گلایه‌ کارگردان «یک روز معمولی» از برگزارکنندگان جشنواره فجر/ حق ما ضایع شد

نادر مقدس انتقال به یکباره چهار فیلم از بخش سودای سیمرغ به بخش هنر و تجربه را بی‌عدالتی دانست.

نادر مقدس کارگردان سینما و فیلم سینمایی «یک روز معمولی» که امسال قرار بود با این فیلم در بخش هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور یابد؛ اما این اتفاق رخ نداد، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این رویداد و اعتراض به چهار فیلمی که از بخش سودای سیمرغ به بخش هنر و تجربه راه پیدا کردند، گفت: با تمام احترامی که برای کارگردانان چهار فیلمی که فرم سودای سیمرغ را پر کردند؛ اما در کمال تعجب به بخش هنر و تجربه راه پیدا کردند، باید بگویم که چرا این فیلم‌ها از ابتدا فرم بخش هنر و تجربه را پر نکردند و آیا اگر در بخش سودای سیمرغ نمایش داده می‌شدند به هنر و تجربه می‌آمدند؟

وی افزود: من نمی‌گویم که فیلم من باید به بخش مسابقه هنر و تجربه راه پیدا می‌کرد، شاید فیلم‌هایی بودند که از فیلم من ارزشمندتر و حضورشان جایزتر بود. اما چرا چهار فیلم را از بخش سودای سیمرغ به هنر و تجربه آوردند؟! که فقط می‌توان گفت چون می‌خواستند دهان کارگردان‌های آن‌ها ببندند و راضی‌شان کنند. دست به اقدامی زدند که واقعا غیر منصفانه و ناعادلانه است.

وی ادامه داد: اگر قرار است فیلم‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت کنند، باید از همان ابتدا قصد و نیت این کار را داشته باشند؛ نه اینکه حق فیلم‌هایی که از ابتدا فرم مخصوص خود را پر کردند، ضایع کنند و اصلا درست نیست لحظه آخر و زمانی که دیگر از دست کسی کاری برنمی‌آید، به یکباره جا مانده‌های سیمرغ را به بخش‌های دیگر ببرند.

این کارگردان اضافه کرد: درست است که مسئولان برگزاری جشنواره یکسری اختیارات دارند؛ اما نباید ناعادلانه برخورد کنند. با این حرکت عملکرد خود را زیر سوال بردند و خودشان همدیگر را نقض کردند.

نادر مقدس تصریح کرد: فیلم من و دیگر فیلم‌هایی که قصد حضور در بخش هنر و تجربه را داشتند، از ابتدا تکلیفشان مشخص بود. چرا که ساختار و فرم فیلم‌هایمان را به نحوی انتخاب کردیم که در انتها می‌بایست در بخش هنر و تجربه نمایش داده می‌شد، اما فیلم‌هایی که با سرمایه‌های حرفه‌ای تولید می‌شود طبیعتا کار و نوع نگاهشان با فیلم‌های ما که با هزینه‌ای تجربی کار شده، کاملا متفاوت و جایگاهشان در همان سودای سیمرغ است.

مقدس بیان کرد: از عملکرد برگزارکنندگان جشنواره کاملا ناراضی هستم و از این مسئله نمی‌گذرم و باید توضیح دهند. چون عملا حق چهار فیلم که قرار بود به بخش هنر و تجربه راه پیدا کنند را خوردند و به طور قطع اگر شرایط را مساعد‌تر می‌دیدند، بقیه فیلم‌هایی که جا مانده بودند را نیز به این طرف می‌آوردند.

این کارگردان عنوان کرد: مسئولان برگزاری جشنواره، حداقل حرمت مرحوم ایرج کریمی را نگه نداشتند و فیلمش را از بخش سودای سیمرغ حذف کردند. فیلمی که می‌توانست در این بخش نمایش داده شود.

مقدس در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: بی‌عدالتی و تبعیض قائل شدن مسئولان برگزاری جشنواره فجر، در این باره جای تامل دارد و همان طور که گفتم باید جوابگو باشند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار