سینما در هفته‌ای که گذشت؛

سینمای ایران درتدارک جشنواره جهانی فیلم فجر

سینمای ایران پس از سپری کردن فاصله نزدیک به دو ماه از جشنواره ملی فیلم فجر در تدارک مقدمات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سینمای ایران پس از نزدیک به سه هفته بی خبری پس از تعطیلات با اتفاقات متعددی مواجه بود.
 
**اخبار جشنواره جهانی فیلم فجر
اعلام مهلت متقاضیان حضور در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر  
متقاضیان حضور در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر تا پایان ساعت اداری روز 25 فروردین‌ماه برای ثبت نام در سایت جشنواره مهلت دارند.

هنرمندان، اعضای صنوف مختلف خانه سینما، استادان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندانی که مایل به حضور در پردیس سینمایی چارسو، دیدن فیلم‌ها و استفاده از کارگاهها و برنامه‌های جانبی سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند، می‌توانند در سایت جشنواره، در بخش فرم های ثبت نام وارد شده، با توجه به وضعیت حرفه‌ای خود ثبت نام کنند.

اسامی فیلم‌های 3 بخش دیگر جشنواره‌ی جهانی فجر
10 فیلم جشنواره جشنواره ها و در بخش نمایش‌های ویژه 9 فیلم خارجی و 5 فیلم ایرانی حضور دارند. امسال به دلیل کیفیت بالای مستندهای متقاضی شرکت در جشنواره، بخش نمایش های ویژه به فیلم های مستند اختصاص یافته است، بخش مرور آثار و سینمای خارجی این دوره‌ی جشنواره به نمایش 6 فیلم از سینمای فرانسه اختصاص دارد واسامی فیلم‌های ایرانی به زودی اعلام می شود.

اعلام آثار دو بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
اسامی فیلم‌های بلند خارجی دو بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) و جلوه‌گاه شرق (سینمای آسیا و کشورهای اسلامی) سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد.

در بخش سینمای سعادت (مسابقه سینمای بین‌الملل) 12 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی با هم رقابت خواهند کرد و 6 جایزه (بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد و زن و جایزه ویژه) در این بخش اهدا خواهد شد.

نمایش فیلم های جشنواره جهانی فیلم فجر در دانشگاه‌ها
در این دوره از جشنواره علاوه بر نمایش فیلم بازار فیلم هم در پردیس چهارسو، برگزار می شود و دو دانشگاه نیز میزبان فیلم های جشنواره جهانی فیلم فجر خواهند بود که به دلیل امکانات مناسبی که در دانشگاه تهران وجود دارد به احتمال زیاد یکی از دانشگاه‌ها که میزبان جشنواره فیلم جهانی فجر خواهد بود دانشگاه تهران است.
 
ابراز تمایل کاستاریکا به سینمای ایران
امیر کاستاریکا؛ کارگردان برجسته صربستانی و چهره شناخته شده سینمای جهانی در دیدار با محمود شالويی؛ رایزن فرهنگی ایران در بلگراد ضمن تحسین صنعت سینمای ایران گفت: گرایش و رغبت من به فرهنگ شرقی بسیار است و نسبت به جاذبه‌های غربی تمايلي احساس نمی‌کنم.مواضع من در این میان کاملا مشخص است و بر همین اساس نیز به فرهنگ، تمدن و هنر ایرانی علاقه مضاعف دارم.  
 
امیر کاستاریکا ضمن ابراز اشتیاق فراوان برای سفر به ایران و با اظهار تأسف و عذرخواهی از اینکه با وجود وعده پیشین خود مبنی بر حضور در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل سی ‌و چهارمین جشنوار فيلم فجر گفت: هم اکنون به طور مستمر سرگرم گذراندن مراحل پایانی ساخت و تدوین فیلم سینمایی خود برای حضور در جشنواره کن هستم و به همین سبب نمي توانم در موعد مقرر و برای شرکت در مراسم افتتاحیه فیلم فجر تهران حضور داشته باشم.برای من که آوازه فرهنگ غنی و هنر شکوهمند کشور تاریخی ایران را بارها شنیده‌ام  آرزوي بزرگ و مهمي است که هرچه زودتر به دیدن این سرزمین فرهنگی و باستانی بشتابم و برای این منظور هم آماده‌ام تا در همین سال جاری (شهریور ماه) به ايران سفر كنم.  
 
**آخرین اخبار از درمان کیارستمی  
عباس کیارستمی کارگردان سینما که به دلیل مشکلات گوارشی از میانه تعطیلات نوروز در بیمارستان بستری شده است تحت چند عمل جراحی قرار گرفته و بخشی از روده وی تخلیه شده است.

با ادامه پیگیری‌های رسانه‌ها از روند معالجات و بهبودی این کارگردان، تیم معالج این کارگردان در بیمارستان، تصمیم به صدور اطلاعیه‌های چند شماره‌ای برای اطلاع رسانی از مراحل درمان و حال جسمانی وی کرده‌اند.
 
شمارش معکوس برای جشنواره‌ی «نهال»
سیزدهمین جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه«نهال» باحمایت دانشگاه هنر، توسط دانشجویان سینما دانشکده سینماو تئاتر این دانشگاه در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه نویسی و عکس و پوستر فیلم برگزار می‌شود.

از نکات قابل توجه درباره سیزدهمین دوره این جشنواره قرار دادن بخش بین الملل به عنوان بخش غیررقابتی این جشنواره است.

مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ١ اردیبهشت 95خواهد بود و فیلمسازان جوان می‌توانند آثارخود را به دبیرخانه جشنواره واقع در چهارراه ولیعصر خیابان بالاور ساختمان معاونت فرهنگی دانشگاه هنر دبیرخانه نهال ارسال کنند.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «نهال» به دبیری محسن مختاری فر و با حضور سینماگران در مقام داور در اردیبهشت و خرداد ماه سال٩٥ برگزار خواهد شد.
 
 
**اعلام نام نماینده کانون کارگردانان در شورای صنفی
همایون اسعدیان به عنوان نماینده جدید کانون کارگردانان در شورای صنفی نمایش معرفی شد.

پیش از اعلام رسمی نماینده کانون کارگردانان، در اخبار غیر رسمی اعلام شد که همایون اسعدیان نماینده کانون کارگردانان در شورای صنفی نمایش شده است و سرانجام 15 فروردین ماه محمد علی سجادی سخنگوی کانون کارگردانان با تایید این خبر گفت: اعضای هیات مدیره کانون به اتفاق آرا به این نتیجه رسیدند که آقای اسعدیان به عنوان نماینده جدید کانون در شورای صنفی نمایش حضور داشته باشند.
 
فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی
فیلم مستند «مانکن‌های قلعه حسن‌خان» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی سام کلانتری، به بخش مسابقه جشنواره معتبر «ویزیون دورئل» سوئیس راه یافت.

فیلم مستند «آتلان» به کارگردانی «معین کریم‌الدینی» در جشنواره مستند «تیبورون» آمریکا روی پرده خواهد رفت.

علاوه بر «آتلان»، «فصل فراموشی» عباس رافعی و «بوفالو» کاوه سجادی‌حسینی از دیگر فیلم‌های ایرانی هستند که در جشنواره «تیبورون» روی پرده می‌روند.
 
فیلم «رخ دیوانه» به بخش رقابتی جشنواره "پالم بیچ" میامی راه پیدا کرد.
 
**در جلسه‌ی شورای صنفی نمایش چه گذشت؟ 
سخنگوی شورای صنفی نمایش از حضور حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در جلسه‌ی 16 فروردین ماه این شورا و نیز برگزاری جلسه آینده با حضور سرگروه‌های سینمایی خبر داد وگفت: این جلسه با حضور آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی و قدردانی وی از عملکرد این شورا برگزار شد.

در این جلسه اصغر بانکی به عنوان نماینده کانون پخش‌کنندگان و همایون اسعدیان به عنوان نماینده کانون کارگردانان معرفی شدند که از هفته آینده در جلسات شورا حضور خواهند داشت. البته هنوز نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان و انجمن سینماداران معرفی نشده‌اند. تا زمانی که نمایندگان اصناف مختلف معرفی نشوند، نمی‌توان رئیس شورا را مشخص کرد.
 
