقه ای بود که این دو نفر کنار در یک مسابقه رسمی در یک تیم بودند.

آرنور آن زمان 34 ساله بود و از سال 1979 در تیم ملی ایسلند حضور داشت. پسرش آیدور نیز 17 ساله بود و اولین مسابقه ملی خود را پشت سر میگذاشت.

البته این دو امیدوار بودند تا بتوانند در کنار یکدیگر بازی اما رئیس فدراسیون فوتبال ایسلند میخواست تا لحظه تاریخی تعویض پدر با پسر در این مسابقه به ثبت برسد به همین دلیل به سرمربی تیم دستور داد تا این دو را با یکدیگر تعویض کنند و در بین دو نیمه این اتفاق افتاد و پدر از زمین بیرون رفت و پسر به جایش وارد زمین شد. این اولین بار در تاریخ فوتبال ملی در جهان است که یک پسر  به جای پدرش وارد زمین شود.

ایسلند این مسابقه را سه بر صفر پیروز شد اما پدر و پسر گودیانسن هرگز به آرزوی خود یعنی بازی کنار یکدیگر در مسابقه رسمی نرسیدند زیرا یک ماه پس از این مسابقه ، ایدور مچ پایش شکست و تا قبل از خداحافظی پدرش از بازی های ملی ، نتوانست به میادین بازگردد.

البته ایدور نسبت به پدرش به شهرت بیشتری در فوتبال رسید زیرا معروفترین تیم هایی که آرنور در آنها بازی کرده ، تیم های اندرلخت و بوردو بودند اما ایدور گودیانسن در تیم های بزرگی مثل آیندهوون ، بارسلونا و چلسی بازی کرد و بازیهای ملی اش نیز از پدرش بیشتر شد. وی هم اکنون در تیم مولده نروژ بازی می کند.

*سقوط لیورپول به دسته دوم بعد از 50 سال

24 آوریل 1954 ، لیورپول به 50 فصل متوالی حضور در سطح اول فوتبال انگلیس پایان داد و به دسته پایین تر سقوط کردو آنها در این روز سه بر صفر به بلکپول باختند و به دسته دوم سقوط کردند و تا هشت سال آینده نتوانستند به دسته اول بازگردند.

باشگاه لیورپول از سال 1892 تاسیس شد و از سال 1993 به لیگ فوتبال انگلیس وارد شد. آنها از فصل 1905-1906 در سطح اول فوتبال این کشور حاضر بودند.

در سال 1947 لیورپول پنجمین قهرمانی خود را در لیگ به دست آورد اما پس از آن ، دچار افت شدند و دیگر نتوانستند از رتبه هشتم بالاتر بیایند تا اینکه در سال 1954 ، آنها هفدهم شدند.

آنها فصل 1953-1954 را بسیار بد شروع کردند و از هشت مسابقه اول خود ، پنج بازی را باختند و در مقطعی از فصل در 14 مسابقه پیروز نشدند. البته در اوایل مه آوریل چند پیروز به دست آوردند اما به اندازه کافی تا قبل از آن امتیاز از دست داده بودند تا نتوانند بالا بیایند.

لیورپول می توانست با پیروزی در آخرین بازی فصل در برابر بلکپول ، از سقوط نجات پیدا کند و از لحاظ تفاضل گل بیشتر از میدلزبرو باشند اما بلکپول آنها را سه بر صفر برد تا لیورپول به دسته پایین سقوط کند.

لیورپول تا سال 1962 در دسته دوم باقی ماند تا اینکه بیل شنکلی توانست آنها را دوباره به دسته اول بیاورد.

*تولد کاپیتان سابق میلان

24 آوریل 1966، الساندرو کاستاکورتا ، کاپیتان سابق تیم میلان متولد شد.

وی فوتبال خود را از سال 1979 در تیم جوانان میلان آغاز کرد و تمام دوران بازی خود را در این تیم گذراند. البته وی یک فصل در سال 1986 که تازه به تیم اصلی میلان آمده بود ، به تیم مونتزا قرض داده شد و سپس دوباره به میلان بازگشت.

تیم میلان در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 با حضور کاستاکورتا ، مالدینی ، تاسوتی و بارسی صاحب یکی از برترین خط دفاع های تاریخ فوتبال جهان بود و تحت هدایت آریگو ساچی و فابیو کاپلو به افتحارات زیادی دست یافتند.

کاستاکورتا در پست دفاع وسط بازی می کرد . او در میلان هفت بار قهرمان سری آ ، پنج بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و موفق به کسب چندین جام و افتخارات دیگر شد.

او در 19 می 2007 آخرین بازی خود را در سن 41 سالگی انجام داد و پس از آن بازنشسته شد. او در این روز همراه با میلان برابر اودینزه قرار گرفت و در جریان پیرزوی سه بر دو میلان، یکی از گل ها را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند تا تبدیل به یکی از مسن ترین گلزنان تاریخ سری آ شود.

او از سال 1991 تا 1998 در تیم ملی ایتالیا حضور داشت و59 بازی ملی و دو گل در کارنامه اش ثبت شده است. او در دو جام جهانی 1994 و 1998 نیز بازی کرده است و در جام جهانی 1994 نایب قهرمان شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار