رژیم صهیونیستی چگونه چپ‌های آمریکا را از دست داد؟

یک رسانه آمریکایی گزارش داد که نخست وزیر اسرائیل برخلاف عرف معمول میان تل‌آویو و واشنگتن عمل کرد و به همین دلیل حمایت چپ‌های آمریکا را از دست داد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز تایید کرد که قیام‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا نتیجه شکست رژیم صهیونیستی در نگه داشتن چپ‌های آمریکا بوده است.

براساس گزارش المیادین، این روزنامه نوشت که آمریکا در حال تجربه فصل فارغ‌التحصیلی دانشگاه‌ها است، با شروع اعتراض‌ها در داخل دانشگاه‌ها در حمایت از غزه و رد جنایات نسل‌کشی اسرائیل، مقامات بسیاری از دانشگاه‌ها را وادار کرده است که به این فکر کنند که آیا باید چادرهای دانشجویان در محوطه دانشگاه را تخلیه کنند یا جشن فارغ التحصیلی را بطور کامل لغو کنند.

اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا این بحث را دوباره مطرح کرد که چرا دانشجویان موضوع تجاوز به نوار غزه را به عنوان انگیزه‌ای برای قیام خود انتخاب کردند؟ واضح است که تصاویر وحشتناک قحطی و مرگ که توسط متحد درجه یک آمریکا به غزه تحمیل شده است، انگیزه پشت این قیام‌ها است. این روزنامه در مورد بسیاری از نمونه‌های اخیر جنگ‌های متحدان آمریکا در جهان، مانند: سعودی‌ها در یمن، ترکیه علیه کردها و فرانسوی‌ها در مالی صحبت کرد و پرسید که هیچ‌کس در دانشگاه‌ها متوجه این جنگ‌ها نشد پس چرا اسرائیل؟

جنگ در غزه

به نوشته فایننشال تایمز، تحلیل‌ها درباره دلایل اعتراضات دانشجویی به طور کلی به ۳ گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول عقیدتی، گروه دوم دلایل توطئه‌ای را انگیزه این قیام‌ها می‌دانند و گروه سوم معتقدند به دلیل اینکه دانشجویان تصور می‌کنند رژیم صهیونیستی یک قدرت است، این قیام‌ها را انجام دادند.

اما سه دلیل اول که بنظر واقعی نیست این روزنامه را نیز به ارائه کردن دلیلی دیگر وا می‌دارد. این روزنامه انگلیسی توجیه دیگری ارائه می‌کند و می‌گوید که دلیل شروع شدن قیام‌های دانشجویی ناشی از یک دلیل سیاسی است و آن رها کردن روزافزون رژیم صهیونیستی توسط دانشگاه‌ها و چپ‌های آمریکایی است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: زمانی در گذشته مهم‌ترین هدف سیاست خارجی اسرائیل تضمین حمایت دو حزب (دموکرات و جمهوری‌خواه) در آمریکا بود. در واقع، این اصل توسط کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل و لابی صهیونیسم در واشنگتن پایه‌گذاری شد. اما اکنون به نظر می‌رسد که این اصل به مدت ۱۵ سال و درست پیش از بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به قدرت کاربرد داشت. 

این روزنامه توضیح داد: از زمان آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما، که تنها چند هفته قبل از پیروزی حزب لیکود (حزب نتانیاهو) در کنست در سال ۲۰۰۹ بود، این دو مقام آمریکایی و اسرائیلی از یکدیگر متنفر بوده‌اند. در طول مبارزات انتخاباتی مجدد اوباما در سال ۲۰۱۲، نتانیاهو به حمایت فعال از رقیب جمهوری خواه او، میت رامنی نزدیک شد و اظهاراتی علنی کرد که به وضوح نشان داد که  ترجیح می‌دهد رئیس‌جمهور آن زمان آمریکا شکست بخورد. 

باراک اوباما و میت رامنی

بدتر از آن، پس از شکست رامنی، نتانیاهو به رهبران جمهوری خواه در کنگره آمریکا متوسل شد تا دعوت نامه‌ای برای سخنرانی در یک نشست مشترک به دست آورد تا آشکارا تلاش‌های اوباما برای تضمین توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند.

پیش از این روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داده بود که با افزایش تلفات در غزه، جنبش حامی فلسطین به یک نیروی سیاسی قوی، هرچند پراکنده، در آمریکا تبدیل شده است که نشان می‌دهد دموکرات‌ها فشاری زیادی را احساس می‌کنند. موضوع حمایت از فلسطینی‌ها به موضوعی خاص برای چپ دموکراتیک تبدیل شده است که گروه گسترده‌ای را برای انجام مهم‌ترین جنبش اعتراضی در دوره جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تحریک کرده است.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار