خبرنگار سی‌ان‌ان: تلاش ایران برای تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده نفت و گاز در جهان

خبرنگار سی‌ان‌ان طرح‌های گازی ایران را در عسلویه، گسترده‌ترین طرح‌های ایران در بخش تولید انرژی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «فِرِد پلایگتن» خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان با حضور در عسلویه در گزارشی درباره فعالیت های این مرکز گفت مجموعه عسلویه از پیش دارای چندین پالایشگاه فعال بوده است و دو هفته قبل هم از یکی پالایشگاه های جدید این مجتمع افتتاح شد. مجتمع عسلویه برای پالایش گاز استخراج شده از منطقه پارس جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد که در خلیج فارس قرار دارد. میدان گازی پارس جنوبی بزرگ ترین ذخیره گازی جهان را داراست و حدود هزار و هشتصد تریلیون مترمکعب گاز دارد.

خبرنگار سی ان ان در ادامه گزارش خود گفت با وجود قیمت پایین نفت و گاز در بازارهای جهانی، ایران تلاش می کند این مجتمع گازی خود را توسعه دهد. ایران قصد ندارد تنها در این مجتمع پالایشگاه های جدیدی ایجاد کند بلکه قصد دارد چندین کارخانه پتروشیمی و تاسیسات بندری هم در این منطقه ایجاد کند تا بتواند این مجتمع را به یکی از بزرگ ترین مجتمع های انرژی در جهان تبدیل کند. 

خبرنگار سی ان ان در ادامه افزود عملیات ساخت و ساز در دیگر پالایشگاه های مجتمع عسلویه هم ادامه دارد تحریم ها ضد ایران باعث شده است که طرح های این کشور با تاخیر مواجه شوند اما ایرانی ها هرگز تلاش های خود را برای توسعه متوقف نکرده اند.

"حمیدرضا مهدوی" مدیر یکی از پروژه های عسلویه به خبرنگار سی ان ان گفت ما برای هر مشکلی که با آن مواجه می شویم راهکاری پیدا می کنیم. شاهد هستید که در طول حدود پنج سال چنین طرح بزرگی را اجرا کرده ایم. ارزش این طرح حدود چهار و نیم میلیارد دلار است.

خبرنگار سی ان ان افزود اکنون که اکثر تحریم ها علیه ایران از میان برداشته شده اند کسانی که مسئولیت این مجتمع کلان را برعهده دارند خواهان گسترش و تسریع این پروژه ها هستند. اما همانگونه که یکی از مدیران مجتمع عسلویه می گوید آنها همچون گذشته برای پیشبرد و اجرای این طرح ها بیشتر به منابع و امکانات شرکت های داخلی ایران متکی خواهند بود.

"علی اکبر شعبانپور" مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز پارس به خبرنگار سی ان ان گفت ما حدود شصت و پنج الی هفتاد درصد از امکانات مورد نیاز طرح های خود را در این جا از شرکت ها و کارخانجات ایرانی تامین می کنیم.

«فِرِد پلایگتن» خبرنگار سی ان ان در پایان گفت ایران قصد دارد به بزرگ ترین صادر کننده نفت و گاز در جهان تبدیل شود. اکنون که اکثر تحریم ها ضد ایران از میان برداشته شده اند حوزه گازی پارس جنوبی و این مجتمع پالایشگاهی کلان نقش بسیار مهمی در راهبرد ایران در بخش انرژی های فسیلی دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار