بیرجند؛

مرمت بخشی از دیوار قلعه تاریخی فورگ

بخشی از دیوار قلعه فورگ که بارش باران و زلزله 2 ریشتری در شهرستان درمیان، سبب ترک خوردن و مرطوب شدن مصالح آن شد و به علت قدمت زیاد ، ریزش کرده بود مورد مرمت قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبيرجند؛ مسئول میراث فرهنگی درمیان گفت: بخشی از این دیوار با مصالح سنگ با اعتبار به مبلغ 100 میلیون ریال مورد بازسازی قرار گرفت که پس از تامین اعتبار ادامه دیوار مرمت خواهد گردید.

صالحی افزود: ساخت اين بنا با توجه به اسناد موجود در كتاب ديوان لامع نوشته محمد رفيع بن عبدالكريم درميانی در سال 1160 ه.ق در زمان حكومت نادر شاه افشار به وسيله ميرزا بقاخان كه از طرف نادر شاه به عنوان حاكم منطقه تعيين شده بود شروع و پس از وی توسط پسرش ميرزا رفيع خان به پايان رسيد.

در زمان حكومت شوكت الملك بر منطقه بيرجند و قائنات، حاكم قلعه دست به شورش مي زند كه اين عمل باعث تخريب قلعه می گردد.

وی افزود: اين قلعه دارای پلان نامنظم بوده كه مهمترين عامل شكل دهنده قلعه شكل خاص كوه و توپوگرافی آن است.

وی گفت:فضای داخلی قلعه از سمت شرق به غرب داراي سه قسمت اصلي است بخش اول در سمت شرق شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری احشام و حوض انبار بخش دوم كه در فاصله 50 متری از محل زندگی احشام احداث شده به محل نگهداری آذوقه و تداركات نظامی و محل سكونت سربازان اختصاص دارد .

مسئول میراث فرهنگی اظهار کرد : سومين بخش كه حالت مركزيت قلعه را داراست در دو طبقه احداث شده كه محل سكونت حاكم و نزديكانش بوده و مرتفع تر از ساير قسمتهای قلعه بوده است.
صالحی خاطر نشان کرد:قلعه دارای18 برج مدور جهت نگهبانی بوده و بيشتر مصالح بكار رفته در قلعه سنگ؛ آجر، خشت ، گچ، آهك و ساروج بوده است.

لازم به ذکر است: بنای قلعه طوری احداث شده است كه بر كل روستا و راههای ارتباطی پيرامون منطقه اشراف داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.