لیپ ریت: عربستان چطور با پیامدهای کاهش بهای نفت مقابله می‌کند؟

کاهش کم‌سابقه بهای نفت در یکی دو سال اخیر، عربستان را در تنگنای تصمیم‌گیری‌های مهم قرار داده‌است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت خبری «لیپ ریت» در گزارشی نوشت: عربستان سعودی با برخورداری از بیش از 25 درصد ذخایر نفتی جهان و 255 میلیون میلیارد متر مکعب گاز، در سال مالی 2013 بیش از 85 درصد از درآمدهای ارزی خود را از محل فروش این دو کالای استراتژیک به دست آورد. اما کاهش 70 درصدی بهای نفت از اواسط سال 2014 تاکنون، پیامدهای سختی را متوجه اقتصاد این کشور کرده است.

در حال حاضر، با شیب تند کاهش بهای نفت خام، چالش بزرگی که در برابر عربستان قرار گرفته این است که سطح کنونی تولید نفت خود را حفظ کند یا اینکه با همراهی کشورهای عضو اوپک به علاوه روسیه، سقف تولید نفت خود را برای افزایش بهای آن، کاهش دهد. اما با وجود موافقت ضمنی عراق و روسیه با این اقدام، موضع ناهماهنگ ایران، اتخاذ این تصمیم از سوی عربستان را با تردید مواجه کرده است.

با وجود روند کاهشی بهای نفت طی یکی دو سال اخیر، مقامات عربستانی معتقدند که با کاهش سطح تامین نفت از منابع نامتعارف، بهای نفت خام به تدریج از اواسط 2016 روند افزایشی خود را از سر خواهد گرفت. با این حال، فشاری که از زمان کاهش یکباره قیمت نفت در سال 2014 به اقتصاد عربستان وارد آمده، این کشور را به سمت اتخاذ تصمیماتی برای فرار از عواقب جبران‌ناپذیر این بحران سوق داده است.

تصمیم مهمی که سیاستگذاران سعودی مدتهاست آن را مورد ارزیابی و کنکاش قرار می‌دهند، تغییر نرخ موازنه ریال در برابر دلار است. آژانس پولی عربستان در یک بازه زمانی 11 ماهه در سال 2005، در تلاش برای حفظ نرخ برابری ریال در برابر دلار که هم‌اکنون 3.75 ریال به ازای هر دلار است، میزان ذخایر ارزی خود را حدود 100 میلیارد دلار کاهش داد. با این حال و با وجود اینکه میزان ذخایر ارزی عربستان در حال حاضر بیش از 616 میلیارد دلار است، بسیاری از کارشناسان بازار ارز عربستان معتقدند که نرخ برابری ریال در برابر دلار برای تشویق سرمایه‌گذاری و تحریک بدنه اقتصادی کشور باید تغییر کند.

تصمیم مهم دیگری که عربستان سعودی برای عبور از رکود کنونی در نظر گرفته، کاهش وابستگی اقتصادی خود به تنها "یک کشور" است. بر اساس این سیاست، عربستان سعودی در نظر دارد با برقراری یک موازنه منطقی، درآمدهای نفتی خود را از بیش از یک کشور تأمین کند. به همین دلیل است که این کشور به تازگی سیاست "نگاه به شرق" را در دستور کار قرار داده و قصد دارد هر چه سریعتر سهم کشورهای واردکننده‌ای مانند ژاپن، چین و هند را در بازار نفت خود افزایش دهد.

عربستان سعودی همچنین طرح‌هایی را برای بهبود کیفیت نفت خود در دستور کار قرار داده است تا نفت خام خود را با کمترین آلایندگی ممکن به مشتریان بین‌المللی تحویل دهد. 

علاوه بر این، وجود ماسه‌زارهای پهناور و تابش کافی آفتاب در شبه جزیره عربستان، این کشور را بر آن داشته است تا با راه‌اندازی پروژه‌های خورشیدی بزرگ، منابع انرژی تجدیدپذیر را در آینده نزدیک به جمع منابع درآمدی خود اضافه کند. بر اساس سند چشم انداز درازمدت عربستان، این کشور قصد دارد طی 25 سال آینده ظرفیت تولید 54 گیگاوات انرژی پاک را در داخل کشور ایجاد کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار