علیگو: مبارزه با اعتیاد از طریق برگزاری جشنواره/ قبح مصرف مواد مخدر کمرنگ‌‌ می‌شود

عضو كمیسیون دانشجویی شورای عالی انقلاب، گفت: برگزاری جشنواره سبب افزایش شأن اجتماعی معتادان شده و به صورت غیر مستقیم كاهش اعتیاد را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود علیگو در جمع خبرنگاران اظهارداشت: موضوع مواد مخدر یك مسئله‌ای است كه در بسیاری از كشورهای جهان وجود دارد و دولت‌های مختلف را با چالش همراه ساخته است ولی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویكرد مناسبی جهت كاهش اعتیاد به شمار می‌رود و باید به این نكته توجه داشت كه موضوع مواد مخدر قبل از اینكه تبدیل به مسئله امنیتی شود به صورت فرهنگی و اجتماعی برطرف شود.
 
وی افزود: در كشور همین كه در مقابل معتاد گارد نمی‌گیریم و در واقع امروزه معتاد بیمار محسوب شده و نسبت به درمان آن در كمپ‌های ترك اعتیاد اقدام می‌شود نوعی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است ولی این مقدار كفایت نكرده باید رویكرد مشاوره اجتماعی پیشگیری از اعتیاد به خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد این مسله باید توسعه یابد تا شاهد كاهش اعتیاد باشیم.
 
رئیس سابق اداره افكار سنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایجاد و توسعه مراكز مشاوره اجتماعی پیشگیری از اعتیاد به خانواده‌ها بسیار در مبارزه با مواد مخدر موثر واقع می‌شود چراكه خانواده جدی‌ترین مركز جریان‌ساز ترك اعتیاد است.
 
عضو كمیسیون دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه قبح مصرف مواد مخدر نسبت به گذشته كاهش یافته و شأن اجتماعی در این زمینه از بین رفته است علت این موضوع هرچند كه به اقدامات پژوهشی نیاز دارد ولی می‌توان گفت،  كاهش اعتماد به نفس اجتماعی از دلایل كم رنگ شدن قبح مصرف مواد مخدر است و این موضوع احتمال افزایش گرایش به مواد مخدر را به همراه دارد.
 
علیگو با تاكید بر لزوم ارائه آموزش‌های مهارت زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد تصریح كرد: در برخی از كشورها برای مبارزه با اعتیاد به الكل جشنواره خلاقیت برگزار می‌كنند و شاید در ابتدا به نظر برسد این راهكار اصلا تاثیر و ارتباطی در كاهش اعتیاد ندارد ولی باید به این نكته پی برد كه برگزاری این جشنواره سبب افزایش شأن اجتماعی شده و به صورت غیر مستقیم كاهش اعتیاد را به همراه دارد بنابراین استفاده از تجارب دیگر كشورها در مبارزه و كاهش آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد موثر بوده و باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد.
 
عضو كمیسیون دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: كارآفرینی نیز عاملی مهم در جهت كاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر به شمار می‌رود ولی باید این مسئله را مد نظر قرار دارد كه كارآفرینی با اشتغال متفاوت است چراكه كارآفرینی بسیار مهم بوده و بخش عظیمی از اشتغال را تحت پوشش قرار می‌دهد با كارآفرینی می‌توان شاهد كاهش اعتیاد و گرایش مصرف مواد مخدر به ویژه میان جوانان باشیم.
 
وی در مورد نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت كاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان كرد: مهم‌ترین نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت كاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر تنقیح قانون مناسب و سیاستگذاری كلان شورا در وضعیت كنونی است بنابراین شورا می‌تواند با ایجاد كارگروه فرهنگی و اجتماعی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد جهت بررسی این مسئله و كاهش آن گام بردارد.
 
رئیس سابق اداره افكار سنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهاركرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین می‌تواند كمیسیون خاص در رابطه با مسئله مواد مخدر و اعتیاد تشكیل دهد؛ چراكه موضوع اعتیاد بسیار اهمیت دارد. سرمایه و آینده  كشور جوانان هستند كه اعتیاد در واقع سرمایه‌های ایران را نابود می‌سازد بنابراین تشكیل كمیسیون و كارگروه در این زمینه می‌تواند موثر باشد.
 
علیگو در پایان خاطر نشان كرد: مواد مخدر از موضوع امنیتی هرچه بیشتر باید به مسئله اجتماعی و فرهنگی تغییر یابد تا بتوانیم شاهد كاهش اعتیاد و مبارزه جامع با مواد مخدر در كشور باشیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار