با حضور رییس جمهور؛

پس از کش و قوس فراوان فازهای 15و16 پارس جنوبی افتتاح شد

فاز 15 و 16 پارس جنوبی بعد از گذشت 100 روز از وعده وزیر نفت امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فازهای 16 و 15 پارس جنوبی از 5 فاز اولویت دار وزارت نفت است که قرارداد توسعه آن در تیرماه 1385 میان شرکت ملی نفت ایران و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) - پیمانکار بخش خشکی- و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران -پیمانکار بخش دریایی- به امضا رسید.

طبق این گزارش این طرح بزرگ طبق وعده وزیر نفت قرار بود که در 15مهر ماه سالجاری به بهره‌برداری برسد پس از گذشت  100 روز بالاخره در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت.

هدف از طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین به منظور تامین سوخت و خوراک مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی و همچنین تولید روزانه 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی و 400 تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی است.

از دیگر محصولات تولید شده در این فاز تولید سالانه یک میلیون و 50 تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی به ویژه مجتمع های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب است.

گفتنی است در سال گذشته از طریق توسعه پارس جنوبی بیش از 120 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شد و امسال نیز با بهره برداری کامل از فازهای 15 ، 16 و بخش هایی از فازهای 19 ، 20 و 21 ظرفیت تولید گاز را افزایش دهیم. همچنین با افتتاح کامل فازهای 15 و 16 ، یک میلیون تن به ظرفیت تولید اتان کشور اضافه خواهد شد.

وزیر نفت وعده داد که پرونده پارس جنوبی در دولت یاردهم بسته می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه ظهر امروز در مراسم افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که رئیس جمهور نیز در این مراسم حضور داشت و گفت : با توجه به فراهم شدن فضای مناسب و نیز پایین آمدن قیمت واحدها، توانستیم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را به سرانجام برسانیم .

وی افزود: امروز با سخت گیری های رییس جمهور محترم توانستیم فاز 15و 16 را افتتاح کنیم و قرار است فاز 12 نیز در اسفند ماه افتتاح شود.

وزیر نفت در مورد فازهای 17 و 18 گفت با اینکه این فازها 50 میلیونمتر مکعب تولید دارند اما از نظر من فعلا قابل افتتاح نیست .

زنگنه ضمن تشکر از همه دست اندرکاران در به سرانجام رسیدن کار اتمام این فازها گفت: طی 30 ماه گذشته چندین فاز در کشور به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی 150 میلیون‌ مترمکعب افزایش داشته است.

وزیر نفت به اجرائی شدن برجام و رفع تحریم ها طی چند روز آینده اشاره کرد و گفت : امیدواریم که در دوران پسا برجام هزینه‌های صنعت نفت کاهش یابد و بتوانیم برای ساخت تجهیزات و ارتقای توانمندی ملی در این صنعت تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی به بسته شدن پرونده پارس جنوبی در پایان دولت یازدهم بسته اشاره کرد و گفت: به استثنای فاز 14 پارس جنوبی، تمام فازهای پارس جنوبی تا سال 96 تکمیل می‌شود و وارد مدار تولید خواهند شد و امیدواریم بتوانیم به وعده ای که داده ایم عمل کنیم.

گفتنی است هدف‌ از توسعه‌ فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، تولید روزانه‌ 56.6 میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، 75 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، 400 تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ یک میلیون‌ تن‌ گاز مایع "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: پارس جنوبی ، تولید ، گاز ، سوخت ، مایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۱ دی ۱۳۹۴
قابل توجه اونایی که نمیدونن
این فاز کذایی باید 6 سال قبل راه میافتاد نه الان
این که افتخار نداره
کجای دنیا یه فاز رو ده ساله میسازن
روشنگری کنید خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۱ دی ۱۳۹۴
مبارکه ایشالله فازهای بعدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۱ دی ۱۳۹۴
درود بر فرزندان این انقلاب که هر پیشرفتی در ایران به دست این جوانان مومن و انقلابی رقم میخورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
کار اصلی رو پیمانکارانی مثل شرکت مبین سازه انجام دادن از ساخت گرفته تا راه اندازی من خودم هم تو خشکی و هم دریا شاهد این موضوع بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۱ دی ۱۳۹۴
دم بچه های باغیرت قرارگاه خاتم گرم . به انها خسته نباسید میگیم
آخرین اخبار