آیت الله آملی لاریجانی:

قوه قضاییه تحت سیطره هیچ قوه‌ای نیست/ این قوه مستقل عمل می‌کند

رییس دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه تحت سیطره هیچ قوه‌ای نیست و این قوه مستقلا عمل می‌کند

قوه قضاییه تحت سیطره هیچ قوه ای نیست/ این قوه مستقلا عمل میکندبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آبت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در مراسم افتتاح ساختمان جدید دیوان عدالت اداری که صبح امروز چهارشنبه(14 بهمن ماه) برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت ایام الله دهه فجر اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما حادثه‌ای بی‌بدیل بود و نظام جمهوری اسلامی یک نظام بی‌بدیل در جهان است. هرچه ما بیشتر پیش می‌رویم، به شاخص‌های ویژه این نظام فلسفی_ سیاسی پی می‌بریم.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالاری دینی است، افزود: زیربنای فکری این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یک زیربنای خاص است و آن رجوع به توحید ناب الهی و حیات طیبه الهی است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: یکی از مزایای نظام جمهوری اسلامی علاوه بر بی‌بدیل بودن اصل یک نظام و پشتوانه‌های فکری آن توجه خاص به نظام قضایی این کشور است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مقایسه نظام قضایی جمهوری اسلامی با نظام‌های دیگر این مسئله را اثبات خواهد کرد، چرا که نحوه چینش قوا در نظام اسلامی یک چینش خاصی است، گفت: در هیچ جای دنیا چنین نیست و راس آن به اصل نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بر می‌گردد که این نظام را بی‌بدیل کرده است.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا قوه قضائیه به نحوی توسط قوه مقننه یا مجریه و یا تلفیقی از ایندو تلفیق می‌شود، اما در جمهوری اسلامی این نظام خاص، قوه قضائیه مستقل از قوه مقننه و مجریه است.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: در اصل 57 قانون اساسی آماده است که قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوه مقننه، مجریه و قضائیه، که زیرنظر ولایت مطلقه امر و مستقل از یکدیگر هستند، همچنین در اصل 56 قانون اساسی نیز آمده است که قوه قضائیه، قوه ای مستقل است.

آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: این استقلال در هیچ نظام قضایی دنیا وجود ندارد و امروز در جمهوری اسلامی قوه قضائیه می‌تواند با افتخار بگوید که تحت سیطره دولت و قوه مقننه نیست، بلکه همه در کنار هم زیرنظر ولی‌فقیه به وظایف خود عمل می کنند.

وی با اشاره به اصل 113 قانون اساسی افزود: در این اصل بحث‌های زیادی مطرح است، گاهی گفته می‌شود که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی در همه امور است که یک ابهام فی‌الجمله در این اصل وجود دارد ، مسئولیت اجرای قانون اساسی عبارت است که اگر ما باشیم و ظاهر خودش، به معنای اجرای قانون اساسی در تمام نواحی است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: با توجه به استقلال قوه قضائیه که در اصل 57 و 113 به آن تاکید شده است و با توجه به نظارت استصوابی شورای نگهبان و استقلال مجمع تشخیص مصلحت نظام مسلما معنای این جمله که مسئولیت اجرای قانون اساسی را رئیس جمهور برعهده دارد، تغییر می‌دهد و این حرف نادرستی است چرا که در این اصل صحبت از نظارت نیست، بلکه صحبت از اجرای آن است.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار کرد: مسئله استقلال قوه قضائیه امر مسلمی است و اصل 57 قانون اساسی نظارت را برای رهبری تعیین کرده نه شخص دیگری و برای اینکه این استقلال معنا پیدا کند، نیاز به مجاهدت دارد.

وی با بیان اینکه یکی از نکات و ویژگی‌های دستگاه قضا اقتدار قوه قضائیه است، تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا این نکته صدق نمی‌کند. دستگاه قضایی از حیث استقلال و اختیارات بی‌بدیل است.

رئیس دستگاه قضا گفت: امروز بعد از چند سال می‌توانیم با نگاه به گذشته بگوییم قوه قضائیه مسیر تکاملی پیدا کرده است، کسانی که اهل قدرت و ثروت بودند، و اگر مرتکب تخلفی شده بودند، به محکمه کشیده می‌شوند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به قانونمداری دستگاه اجرایی در کشور، اظهار کرد: رعایت قانون در دستگاه‌های اجرایی به لحاظ دینی و شرعی مسئله مهمی است که باید رعایت شود و بسیار بجاست که همه قوا برای شفافیت قوانین دست به دست هم دهند.

وی با اشاره به تدوین آئین‌نامه‌ها افزود: متاسفانه برخی از آئین‌نامه‌های خود قوه قضائیه خالی از دقت است و باید در تدوین آنها دقت و توجه لازم انجام شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اقداماتی که دیوان عدالت اداری باید انجام دهد، اظهار کرد: احکام قطعیت یافته دیوان عدالت باید اجرا شود، چرا که عدم اجرای آنها به نفع هیچ‌کسی نیست.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم تعامل میان دیوان عدالت و دستگاه اجرایی تقویت بخش‌های حقوقی است، افزود: بطور مکرر می‌بینیم که علیه دستگاه‌های اجرایی حکم صادر می‌کنند.

وی با اشاره به کثرت پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری، گفت: یکی از مسائلی است که مدتهاست برای دیوان عدالت پیش آمده کثرت پرونده‌هاست، افتتاح دفاتر استانی مهم بوده، گرچه به خدمت‌رسانی مردم کمک می‌کند، اما به همین میزان هم راه را برای شکایت‌ها ایجاد می‌کند، لذا در شعبه تجدیدنظر 80 هزار و در شعبات بدوی 120 هزار پرونده وارد شده است.

رئیس دستگاه قضا در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش قضات بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار