ادعای کورکر: برخی مقامات آمریکایی بیش از حد به ایران نزدیک شده‌اند

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مدعی شد برخی مقامات کاخ سفید بیش از اندازه با ایران دوستی می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فارن پالیسی؛ سناتورهای جمهوری‌خواه با در دست داشتن اکثریت سنا، تلاش می‌کنند تحریم‌های جدیدی علیه ایران به دلیل آزمایشات موشکی این کشور وضع کنند. باوجود تلاش فراوان جمهوری‌خواهان؛ کاخ سفید مقابل این خواسته مقاومت می‌کند و معتقد است هرگونه اقدام خصمانه علیه ایران در شرایط کنونی به برهم خوردن برجام منتهی خواهد شد.

"توماس شانون،" معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا و مشاور وزیر امور خارجه این کشور، به کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد: استفاده از ابزارهایی که برنامه موشکی ایران را متوقف کند ضروری است؛ اما باید مطمئن شویم این اقدامات بازدارنده خللی در برجام بوجود نمی‌آورد. نباید بهانه‌ای به دست ایران داد تا میز مذاکرات را ترک کند. بسیاری از سناتورها واکنش تندی نسبت به این سخنان بروز دادند.

"باب کورکر،" رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در واکنش به این سخنان گفت: کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، به دنبال کاهش تحریم‌ها علیه ایران هستند و از فعالیت سامانه مالی آمریکا در این کشور استقبال می‌کنند. حتی ممکن است باوجود آزمایشات موشکی ایران، کاخ سفید تحریم‌ها را علیه این کشور کاهش دهد.

کورکر در ادامه مدعی شد: اعضای کابینه اوباما رفتار واحدی ندارند. به نظر می‌رسد برخی از آنها روابط نزدیک و دوستانه‌ای با  مقامات ایران دارند. به عقیده من موارد متعددی در تصمیم‌گیری اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران دخیل است که ما از آن اطلاع نداریم.

شانون در سخنان خود اطمینان داد موضوع اجازه واشینگتن به ایران برای دسترسی به نظام مالی آمریکا مطرح نیست و اصولا کاخ سفید قصد ندارد به ایران اجازه دهد در تبادلات خود از دلار استفاده کند. وی منشاء این شایعات را رسانه‌ها اعلام کرد.

کورکر در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: من عمیقا نگران روابط "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، با همتای ایرانی‌اش هستم. او دوشنبه شب تماس تلفنی با "آدام ژوبین،" معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم آمریکا، داشت و ژوبین به وی اطمینان داد هیچ برنامه‌ای برای کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران وجود ندارد. باوجود این پاسخ قاطع ژوبین، هنوز برخی اعضای کابینه اوباما به دنبال تسهیل تحریم‌ها و ممانعت از تصویب دور جدید تحریم‌ها به دلیل انجام آزمایش موشکی تهران هستند.

قانونگذاران آمریکایی همچنین نسبت به فروش جنگنده‌های اس 300 روسیه به ایران نیز ابراز نگرانی کرده‌اند و آن را تهدیدی برای امنیت رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌دانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار