روزشمار جشنواره فیلم فجر؛

وظیفه جشنواره فجر در قبال مستند‌سازان چیست؟

مهمترین وظیفه جشنواره فیلم فجر در قبال آثار مستند، ایجاد شرایط پخش مناسب است.

هادی معصوم‌دوست مستند‌ساز و کارگردان مستند «خوان بی‌خان» که امسال با این فیلم در بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند کیفیت برنامه‌ریزی جشنواره تا به امروز طبق صحبت‌های مسئولان آن گفت: تا آنجایی که مسئولان و برگزار‌کنندگان جشنواره قول داده بودند تا به این لحظه همه چیز خوب و طبیعی پیش رفته و مشکلی به وجود نیامده است. از طرفی ترکیب هیأت انتخاب نیز به خاطر وجود طیف‌های مختلف در بین آن‌ها رضایت‌بخش است که می‌توانند سلایق متعددی را پوشش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که «خوان بی‌خان» چه ویژگی داشته که از بین دیگر آثار به بخش مسابقه راه پیدا کرده، عنوان کرد: این سؤال را باید از هیأت انتخاب پرسید؛ اما به عنوان یک فیلمساز و کسی که از بیرون به این موضوع نگاه می‌کند باید بگویم، نوع پرداخت به شخصیت‌ها و موضوع و نوع کارگردانی زیاد به چشم می‌آید و فیلم در واقع تابع یک ایده و داستان اجتماعی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا پرداخت آن و کارگردانی به بهترین شکل صورت گرفته است.

این کارگردان درباره دغدغه خود به عنوان مستند‌ساز این‌گونه بیان کرد: من و سینمای مستند خسته شدیم از بس گفتیم حمایت کنید و مسئولان پاسخ دادند پول نیست. انگار هنوز سینمای مستند جای خود را در دل آن‌ها به عنوان مقوله‌ای تأثیر‌گذار باز نکرده است. سینمای مستند ما مانند سنگ زیرین آسیاب شده و به این دلیل دیگر تمایل به حرف زدن نداریم.

وی ادامه داد: مستندسازان از همان ابتدای راه یعنی ارائه طرح که بیشتر مواقع رد می‌شود و نشدنی است، تا تولید و زمان پخش در فشار و سختی به سر می‌برند. بیشتر مواقع طرح‌هایی که با درد‌سر‌های فراوان به ثبت رسیده، به خاطر تعلل افرادی که فریاد حمایت سر می‌دهند از دست می‌رود و می‌سوزد و ساخته نمی‌شود.

وی افزود: رفع مشکلات مستند‌سازان، مستلزم بحث‌های فراوان و ایجاد ساز و کار‌های مناسب و طولانی‌مدت است و وظیفه سازمان‌ها و ارگان‌های متوالی است که حمایت‌های لازم را انجام دهند تا در اصل از آبروی مستندسازان حرفه‌ای ما یعنی افرادی که برای ساخت آثار خود از تمام توان، وقت و ... استفاده می‌کنند، حمایت شود و آن‌ها بتوانند خودشان را در دنیا اثبات کنند.

معصوم‌دوست اضافه کرد: آسودگی خاطر برای مستندساز از هر چیزی واجب‌تر است؛ یعنی او باید خیالش راحت باشد که از زمان نگارش طرح و پژوهش تا زمان پخش، ارگان یا سازمانی وجود دارد که هر نمونه حمایت را انجام می‌دهد و پشتوانه محکمی برای اوست و اگر این اتفاق رخ دهد، مستندسازان ما راه خود را پیدا می‌کنند.

این کارگردان ادامه داد: مهمترین وظیفه جشنواره فیلم فجر در قبال آثار مستند، ایجاد شرایط پخش مناسب است. چون جشنواره فجر بهترین محمل برای فیلم‌های مستندی است که به خاطر مشکل پخش، همیشه درگیر معضلات متعددی می‌شوند و در ادامه راه خود با مشکلات زیادی بر‌می‌خورند. پس حداقل خواسته ما از جشنواره دادن سالن و ساعت پخش خوب است.

وی افزود: از دیگر اتفاقاتی که می‌تواند تأثیرات مثبت بسزایی در روند مستندسازی ما به وجود آورد و جشنواره در این راه می‌تواند کمک‌های فراوانی انجام دهد، دعوت از مدیران و پخش‌کننده‌های خارجی به جشنواره فجر است تا با بر‌قراری ارتباطی مناسب با آن‌ها، بتوانیم راه ورود هرچه بیشتر به فضای جهانی را پیدا کنیم و بازتاب جهانی داشته باشیم، متأسفانه در این مسیر پخش‌کنندگان حرفه‌ای ما از تعداد انگشتان یک دست کمتر هستند و نمی‌توانند همه فیلم‌ها را به خوبی حمایت کنند.

معصوم‌دوست در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: می‌توانیم امیدوار باشیم که با وجود سیستم پخش حرفه‌ای  و حمایت هرچه بیشتر تلویزیون، به نتایج خوبی برسیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار