مشهد؛

طرح تحول نظام سلامت اجرای عدالت در حوزه سلامت است

معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب احقاق عدالت در حوزه سلامت است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمدرضا داود آبادی فراهانی در مراسم رونمایی از طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت مناطق حاشیه نشین مشهد افزود: عدالت در سلامت با کاهش 40 درصدی پرداختی هزینه های درمانی از جیب مردم محقق شد.

معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اجرای طرح تحول نظام سلامت بر دو پایه عدالت و ارتقای کیفی خدمات سلامت بنیانگذاری شده است.

وی خاطر نشان کرد: تداوم اجرای طرح تحول نظام سلامت با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی جزو اولویت های اول کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت بسیاری از مردم کشور به دلیل پرداخت هزینه های سرسام آور درمانی از طبقه متوسط به طبقه فقیر جامعه تبدیل می شدند و حتی برخی برای پرداخت این هزینه ها مجبور به فروختن خودرو و منازل خود می شدند.

داود آبادی فراهانی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه کشور پرداختی از جیب مردم بنا بود از 70 درصد به 30 درصد کاهش یابد که با اقدامات دولت یازدهم این امر محقق شد.

وی کاهش پرداختی هزینه های درمانی از جیب مردم را اقدامی منحصر به فرد از سوی دولت عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه گردش مالی حوزه سلامت 800 میلیارد ریال است، دولت باید هشت هزار میلیارد ریال به این حوزه اختصاص می داد تا یک درصد از پرداختی ها از جیب مردم کم شود.

وی منابع در نظر گرفته شده به طرح تحول نظام سلامت را 100 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: تمام این مبلغ تخصیص پیدا نکرد اما با همین میزان اقدامات موثر و تحول بسیار در عرصه سلامت کشور صورت گرفت.

معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگر حوزه درمان در اجرای طرح تحول نظام سلامت ابتدا مورد اولویت قرار گرفت، بدین دلیل بود که کنشگری در حوزه درمان در زمان کوتاهی قابل رویت است اما در حوزه بهداشت روند آرام دارد.

وی گفت: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت 30 درصد جمیعت مناطق روستایی زیرپوشش خدمات بهداشتی رایگان قرار داشتند اما اکنون با اضافه شدن حاشیه نشینان و ساکنان شهرهای کوچک این میزان به 55 درصد رسیده است.

وی افزود: با احتساب جمعیت روستایی، حاشیه نشینان کلانشهرهای کشور و شهرهای دارای 20 تا 50 هزار نفر جمعیت، حدود 40 میلیون نفر زیر پوشش خدمات بهداشتی رایگان قرار دارند.

حاشیه نشینی مهم ترین معضل در خراسان رضوی

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم در این مراسم گفت: حاشیه نشینی مهم ترین معضل در خراسان رضوی است و اقدامات پیشگیرانه مانند توانمند سازی مناطق روستایی و پیشگیری از مهاجرت، کارآمدتر از اقدامات مداخله ای در مناطق حاشیه ای است.

محمد واعظ مهدوی افزود: از سوی دیگر هزینه های زیاد زندگی شهری باعث می شود حاشیه نشینان نتوانند هزینه های زندگی در مرکز شهر را بپردازند لذا به حاشیه ها رانده شده و مجبور به زندگی کردن با ابتدایی ترین امکانات می شوند.

وی با بیان اینکه گناه حاشیه نشینی بر گردن مسئولان است اظهار کرد: افراد شریف و محترمی در حاشیه شهرها زندگی می کنند، اما برچسب حاشیه نشینی این تصور را ایجاد کرده است که تمام حاشیه نشین ها آسیب دیده و دارای معضلات اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که مناطق حاشیه نشین کشور از ظرفیت بسیار در حوزه های فرهنگی، حسینیه ها و مراکز مذهبی و اجتماعی برخوردارند.

مهدوی گفت: همه در برابر حاشیه نشینی مسئول هستیم و باید بپذیریم که برنامه ریزی های غلط، نظام تخصیص منابع و درآمد و عدم اشتغالزایی حاشیه نشینی را موجب شده است.

مهدوی گفت: دولت یازدهم دو هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه سال آینده برای پشتیبانی و ساماندهی سکونتگاههای حاشیه ای در کشور پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: این اعتبارات جدا از اعتباراتی است که دستگاههای اجرایی از قبیل بهداشت و درمان و آموزش و پرورش برای خدمات رسانی به مناطق حاشیه نشین در شهرهای بزرگ کشور هزینه می کنند.

وی گفت: هم اکنون اقدامات و برنامه ریزی ها برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین کشور در حال انجام است.

مهدوی با بیان اینکه توجه به حاشیه نشینی توجه به حقوق شهروندی است افزود: برخورداری 11 میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین در کشور از خدمات رایگان بهداشتی، اقدامی منحصر به فرد در راستای بهره مندی اقشار محروم جامعه از حقوق خود در حوزه سلامت است.

وی اظهار کرد: عزم و اراده دولت یازدهم و دغدغه وزارت بهداشت و درمان برای حل مشکلات بهداشتی و درمانی مردم به ویژه اقشار کم درآمد جای تشکر دارد.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی مشکل همه کلانشهرهای دنیا است گفت: وقتی امکانات و مزیت های اقتصادی و اجتماعی و فرصت های شغلی در کلانشهرها تمرکز یابد، افرادی به امید بهبود درآمد و شرایط بهتر زندگی از نقاط پیرامونی به نقاط مرکزی مهاجرت می کنند.

رونمایی از طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و ارائه خدمات فعال به ساکنان حاشیه شهر مشهد همزمان با سراسر کشور به صورت نمادین در مرکز جامعه سلامت حجت مشهد انجام شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.