گشایش خط اعتباری 20 میلیون یورویی برای صادرات به روسیه

مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: خط اعتباری 20 میلیون یورویی برای حمایت از صادر کنندگان کالا به روسیه در نظر گرفته شده و امروز هیچ مانع بانکی برای صادرات به روسیه نداریم.

گشایش خط اعتباری 20 میلیون یورویی برای صادرات به روسیهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در نشست خبری به تشریح عملکرد این بانک در سال جاری پرداخت و گفت: تا پایان دی ماه مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات ده هزار و ششصد و نوزده میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با ابتدای سال جاری 20 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: تا پایان دی ماه چهار هزار شصت و هشت میلیارد تومان تسهیلات از طرف این بانک پرداخت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

به گفته صالح آبادی 70 درصد این رقم مربوط به سرمایه در گردش بوده و 30درصد آن مربوط به طرح است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که 20 درصد مانده تسهیلات به صورت ریالی و 80 درصد آن به صورت ارزی است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: از ابتدای سال جاری 5.2 میلیارد دلارLC در این بانک گشایش شده که نسبت به سال گذشته 6.0 افزایش داشت است.

صالح آبادی با اشاره به تسهیلات ارائه شده از طرف این بانک برای صادرات به روسیه گفت: خوشبختانه روابط بانکی میان دو کشور برقرار شده و خط اعتباری 20میلیون یورویی در نظر گرفته شده و امروز صادر کنندگان ما برای صادرات به روسیه از نظر روابط بانکی هیچ مشکلی ندارند.

وی با اشاره به اینکه ایران سالانه دو الی سه میلیارد دلار گاز از ترکمنستان وارد می کند گفت: مذاکراتی با وزارت نفت صورت گرفته که شرکت های صادر کننده کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی بتوانند از پول این واردات برای صادرات استفاده کنند که امروز این تفاهم نامه با شرکت ملی گاز امضا می شود.

مدیر عامل بانک توسعه با اشاره به تسهیلات ارائه شده برای صادرات به ارمنستان گفت: چند ماه قبل قرارداد تامین مالی انتقال خط برق ایران و ارمنستان نهایی شد و 83 میلیون یورو رقم این قرار داد است و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و قرار است ظرف 24 ماه این پروژه به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: یکی از بازارهای صادراتی که باید مورد توجه قرار گیرد، ارمنستان است و در این راستا بانک توسعه صادرات برای صادر کنندگان به این کشور خط اعتباری 10 میلیون یورویی به بانک ملت ارمنستان اختصاص داده است.

صالح آبادی در ادامه صحبت های خود به بازار عراق اشاره کردو گفت : 200 میلیون دلار بانک مرکزی نزد بانک توسعه صادرات سپرده گذاری ارزی انجام داده و مراحل این کار آغاز شده و در حال انجام است تا با این شیوه از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی به عراق حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی نزد بانک توسعه صادرات 100 میلیارد تومان و سپرده گذاری ارزی صندوق توسعه ملی نزد این بانک 100 میلیون یورو بود و ضمن اینکه 800 میلیون دلار سپرده گذاری ارزی برای پروژه های نفتی و گازی صورت گرفته است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات به این نکته نیز اشاره کرد که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی توافقاتی صورت گرفته و 200 میلیارد تومان برای تخفیف در نرخ سود تسهیلات صادراتی در نظر گرفته شده است.

صالح‌آبادی همچنین با اشاره به حضور در هیأت ایرانی همراه رئیس جمهور در سفر به ایتالیا و فرانسه و دستاوردهای این سفر برای نظام بانکی توضیح داد: در این سفر با چندین بانک‌ ایتالیایی و فرانسوی مذاکرات اولیه انجام شد و سپس قرار شد صورت‌های مالی 3 سال اخیر را به زبان انگلیسی ارائه دهیم و به مرحله امضای قرارداد برسیم.

وی درباره اتصال به سوئیفت توضیح داد: تاریخ دقیق اتصال به سوئیفت توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود زیرا همه 9 بانک مدارک و مستندات خود را به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم و بانک مرکزی یکباره همه را ارسال کرده است. طبق اطلاعی که صبح امروز دریافت شده به لحاظ فنی سوئیفت دیشب وصل شده است اما اینکه نمی‌توانیم از طریق سوئیفت پیغام بدهیم مسئله‌ای نیست زیرا سوئیفت از طریق سایر بانک‌ها برقرار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار