بحران اقتصادی اخیر جهان سرانجام گریبان‌گیر ژاپن نیز شد

در ماه های اخیر بانک های اروپایی با مشکلات بسیاری رو به رو شده اند، مشکلاتی که اکنون گریبان گیر ژاپن شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان "اس تی ال تودی،" بانک مرکزی اروپا و موسسه معادلش در دانمارک، سوئد و سوئیس در دو سال گذشته با مشکل سود منفی مواجه شده‌اند و ژاپن نیز ماه گذشته به جمع آن ها پیوست.

بانک مرکزی ژاپن از اوایل دهه 90 میلادی (دهه 70 شمسی) با مشکلات اقتصادی تورم منفی مواجه بوده است. این کشور توانسته در 17 سال گذشته درصدهای کوتاه مدت تروم را در حدود صفر حفظ کند.

این بار روش های قدیمی مورد استفاده دیگر پاسخگو نبودند و به همین دلیل ژاپن در تاریخ 29 ژانویه (9 بهمن) با اعلام ناگهانی سود منفی 0.1 درصدی همگان را شگفت زده کرد.

"کارل تاننبام"، اقتصاددان ارشد "نورسن تراست" شیکاگو در این باره گفت: "ژاپن باید متوجه شود که تکرار مداوم یک راهکار و انتظار نتیجه‌ای متفاوت یعنی پوچی. توکیو باید سعی کند روش جدیدی برای مشکلات خود بیابد."

اگر درصد فعلی منفی اعلام شده کافی نباشد، ژاپن می تواند آن را بیشتر کاهش دهد. بانک مرکزی اروپا در حال حاضر راهکار سود منفی 0.3 درصد و سوئیس نیز سود منفی 0.75 درصد را اجرایی کرده اند.

این سیاست ها تاثیرات عجیبی بر اقتصاد کشورها گذاشته است. "وال استریت ژورنال" گزارش داده است تعدادی از صاحبان خانه در اکنون  بر پول های خود سود دریافت می‌کنند. شرکت‌های این کشور نیز مالیات خود را از پیش پرداخت می کنند، چرا که نگه داری پول نقد می تواند هزینه بیشتری به همراه داشته باشد.

یک سوم از بدهی های منطقه یورو اکنون سوددهی منفی به همراه دارند. این موضوع برای افرادی که به افزایش ذخیره پول هایشان در بانک ها عادت کرده اند عجیب است؛ اما هدف اصلی دولت هایی است که این راهکار را پیش گرفته اند، تا مردم به جای ذخیره پول آن را خرج یا سرمایه گذاری کنند.

تحلیل گران اقتصادی پیش‌تر سود منفی را غیر ممکن می دانستند، چرا که مردم همیشه می توانند پول هایشان را به صورت نقد نگه داری کنند؛ اما این اقدام ریسک های بسیاری به همراه دارد که آن را به گزینه ای نامناسب تبدیل کرده است و شرکت های بزرگ نیز قابلیت انجام این کار را ندارند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار