مشهد؛

کمبود سه هزار تخت بیمارستانی در شهرستان مشهد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: مشهد نسبت به استانداردها در مجموع سه هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد که از این میزان هزار مورد فرسوده و دو هزار تخت هم کمبود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  دکتر محمدرضا داوودآبادی افزود: تامین این اعتبارات سنگین برای رساندن تختهای بیمارستانی به سطح استانداردها در کشور از عهده دولت خارج است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در مشهد تاکید و خواست وزارتخانه و نیز وزیر بر تغییر کاربری بیمارستان قائم(عج) بود تا بتوان از این محل منابع مورد نیاز ساخت سه بیمارستان در مناطق محروم شهر فراهم شده و در واقع خلق منبع شود.

وی گفت: اما روزنامه های این شهر با انعکاس نظر مخالفان طرح عملا در مقابل آن ایستادند و کمیسیون ماده پنج نیز با دلایل غیرمنطقی به آن توجه نکرد.

داوودآبادی افزود: کلید حل این مشکل، تغییر کاربری بیمارستان قائم و افزایش تختهای بیمارستانی در مشهد در استانداری خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: سرمایه گذار در این زمینه اعلام آمادگی کرده تا در سه نقطه مشهد دو هزار و 500 تخت ایجاد کند و بعد از آن بیمارستان قائم(عج) که 850 تخت دارد به یک بیمارستان هزار تختخوابی منتقل شده و هزار و 500 تخت دیگر هم در مناطق محروم و حاشیه ای شهر ایجاد می شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: دولت منابعی برای جبران و ساخت کسری و کمبود تختهای بیمارستانی ندارد لذا باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود یا خلق منابع کرده و از سرمایه گذار خارجی استفاده شود.

وی افزود: همچنین در پی استفاده از فاینانس هستیم اما به نوعی کشور بدهکار می شود و باید این بدهی برگردد، بهترین راه همان اقتصاد مقاومتی است که توسعه درون زا را مورد توجه قرار می دهد.

داوودآبادی با اعلام خطر و هشدار نسبت به وضعیت کمبود جدی تخت بیمارستانی در مشهد ادامه داد: چند سال دیگر با افزایش جمعیت مسن جان عزیزان مردم در خطر خواهد بود، بیمارانی که به بیمارستانها منتقل می شوند اما به دلیل کمبود جا امکان پذیرش آنان نیست.

وی ادامه داد: 800 هزار میلیارد ریال منابع نیاز است تا وضعیت تختهای بیمارستانی در سطح کشور به سطح استانداردها برسد.

وی اظهار داشت: امسال که 100 هزار میلیارد ریال اعتبار به این حوزه اختصاص یافته مباحث متعددی در این زمینه و تخصیص اعتبار از سوی سایر بخشها مطرح شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: هم اکنون بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال پروژه های نیمه تمام در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: اگر دولت به میزان کنونی اعتبار به این بخش اختصاص دهد حداقل تا 15 سال دیگر نمی توان تختهای موجود در دست ساخت را تکمیل کرد.

وی گفت: کمبود تختهای بیمارستانی در شرایط کنونی در حد بحران نیست، از راهروهای بیمارستانها استفاده می شود و کارکنان بخش درمان با از خود گذشتگی به آنها رسیدگی می کنند اما با پیر شدن جامعه طی یکی دو دهه دیگر و افزایش قابل توجه نیاز به مراقبتهای بیمارستانی، مشهد به دلیل نداشتن این فضا با مشکل جدی مواجه می شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار کرد: حاشیه شهرها طی دو دهه گذشته مغفول مانده اند.

وی افزود: در حاشیه شهرها وضع بهداشتی از روستاها بدتر بود، از این رو بخشی از منابع حوزه بهداشت را به حاشیه شهرها اختصاص داده ایم.

داوودآبادی ادامه داد: بزرگترین حاشیه شهرها هم در مشهد با یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه نشین و بیشتر از تهران است.

وی گفت: بدین منظور از محل کل منابعی که برای حاشیه شهرها اختصاص یافت بیش از 10 درصد مربوط به مشهد و حاشیه این شهر است که به تناسب بسته های خدماتی تعریف شده تخصیص می یابد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.