**افزایش سه برابری مخاطبان پردیس‌ها در نوروز
به گفته سیدعلی احمدی مدیرعامل موسسه تصویر شهر تعداد مخاطبان پردیس‌های ملت، تماشا، راگا و رازی در ایام نوروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه برابر افزایش داشته است.در پردیس‌های جنوب شهر تهران نیز افزایش ۵ تا ۶ برابری آمار مخاطبان بوده است. پردیس سینمایی ملت به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین سینماهای کشور، در تعطیلات نوروزی هر شب حداقل در دو نوبت فوق‌العاده میزبان مخاطبان خود بوده است. فروش و استقبال خوب فیلم‌ها در نوروز امسال نویدبخش روزهای خوبی برای سینمای ایران است.

موسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که چهار پردیس سینمایی ملت، تماشا، راگا و رازی وهمچنین مالکیت نیمی از پردیس سینمایی آزادی در اختیار این موسسه است.
 
**جشنواره‌های ایرانی
در آستانه برگزاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه روح الله، با تصمیم ستاد برگزاری مقرر شد علاوه بر اصفهان به عنوان محل اصلی برگزاری، 12 استان دیگر نیز میزبان این رویداد باشند.

دومین «جشنواره ملی فیلم کوتاه سما» همراه با برگزاری سمینارهای آموزشی و اکران‌های مستند و فیلم‌های داستانی منتخب جشنواره فجر، همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی آغاز می‌شود.
 
فراخوان بخش بین الملل چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با موضوعات 15گانه منتشر شد. مقابله با تبعیض نژادی و خشونت پلیس آمریکا با رنگین پوستان، مبارزه اهل سنت، مسیحیان با جنایات داعش و بوکو حرام و دیگر گروه های تکفیری، نقش خاندان آل سعود در تفرقه افکنی، حمایت تروریسم و کشتار مردم بی گناه یمن، افشای فاجعه منا از جمله موضوعات این بخش را تشکیل می دهد. سوم خرداد ماه سال جاری آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره اعلام شده است. 
 
فروش 16 میلیاردی اکران نوروزی
 محمد رضا فرجی با اشاره به استقبال خوب مردم از فیلم های من سالوادر نیستم! 50 کیلو آلبالو، بادیگارد، ابد و یک روز، خشم و هیاهو، کفش هایم کو، کوچه بی نام که در اکران نوروزی سال 95 به نمایش در آمدند فروش این آثار را بدین شرح اعلام کرد:
 
من سالوادر نیستم- 8 میلیارد تومان
50کیلو آلبالو- 3 میلیارد و 200 میلیون تومان  
بادیگارد- 2 میلیارد و  100 میلیون تومان  
ابد و یک روز- 1 میلیارد و 800 میلیون تومان  
خشم و هیاهو- 350 میلیون تومان  
کفش هایم کو- 300 میلیون تومان   
ادامه اکران فیلم کوچه بی نام 670 میلیون تومان در ایام نوروز  
 
جمع فروش آثار سینمایی در ایام نوروز امسال 16میلیارد و 420 میلیون تومان بوده است   
 
اکران نوروزی سینمای ایران در سال 94،  3 میلیارد و 200 میلیون تومان فروش داشته است.
 
 **موافقت با عرضه 5 فیلم برای شبکه نمايش خانگی
در جلسه 25 اسفند شورای پروانه نمایش خانگی با عرضه فیلم هاي«دو دوست» به تهيه كنندگي اصغر بانکی و به کارگردانی محمد بانکی ، «استرداد» به تهيه كنندگي محسن علی اکبری و به کارگردانی علی غفاری ،«عاشق ها ایستاده می میرند» به تهيه كنندگي یوسف صمد زاده و به کارگردانی شهرام مسلخی ،«یک روز طولانی» به تهيه كنندگي مرتضی یونس زاده و به کارگردانی بابک بهرام بیگی و« قراری برای مرگ» به تهيه كنندگي و به کارگردانی حجت الله رئیسی  و همچنین با عرضه 6عنوان فیلم کوتاه، 6 عنوان فیلم خارجی و 5 عنوان فیلم مستند نيز موافقت شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار