دی میستورا: اختلافات میان مذاکره کنندگان سوری جدی است

استفان دی میستورا از وجود اختلافات جدی میان مذاکره کنندگان سوری خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روسیا الیوم، "استفان دی میستورا،" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، پس از دیدار با نمایندگان اعزامی دولت سوریه و هیئت مذاکره کننده مخالفان برآمده از نشست ریاض، از وجود اختلافات جدی میان طرفین خبر داد. وی در کنفرانسی خبری از طرف‌های سوری خواست، دیدگاه‌هایی مشخص درباره طرح انتقال سیاسی ارائه کنند.

گزارشگر این تلویزیون در ژنو گفت، سازمان ملل متحد از طریق یک هفته مذاکرات در ژنو توانست به مرحله ورود به محتوای حل و فصل سیاسی بحران سوریه منتقل شود. میان آنچه دو هیئت مذاکره کننده سوری و مخالفان مطرح کردند اختلافات زیادی بروز کرده است. در حالی که دولت سوریه بر تصویب برنامه کاری که به دی میستورا تسلیم کرده و مبتنی بر تشکیل دولتی فراگیر است، پافشاری می کند. هیئت عالی مذاکراتی مخالفان در پشت طرح تشکیل دولت انتقالی دارای اختیارات کامل اجرایی سنگر گرفته است.

"بشار الجعفری،" رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به ژنو گفت: ما معتقدیم تایید اصولی که آن را عناصر اصلی می نامیم منجر به برگزاری گفتگوی جدی سوری ـ سوری خواهد شد که در شکل دادن به آینده کشورمان نقش دارد.

همچنین اسعد الزعبی، رئیس هیئت عالی مذاکره کننده مخالفان سوری گفت: ما در آنچه روز گذشته ارائه و امروز بر آن تاکید کردیم و بار دیگر بر آن تاکید می کنیم، خواسته‌های مردم خود را در خصوص انتقال سیاسی و تشکیل دولتی انتقالی دارای اختیارات کامل اجرایی گنجانیده‌ایم که برای ایجاد سوریه‌ای دموکراتیک، یکپارچه و متحد تلاش کند. اینها خواسته‌های مردم ماست که به ما برای انتقال این پیام اعتماد شده است و جز این پیام، هیچ پیام دیگری نداشته و نخواهیم داشت.

گزارشگر این تلویزیون در ادامه افزود، سازمان ملل متحد از طرف‌های مذاکره کننده خواسته است از طریق توسعه کاربرگ‌های تقدیمی، دیدگاهی روشن درباره حل و فصل بحران، ارائه کنند. تیم بین المللی بر همراهی موازی آمریکا و روسیه متکی است که راه را برای دور سوم مذاکرات هموار می کند.

استفان دی میستورا گفت: گفتگوهای سوریه در چند مسیر در داخل و خارج مقر سازمان ملل متحد جریان دارد، همان طور که در وین و مونیخ اتفاق افتاد. دیداری که قرار است هفته آینده میان آقایان کری و لاوروف در مسکو برگزار شود، برای پیشبرد امور، و آماده شدن برای دور سوم گفتگوها بسیار مهم خواهد بود.

گزارشگر تلویزیون روسیا الیوم همچنین اضافه کرد، دیدارهای فرستاده سازمان ملل گسترش یافت و هیئت مخالفان برآمده از مصالحه صورت گرفته در حمیمیم را نیز شامل شد ولی سازمان ملل متحد اصرار دارد این افراد صرفا با هدف شنیده شدن دیدگاه هایشان به ژنو دعوت شده‌اند.

این گزارشگر در پایان گفت، هفته نخست گفتگوهای ژنو، به گفته سازمان ملل، در فضایی مثبت به پایان رسید بدون آن که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در آن حاصل شده باشد. استفان دی میستورا برای پیشبرد واقعی گفتگوهای سوریه، به هفته آینده و دیدار کری و لاوروف چشم دوخته است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار