تلگراف: حصول توافق نفتی در دوحه دور از ذهن است

تلگراف در گزارشی نسبت به حصول توافق میان صادرکنندگان نفت در نشست دوحه ابراز تردید کرد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی تلگراف در گزارشی نوشت: دوحه در روزهای پایانی ماه جاری میزبان نشست نفتی مهمی خواهد بود که نتایج حاصل از آن می‌توان به بحران یک ساله طلای سیاه خاتمه دهد؛ اما کارشناسان چندان نسبت به موفقیت این نشست امیدی ندارند.

در ادامه گزارش آمده است: هدف از برگزاری نشست دوحه، سامان دادن به اوضاع پرتنش بازارهای نفتی و جلوگیری از سقوط بهای جهانی آن است. شاخص‌های بورس در گوشه و کنار جهان تحت تاثیر رکود بهای نفت قرار گرفته‌اند. شاخص‌های بورس در انگلیس، به ویژه اف تی اس ای 100 لندن، سال جدید میلادی را به دلیل پایین بودن بهای نفت، با چالش‌های مالی فراوانی آغاز کردند. رابطه بهای جهانی نفت و رشد شاخص‌های سهام مانند آیینه است و هرچه بهای نفت بالاتر رود، بازارهای بورس نیز رونق بیشتری می‌گیرند.

نشست دوحه (17 آوریل 29 فروردین) با حضور تعدادی از اعضای اوپک و چند کشور صادرکننده نفت غیراوپک برگزار می‌شود. مشکل اصلی بازارهای جهانی اینجاست که هم‌اکنون روزانه 2 میلیون بشکه نفت مازاد نیاز بازار تولید می‌شود و اگر شرکت‌کنندگان در دوحه به دنبال تقویت بهای طلای سیاه باشند، باید از تولید مازاد آن جلوگیری کنند. عربستان و روسیه طرح کاهش سطح تولیدات نفتی را ارائه دادند؛ اما به دلیل نگرانی بابت از دست دادن سهم خود از بازارهای جهانی، اعلام کردند فقط در صورتیکه تمام صادرکنندگان نفتی حاضر به تبعیت از این طرح باشند، تولیدات خود را کاهش می‌دهند.

آمریکا نیز دسامبر گذشته قانون تاریخی منع صادرات گاز را که بوسیله "ریچارد نیکسون" در سال 1974 وضع شده بود، لغو کرد. به این ترتیب بازار از نفت اشباع شد. با توجه به لغو تحریم‌های نفتی ایران پس از چند سال، بدون شک این کشور از حق طبیعی خود برای صادرات نفت در بالاترین سطح ممکن چشم‌پوشی نمی‌کند. در چنین شرایطی نشست دوحه نمی‌تواند راهکار مفیدی برای تقویت مجدد بهای نفت ارائه دهد.

تلگراف در پایان نوشت: موضوعی که باید در نشست دوحه مطرح شود، کاهش سطح تولیدات نیست؛ بلکه باید اعضا به راهکاری برای اعتمادسازی میان صادرکنندگان نفتی دست یابند. تا زمانیکه کشورهای صادرکننده به یکدیگر اعتماد ندارند، این بحران حل نخواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار