32 میلیارد دلار رقم پولهای آزادشده/ حل وفصل مشکلات موسسات بدون مجوز

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ تورم هم‌اکنون به حدود 13 درصد رسیده است گفت: مشکلی در نقل و انتقال 32میلیارد دلار پول بلوکه ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه مدیران ارشد بانک مرکزی با معاون اول رئیس جمهور، در خصوص اقدامات انجام شده در نظام بانکی گفت: با اقدامات انجام شده در نظام بانکی آثار تحریم‌ها کاملا کنترل شده بود و سعی کردیم کمترین اثر منفی را به اقتصاد وارد کند. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌‌های اجرای بعد از اجرای برجام در حوزه بانکی اظهار داشت: برای ایجاد آرامش در اقتصاد و جهت‌گیری مناسب تولید، یکسان‌سازی نرخ ارز یکی از این برنامه‌هایی که در اولویت قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود در دوره شش ماهه این برنامه عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده استٰ، تصریح کرد: می‌توانیم فضا را به سمتی هدایت دهیم که به وضعیت مطلوب برسیم.

سیف بحث دیگر جلسه را نرخ سود بانکی عنوان کرد و ادامه داد: توفیقات خوبی در شش ماه گذشته حاصل شده و با ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی نرخ سود در این بازار از 29 درصد به دامنه 19 درصد و حتی در مواردی به کمتر از 19 درصد رسیده است. دیروز نرخ متوسط سود در بازار بین بانکی 19.4 درصد بود ک دستاورد خیلی مهمی است اما کافی نیست.

نرخ تورم 13 درصد است

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این نرخ این علامت را می‌دهد که نرخ‌های نظام بانکی هم به سمت پایین حرکت می‌کند؛ نرخ تورم هم‌اکنون به حدود 13 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم روند نزولی تا اعداد تک رقمی پایدار ادامه یابد، نرخ‌های سود بانکی هم به آن سمت حرکت می‌کند و نرخ قابل قبول برای سود بانکی یک تا 2 درصد بالاتر از تورم است.

وی گفت: بالاتر از 2 درصد نرخ سود بانکی توجیه ندارد به همین دلیل بانک مرکزی از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند تا نرخ سود بانکی به آن سمت هدایت شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به پیشنهاد برخی‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود با مصوبه شورای پول و اعتبار، گفت: تجربیات گذشته نشان داده این شیوه هزینه ایجاد می‌کند و اثرات نامناسبی در سایر بازارها ایجاد خواهد کرد. بانک مرکزی با تجربه‌ای که کسب کرده با ادامه این سیاست‌ها به هدف کاهش نرخ سود و نزدیک شدن آن به نرخ تورم برسد.‎

وی نرخ سود بانکی را یکی از موارد مورد بحث در این جلسه عنوان کرد و گفت: نرخ سود بانکی دستاورد مثبتی برای بانک مرکزی حاصل کرد زیرا با ورود این بانک به بازار بین بانکی این نرخ به 19 تا 20 درصد کاهش یافته است، البته نرخ سود بازار بین بانکی در روز گذشته 19.4 درصد بود بنابراین نرخ سود نظام بانکی نیز با توجه به بازار بین بانکی به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با بهره گیری از انضباط، نرخ تورم را از 40 درصد به حدود 13 درصد کاهش داده است گفت: این روند تا دستیابی به نرخ تورم تک رقمی ادامه خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید همپایه با نرخ تورم خود را تغییر دهد، گفت: این رقم می تواند یک تا دو درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و بانک مرکزی برای دستیابی به این هدف از ابزارهای مختلف استفاده می کند.

سیف گفت: البته پیشنهاداتی در خصوص تصویب مصوبه ای توسط شورای پول و اعتبار و اعلام نرخ دستوری در زمینه نرخ سود دریافت شده اما تجربه سال های گذشته نشان می دهد این شیوه دارای هزینه است و امیدواریم با توجه به تغییرات نرخ سود بازار بین بانکی به دامنه مورد نظر دست یابیم.

وضعیت موسسات بدون مجوز حل و فصل می‌شود

وی پیگیری و حل و فصل وضعیت موسسات بدون مجوز را از دیگر موارد مطرح شده در جلسه امروز ذکر کرد و گفت: البته در این زمینه به نتایج مثبتی دست یافتیم و البته این امر با همکاری های سایر دستگاه ها به نتیجه رسید و امیدواریم به شرایطی برسیم که موسسه غیر مجازی امکان فعالیت نداشته باشد.

رئیس شورای پول و اعتبار تنگنای نظام بانکی کشور و انباشت دارایی های منجمد را یکی از مشکلات نظام بانکی عنوان کرد و گفت: در فضای پس از برجام باید بانک ها را با استانداردهای موجود هماهنگ کنیم ، زیرا در حالی که نرخ کفایت سرمایه در بانک های دنیا حدود 12 درصد است میانگین آن در بانک های کشور 5.5 درصد است. بنابراین باید این امر در الویت ویژه قرار گیرد.

حجم مطالبات معوق بانک 900 هزار میلیارد ریال است

وی درباره حجم مطالبات معوق بانک نیز گفت: این رقم حدود 900 هزار میلیارد ریال است که 43 درصد ذخیره و مابقی قفل شده، ضمن اینکه هزار هزار میلیارد ریال (صد هزار میلیارد تومان) بدهی دولت به نظام بانکی است و بنابراین بخشی از دارایی ها منجمد شده است.

وی با بیان انیکه تامین مالی دراقتصاد از سه منبع بانک ها، بازار سرمایه و منابع خارجی انجام می شود، گفت: سهم نظام بانکی در تامین مالی بیش از 85 درصد و سهم دو بخش دیگر در حد 15 درصد است. سهم نظام بانکی در سایرکشورها در تامین مالی 30 تا 40 درصد است بنابراین باید بازار سرمایه را تقویت کنیم.

اتصال بانک ها به سوئیفت در روز گذشته

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عدم اتصال تعدادی از 9 بانک متصل شده به سوئیفت، گفت: دیروز این بانک‌ها به سوئیفت متصل شدند و دیگر مشکلی از لحاظ بین‌المللی برای اتصال به سوئیفت نداریم؛ بنده اطلاعی ندارم کدام بانک به مشکل برخورده اما یکی دو بانک برای نصب نرم‌افزارهای مربوطه کندی‌هایی داشتند اما هم‌اکنون سوئیفت به کشور متصل شده و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

به گفته ی وی بانک های غیر تحریمی از گذشته به سوئیفت متصل بودند اما از آنجایی که ارتباطات کارگزاری محدود بود امکان بهره گیری زیاد را از آن نداشتند ضمن اینکه 9 بانک تحریمی نیز با اجرای برجام بلافاصله مجوز جدید دریافت کردند و ظرف دو هفته این اتصال برقرار شد.

100 میلیارد دلار منابع بعد برجام آزاد شد

وی در پاسخ به این پرسش که سخنگوی دولت منابع آزاد شده بعد از برجام را 100 میلیارد دلار اعلام کرده است، گفت: دو سال پیش عنوان شد خزانه 100 میلیارد دلار منابع دارد که 50 میلیارد دلار به نفت داده شده و 22 میلیارد دلار در چین بعنوان وثیقه مورد بهره گیری قرار گرفت. بنابراین 31 تا 32 میلیارد دلار منابعی است که آزاد می شود و از این میزان نزدیک به 4 میلیارد دلار متعلق به دولت است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص جابجایی 32 میلیارد دلار منابع آزاد شده نیز گفت: برای اطمینان حاصل کردن از این امر پس از برجام دو هفته پیش تصمیم گرفتیم دستوراتی را برای جابجایی منابع و حواله انجام دهیم تا مطمئن شویم این منابع آزاد شده است.

سیف افزود: بعضی جابه‌جایی‌ها به سرعت انجام شد و بعضی دیگر هم ابهاماتی طرف مقابل داشت؛ یکی از کشورها به ما اعلام کرد دولت هنوز بخشنامه مربوطه را به ما ارسال نکرده است، اما هم‌اکنون اقدامات لازم از طرف آن کشورها در حال انجام شد و به زودی مشکل برطرف می‌شود.

وی بحث بازار سرمایه را موضوع دیگر جلسه امروز عنوان کرد و گفت: اصولا تامین مالی در اقتصاد از سه منبع نظام بانکی، بازار سرمایه و منابع خارجی انجام می‌شود که در کشور ما سهم نظام بانکی 85 درصد و سهم دو بخش دیگر 15 درصد است. این به هیچ وجه در مقایسه با کشورهای پیشرفته و سایر کشورها تناسب ندارد.

نظام بانکی 40درصد منابع مالی را انجام می‌دهد

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نظام بانکی در شرایط عادی باید 30 تا 40 درصد تامین مالی اقتصاد را انجام دهد و ما باید با تقویت بازار سرمایه بتوانیم فضا را برای فعالیت اقتصادی بیشتر فراهم کنیم. منابعی که در بازار سرمایه تامین می‌شود به‌‌گونه‌ای است که می‌تواند به مصرف سرمایه‌های بلند مدت و طولانی برسد.

به گفته وی تامین مالی بنگاه‌های بزرگ با بازار سرمایه و بنگاه‌های کوچک و متوسط و سرمایه در گردش با نظام بانکی است.

وی اظهارداشت: با سیاست‌های پولی و تصمیمات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار وظیفه داریم به سمتی حرکت کنیم که فضا را برای فعالیت‌های اقتصادی مهیا کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: دلار ، پول ، تورم ، موسسات ، بانک ، مرکزی ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
32 میلیارد دلار به کجا منتقل می شود به کشور
یا مستقیم به حساب های سوئیس !
مردم در کجا قرار می گیرند و اما تورم که مردم شاهد آن هستند بیش
از 30 درصد است و واقعیت انکارناپذیر و قابل لمس کف جامعه این است.
آخرین اخبار