فالون: هوشیاری ما در قبال ایران افزایش یافته است

وزیر دفاع انگلیس گفت به رغم انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، دیدگاه لندن درباره این کشور تغییر نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مایکل فالون در مصاحبه با الجزیره  در پاسخ به پرسشی درباره سفرش به قطر گفت: ما موضع خود را در طرح پنجگانه خود توضیح داده ایم و خاطرنشان کرده ایم ما خواهان تقویت روابط مان با کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم و به صورت ویژه برای مستحکم ساختن امنیت منطقه تلاش می کنیم و به دنبال افزایش حضورمان در منطقه خلیج فارس هستیم وی می خواهیم که این حضور دائمی باشد. از این رو ما پایگاه های دریایی جدیدی در منطقه خلیج فارس می سازیم و تعداد نیروهای مان در خلیج فارس را افزایش دادیم. به همین منظور ما مساله ایجاد پایگاه های هوایی جدید و اجرای آموزش های میدانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی گفت: همچنین ما با همپیمانان مان شفاف بوده ایم. با وجود آنکه ما در انعقاد توافق هسته ای با ایران مشارکت داشته ایم این به منزله آن نیست که هوشیاری ما در قبال ایران و اقدام های این کشور کاهش یافته است بلکه بر عکس هوشیاری در قبال ایران افزایش یافته است. 

وزیر دفاع انگلیس  افزود: «از آنجا که ایران توافق هسته ای را امضا کرده است بسیار مهم است که مطمئن شویم اقدام های ایران، صلح جویانه است. پس از امضای توافق هسته ای از سوی ایران، به سود این کشور است که ثابت کند اقدام های ایران بهبود یافته است و این کشور قصد مداخله در برخی کشورهای همسایه را ندارد. ما منتظریم که شاهد این تغییر در روش ایران باشیم. بنابراین انعقاد توافق هسته ای با ایران دیدگاه ما نسبت به این کشور را تغییر نداده است. ما از ایران می خواهیم که روابط صلح آمیز و سازنده در پیش بگیرد تا حس تردید آمیز کشورهای منطقه در خصوص مقاصد ایران را تغییر دهد.»

مایکل فالون در پاسخ به این سوال که چرا انگلیس به نظام سرکوبگری همچون نظام حاکم بر مصر سلاح می فروشد؛ گفت: تاکید می کنم انگلیس در میان کشورهای دنیا، کشوری است که از یک ساز و کار سختگیرانه ای برای نظارت بر فروش سلاح به دیگر کشورها برخوردار است. ما پیش از آنکه سلاح به کشوری بفروشیم تحقیق می کنیم که مبادا این تسلیحات در سرکوب مردم کشور یا تجاوز به کشورهای همسایه به کار گرفته شود! 

وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا تصور می کنید همکاری و فروش تسلیحات به کشورهای سرکوبگری همچون مصر، و تلاش برای ثبات این کشورها موجب ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه می شود؟ گفت:  منفعت ما در ثبات خاورمیانه نهفته است چرا که اگر خاورمیانه از ثبات برخوردار باشد در واقع ما از ثبات برخورداریم. 

وی افزود: همان طور که  می دانید مصر در معرض تهدید گروه داعش قرار گرفته است. داعش دشمن مشترک کشورهای خاورمیانه است این گروه تروریستی دشمن ما و اروپای غربی نیز هست، از این رو ما دست مان را در دست هر کشوری که به مقابله با داعش برخیزد می گذاریم.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه گفت: ما با تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه همکاری می کنیم و هدف از این همکاری در وهله نخست تامین منافع خود ماست و در مرحله بعد برای برقراری ثبات در منطقه است. 

فالون در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ایران و روسیه از رئیس جمهور سوریه و در عوض حمایت کردن آمریکا و انگلیس از همپیمانانش گفت: بشار اسد همپیمان انگلیس و آمریکا نبوده است، ما از شیوه ای که بشار اسد برای برخورد با ملت خود به کار بسته بود انتقاد می کردیم. ما از اقدام وی در بکارگیری سلاح شیمیایی انتقاد می کردیم. 

وی افزود: ما گزینه مداخله در جنگ داخلی سوریه را برنگزیدیم؛ زیرا ما اجازه این کار را نداشتیم. هم اکنون به خاطر افزایش هزینه های انسانی و گسترش ویرانی هایی که از جنگ داخلی برجای مانده است و ضرورت مقابله با گروه داعش، پارلمان نفع مداخله نظامی انگلیس در سوریه رای داد. ما از ماه دسامبر گذشته با هوشیاری تمام اقدام به اجرای این تصمیم کرده ایم.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه گفت: ما علیه بشار اسد وارد نبرد نمی شویم بلکه از مخالفان میانه رویی که در برابر بشار اسد مقاومت می کنند حمایت به عمل می آوریم. ما به آنها کمک کرده و آنها را آموزش داده ایم. با این حال ما با دادن تسلیحات کشتارگر به آنها، در جنگ داخلی سهیم نخواهیم شد.  در عین حال ما بر مبارزه با گروه داعش متمرکز شده ایم؛ زیرا این گروه را بزرگ ترین خطر برای سوریه و سایر کشورهای منطقه می دانیم. 


فالون ادعا کرد: ما به طور مستمر از ضرورت برکناری بشار اسد سخن گفته ایم و تاکید کرده ایم تا زمانی که بشار اسد در قدرت باقی است سوریه آینده ای نخواهد داشت. بحران سوریه راه حل غربی ندارد، مساله سوریه و عراق راه حلی انگلیسی، فرانسوی یا آمریکایی ندارد. این مشکلات باید به صورت داخلی حل شود. اگر این پرونده ها راه حل های نظامی داشته باشد باید این راه حل ها از درون آن کشور صورت گیرد. 

وی در ادامه همچنین مدعی شد : تصور می کنم دولت سوریه پس از جنایت هایی که علیه ملت خود انجام داد مشروعیت خود را از دست داده است، ما برای مداخله در سوریه نیازی به اجازه دولت سوریه نداریم؛ زیرا این دولت قادر به تعامل با تهدیدی که گروه داعش علیه عراق ایجاد کرده نیست و آمادگی مبارزه با این گروه را ندارد. از این رو ما حق داریم برای تامین دفاع فراگیر، در درون خاک سوریه دست به فعالیت بزنیم و این مبنای قانونی حملات هوایی است که ما هم اکنون در سوریه انجام می دهیم.

وزیر دفاع انگلیس در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: هر اقدامی که ما در عراق انجام می دهیم صرفاً با درخواست دولت عراق است، به طور کلی ما تنها با درخواست رسمی دولت های قانونی منطقه اقدام به مداخله در این کشورها می کنیم.


مایکل فالون درباره اوضاع لیبی نیز گفت ما از دولت جدید لیبی حمایت می کنیم و چنانچه دولت وحدت ملی لیبی از ما کمکی بخواهد ما این درخواست را مورد بررسی قرار می دهیم. داعش خطر فزاینده ای در طول نوار ساحلی لیبی ایجاد کرده است و هم اکنون این خطر به تونس رسیده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار