سینما در هفته‌ای که گذشت؛

سینمای ایران داغدار هنرمند انقلابی؛ فرج‌الله سلحشور

دنیای هنر کشورمان، این هفته عزادار کارگردان فیلم‌های دینی و تاریخی شد.

سینمای ایران داغدار هنرمند انقلابی؛ فرج‌الله سلحشوربه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درگذشت فرج‌الله سلحشور و بازتاب‌های آن، سر تیتر همه اخبار فرهنگی و هنری شد.


**درگذشت فیلمساز متعهد و انقلابی و بازتاب آن

با انتشار خبر درگذشت فرج‌الله سلحشور مقام معظم رهبری، حسن روحانی رییس جمهور، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیام‌های جداگانه درگذشت این هنرمند را تسلیت گفتند.

در مراسم تشییع این کارگردان متعهد و انقلابی جمال شورجه، مجتبی راعی، مهدی سلحشور، حجت الاسلام تهرانی، حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی، سردار نقدی، سردار جباری، جمال شورجه،  علیرضا تابش، محمدرضا زائری، جعفر دهقان، محمد هادی قمیشی، صفار هرندی، الهام چرخنده، حبیب ایل‌بیگی، محسن مومنی شریف (رئیس حوزه هنری)، حاج سعید قاسمی، غلامرضا فرجی، بهروز رضوی، سید جواد رمضان نژاد مدیر شبکه تلویزیونی افق، سردار حسین ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، محمدحسین طباطبایی نژاد رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مهدی فرجی، مصطفی زمانی، عباس غزالی، سید محمود رضوی، محمود گبرلو، رحمان سیفی آزاد رئیس مرکز امور نمایشی سیما، وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار، سعید قاسمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، جمال شورجه، ابوالفضل همراه، امین صدیقی رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی سازمان صدا و سیما، محمد خزاعی و ... حضور داشتند.


*پیشنهاد نامگذاری یک مکان به نام سلحشور

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به درگذشت فرج الله سلحشور گفت: به پاس خدمات این هنرمند عزیز شایسته است مکانی در شهر تهران به نام وی نامگذاری شود.

فرج الله سلحشور کارگردان سریال «یوسف پیامبر» پس از تحمل ماه‌ها بیماری سرطان ریه در بیمارستان درگذشت.


** فیلم‌های متقاضی اکران نوروزی 

سخنگوی شورای صنفی نمایش، اولویت فیلم‌هایی را که از سوی دفاتر توزیع و تهیه کننده برای اکران نوروزی درخواست داشته‌اند به این شرح اعلام کرد:

فیلم‌های «آبنبات چوبی»، «آوازهای سرزمین من»، «ابد و یک روز»، «بادیگارد»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «جنجال در عروسی»، «چاقی»، «خشم و هیاهو»، «سایه‌های موازی»، «عشق و شانس»، «کفش‌هایم کو؟»،«هفت ماهگی»، «کاکا» و «مرگ ماهی» درخواست کتبی خود را برای اکران نوروزی ارائه کرده‌اند و تهیه‌کنندگان آنها باید با سینمادارها قرارداد ببندند. بجز فیلم «من سالوادور نیستم»، پنج قرارداد دیگر باید برای اکران نوروزی ثبت شود که هفته آینده اعلام خواهیم کرد. چیدمان قطعی اکران نوروزی هفته‌ آینده مشخص می‌شود.

وی در خصوص آیین نامه اکران سال 95 نیز گفت: آیین نامه آماده و به سازمان سینمایی ارائه شده است و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.

سخنگوی شورای صنفی نمایش در خصوص مدت اکران فیلم‌ها گفت: یکی از مواردی که برای اکران سال آینده در نظر گرفته شده، این است که تعداد سقف فیلم‌هایی که طبق آیین نامه سال گذشته اکران شده‌اند، حذف شده و بدین ترتیب در شش ماه اول سال آینده، هفت هفته اکران برای هر فیلم در نظر گرفته شده و در شش ماه دوم هفت هفته با کف فروش، تا سقف 10 هفته اکران خواهیم داشت.


**آثار منتخب جشنواره فیلم فجر در پردیس چارسو

نمایش فیلم‌های منتخب سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر از پنجشنبه - 13 اسفند - لغایت جمعه - 21 اسفند پردیس چارسو از ساعت 19 آغاز می‌شود. پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی با حضور امیر پوریا، مدرس و منتقد سینما و عوامل فیلم‌ها برگزار می‌شود.

در هفته فیلم پردیس چارسو، پنجشنبه 13 اسفند فیلم «اژدها وارد می‌شود»، یکشنبه 16 اسفند فیلم «نفس» با حضور نرگس آبیار و پانته‌آ پناهی‌ها، دوشنبه 17 اسفند فیلم «لانتوری» با حضور رضا درمیشیان، باران کوثری و نوید محمدزاده، سه‌شنبه 18 اسفند فیلم «من» با حضور سهیل بیرقی و امیر جدیدی، چهارشنبه 19 اسفند فیلم «سینما نیمکت» با حضور محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور و اشکان خطیبی، پنجشنبه 20 اسفند فیلم «ایستاده در غبار» با حضور محمد حسین مهدویان و هادی حجازی‌فر و جمعه 21 اسفند فیلم «نیمرخ‌ها» با حضور سحر دولتشاهی و رویا نونهالی به نمایش درمی‌آیند و سپس مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.


** بزرگداشت افخمی و فرجامی در جشنواره‌ی کیمیایی

در هفتمین جشنواره کارگاه آزاد فیلم و اولین دوره سراسری آن مسعود کیمیایی از بهروز افخمی و فریماه فرجامی تقدیر کرد. این جشنواره از 8 تا 12 اسفندماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 

هیأت انتخاب جشنواره از بابک حمیدیان، امیر دژاکام و فرزاد موتمن و هیأت داوران از جواد طوسی، سامان سالور و پولاد کیمیایی تشکیل شده بود و جوایز این جشنواره در بخش فیلم داستانی، مستند، صلح و بین‌الملل اهدا شد.


** یک همایش با موضوع ایدز در خانه سینما

همایش کودکان، سینما، اچ آی وی (ایدز) سه شنبه 11اسفند ساعت 17 در خانه سینما برگزار شد. فرزاد توحیدی دبیر و عضو شورای سیاتگذاری این همایش در خصوص اهداف این همایش گفت: دلیل اصلی برگزاری همایش کودکان، سینما، اچ آی وی و ایدز از آن رو است که سینماگران، آگاهانه به این مسئله و عوارض اجتماعی آن بپردازند. نمونه‌های مختلفی در سینمای ایران، چه مستند و چه داستانی به این موضوع پرداخته‌اند که کمیاب‌اند و متاسفانه بسیاری از آنها با نگاه و برداشت نادرست به اچ آی وی و ایدز نگاه کرده‌اند.

توحیدی تاکید کرد: این همایش توسط انجمن مستندسازان سینمای ایران و با همکاری خانه سینما، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن مردم نهاد اهسا، برگزار می‌شود. امیدواریم برگزاری این همایش موجب توجه بیشتر فیلمنامه نویسان، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان به این موضوع به خصوص از زاویه پرداختن به مسائل کودکانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند شود و فیلمهای بیشتری در این بخش ساخته شود.

غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری و عباس کیارستمی ،پوران درخشنده ، مهتاب کرامتی مونا زاهد، مینو محرز، طاهره بهرامی ، فرزاد توحیدی از اعضای شورای سیاستگذاری بودند.

اولین همایش«کودکان ، سینما ، اچ آی وی، ایدز» روز سه‌شنبه 11 اسفند ساعت 17 در خانه سینما برگزار شد.


** اعطای نشان درجه یک هنری به امین تارخ

یازدهمین جلسه شورای آموزشی دفتر مطالعات و توسعه دانش سازمان سینمایی با حضور جواد صباغ، امین تارخ، دکتر سید محسن هاشمی، محمدحسین فرج، مهری شیرازی و مهسا اصانلو تشکیل شد.  

در این جلسه پس از  بررسی پرونده‌‌های متقاضیان دریافت پروانه تاسیس آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با درخواست علی فرجام‌فر در رشته بازیگری، حسین قناعت در  رشته کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی، پرویز فرشیدمهر در رشته فیلمنامه‌نویسی و نسترن محمدی در رشته عکاسی موافقت شد.  

همچنین در این جلسه گواهینامه درجه یک هنری در رشته بازیگری که توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور صادر شده بود توسط جواد صباغ، سرپرست دفتر مطالعات و توسعه دانش سینمایی به امین تارخ، رئیس شورای آموزشی دفتر اعطا و از تلاش‌های این هنرمند متعهد تقدیر شد.  

امین تارخ ریاست شورای آموزشی دفتر مطالعات و توسعه دانش سازمان سینمایی را به عهده دارد.


** اخبار شورای پروانه نمایش خانگی
 
در جلسه 2 اسفند شورای پروانه نمایش خانگی كه با حضور اكثريت اعضاء برگزار شد، با عرضه فیلم‌های «360 درجه» به تهيه كنندگی فرامرز قریبیان و به کارگردانی سام قریبیان، «پنج تا پنج» به تهيه‌كنندگی سعید اسدی و به کارگردانی تارا اوتادی، «ماجراهای چرا: چرا و قصه های قدیمی» به تهيه‌كنندگي میثم نورانی و به کارگردانی احمد ذقاقی، «باغ وحش الفبای انگلیسی» به تهيه‌كنندگی و به کارگردانی محسن اسلامی ، «هم پرواز» به تهيه كنندگی و به کارگردانی سلمی بابایی، «زمناکو» به تهيه كنندگی محمد شکیبا‌نیا و به کارگردانی مهدی قربان‌پور و  «شمبل و شاهی» به تهيه كنندگی محمد دین دشتی و به کارگردانی نصیر احمد ملا زهی موافقت شد. 

همچنين در اين جلسه با عرضه 2 عنوان فیلم کوتاه، 3 عنوان فیلم خارجی و 3 عنوان فیلم مستند نيز موافقت به عمل آمد. 


** موافقت شورای ساخت با چند فیلمنامه 

فیلمنامه‌های «جاده قدیم» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی منیژه حکمت با موضوع زن، اجتماع، خانواده (اجتماعی) و «سونامی» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و به کارگردانی و نویسندگی میلاد صدرعاملی با موضوع چالش‌های رقابتی ورزشکاران (درام ورزشی)  موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

همچنین فیلمنامه‌های «دریاچه ماهی» به تهیه کنندگی ناهید دل آگاه و به کارگردانی و نویسندگی مریم دوستی با موضوع دفاع مقدس (دفاع مقدس) ،«شیب» به تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی و به کارگردانی و نویسندگی مانی باغبانی با موضوع خانوادگی (کمدی)  و «صدای مرا می شنوید» به تهیه کنندگی مشترک حسن کلامی/ حسن عباسی و به کارگردانی و نویسندگی صادق پروین آشتیانی با موضوع دفاع مقدس (تراژدی) موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.


** رئیس حوزه هنری تحریم برخی فیلم‌های فجر را تکذیب کرد

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در خصوص لیست منتشر شده مبنی بر تحریم برخی از فیلم‌ها جهت پخش از این حوزه گفت: روال کار به این شکل است که فیلم‌ها در ابتدا از وزارت ارشاد پروانه نمایش می‌گیرند و ما در مراحل بعدی تصمیم لازم جهت اکران را در سینماهای حوزه هنری اتخاذ می‌کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین تا زمانی که این روند شکل نگرفته، خبرهای این چنینی مبنی بر اینکه حوزه هنری برخی فیلم‌ها را تحریم کرده را کاملا تکذیب می‌کنم. 

گفتنی است؛ با توجه به تحریم‌هایی که از سوی حوزه هنری در دور‌های گذشته اتفاق افتاد این بار اخباری مبنی بر تحریم فیلم‌های «ابد و یک روز»، «مالاریا»، «خشم و هیاهو» و «بارکد» منتشر شده بود که این موضوع از سوی محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری تکذیب شد.


** اضافه شدن بخش پویانمایی به جشنواره فیلم مقاومت

آثار پویانمایی همسو با موضوع جشنواره می‌توانند دراین بخش شرکت و به رقابت بپردازند. 

بر پایه این خبر، در این بخش سه جایزه در نظر گرفته شده است که هیئت داوران این بخش جوایز برگزیدگان را در سه بخش برگزیده اول (تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه)، برگزیده دوم (دیپلم افتخار به همراه جایزه) و برگزیده سوم (دیپلم افتخار به همراه جایزه) اهداء می‌کند. 


** «مادر قلب اتمی» توقیف نیست

سید امیر سیدزاده  تهیه کنند فیلم مادر قلب اتمی ضمن تکذیب توقیف فیلم «مادر قلب اتمی» گفت: چهار ماه پیش اختلاف نظرهای عوامل فیلم و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف شد و برای صدور پروانه نمایش این فیلم به توافق رسیدیم. 

وی افزود: هرچند که پروسه صدور پروانه نمایش برای این فیلم طولانی شده است اما با پیگیری‌هایی که داشتیم این فیلم هیچ مشکلی برای اکران ندارد. 

سیدزاده در ادامه اظهارداشت: پروانه مالکیت فیلم به من داده شده و از چهار ماه پیش خبرهایی که به من می‌دهند مبنی بر انجام کار است. در حال حاضر پس از مذاکراتی که با معاونت نظارت و ارزشیابی و مهدی فرجی داشتم، رسما توقیف این فیلم را تکذیب می‌کنم و منتظرخبر‌‌های جدید در این هفته هستم تا در هفته آینده تکلیف نمایش فیلم مشخص شود. 


** آیین اختتامیه جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج 

این مراسم شامگاه 10 اسفند در تالار دانشگاه صنعتی شریف و با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم ابراهیم حصاری دبیر جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج گفت: بی شک جشنواره‌ها دستاوردهای متعددی دارند. افراد تازه کار را در کنار صاحب نامان گردآوردن، بهره‌مندی مشتاقان هنر از تجارب اهل فن، خلق آثار هنری ارزشمند، معرفی و شناخت نیروهای جوان و مستعد همه و همه از دستاوردهای خوب و مفید همه جشنواره ها و بالطبع جشنواره فیلم موج است.

وی درباره تفاوت های این جشنواره با سایر رویدادهای هنری بیان کرد: آنچه این رویداد را از سایر رویدادهای هنری متمایز می کند، فراهم کردن انگیزه ای متعالی برای ورق زدن حکایات کهن فارسی و یافتن راهکارهای پندآموز از میان داستان های دیروزبرای زندگی بهتر در دنیای امروز است.

در ادامه برگزیدگان بخش های مستند، داستانی و انیمیشن معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

بنا بر این گزارش در بخش فیلم‌های انیمیشن، لوح تقدیر به مهناز یزدانی برای کارگردانی انیمیشن «کمک» و آروین مدقاچی برای انیمیشن «امید» اهدا شد. 
 
همچنین در این بخش تندیس های جشنواره و دیپلم افتخار نیز به خیری برای فیلمنامه «دخترک آت آشغال» اهدا شد و صدا و سیمای جزیره کیش برای تهیه کنندگی «جزیره خیال» تندیس جشنواره را دریافت کرد. 
 
در بخش مستند نیز سه تندیش و یک لوح تقدیر اهدا شد که مستند «چاق کچل سیبیلو» به کارگردانی محسن نجفی مهری لوح تقدیر دریافت کرد و تندیس ها نیز به جواد صادقی برای تحقیق و پژوهش فیلم مستند «ساحل»، علی و بلال الفت برای کارگردانی مستند «زندگی در ثانیه صفر» و میترا روحی منش برای تهیه کنندگی «کسی به فکر جنگل ها نیست» اهدا شد. 
 
در بخش فیلم‌های داستانی نیز لوح تقدیر به بهزاد آزادی برای کارگردانی فیلم «کشتارگاه» اهدا شد. همچنین تندیس های این بخش جشنواره به صادق سوری برای تصویر برداری فیلم «فروزان»، سالم صلواتی و توفیق امانی برای تدوین فیلم «رویای برفی»، رضا فهیمی برای فیلمنامه «کودکان ابری»، آکو زند کریمی برای کارگردانی فیلم داستانی «صدای قلب مورچه» و امیر امیریان کاظمی برای تهیه کنندگی فیلم «قاجار» اهدا شد. 
 
جایزه ویژه هیات داوران، شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار نیز به داود خیام برای کارگردانی فیلم داستانی «چله» به عنوان بهترین فیلم جشنواره اهدا شد. 
 
 
** داوران بخش فیلم جشنواره بهار معرفی شدند

محمد مهدی عسگرپور، حمید نعمت الله، روح الله حجازی و گلاره عباسی به عنوان هیئت داوران بخش فیلم نهمین جشنواره ملی بهار معرفی شده و این هیئت از میان 36 اثر راه یافته به بخش مسابقه در سه رشته ی فیلم داستانی، مستند و نماهنگ؛ آثار برگزیده ی جشنواره را مشخص می کنند. 

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره، هفدهم اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار می گردد. 


** نمایش برگزیدگان جشنواره «سینما حقیقت» در شهرستان‌ها/ ایران میزبان کاروان سینمای مستند

مستندهای منتخب نهمین جشنواره «سینما حقیقت» به همت انجمن تهیه‌کنندگان مستند ایران به دبیری جعفرصانعی مقدم از تاریخ 12 اسفندماه به مدت سه روز در شهرهای زاهدان، رشت، ایلام و اهواز نمایش داده می شود.

به نقل از ستاد خبری انجمن تهیه‌کنندگان مستند ایران؛ مستندهای منتخب نهمین جشنواره «سینما حقیقت» با هدف گسترش نمایش فیلم مستند در مراکز استان‌ها و اشاعه فرهنگ مستند دیدن در نقاط مختلف ایران به همت انجمن تهیه‌کنندگان مستند ایران و همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فردا 12 اسفندماه به مدت سه روز در شهرهای زاهدان، رشت، ایلام و اهواز نمایش داده می‌شود و با چند روز تاخیر در اصفهان روی پرده می‌رود.

صانعی مقدم در توضیح دلایل نمایش مستندهای منتخب نهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: کیفیت مستندهای ارائه شده به نهمین جشنواره «سینما حقیقت» و همچنین استقبال شهروندان تهرانی از مستندهای این دوره از جشنواره، انجمن تهیه‌کنندگان مستند ایران را بر آن داشت تا طی یک برنامه‌ریزی، مجموع مستندهای منتخب این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» را در شهرستان‌ها نمایش دهد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.