در گفتگو با المانیتور؛

ظریف: تصویب طرح محدودیت در سفر بدون روادید در آمریکا، اقدامی «پوچ» است

وزیر امور خارجه ایران، از تصویب طرح محدودیت سفر بدون روادید ایرانیان مقیم آمریکا، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفتگو با پایگاه اینترنتی المانیتور در نیویورک اصلاحات پیشنهادی در برنامه معافیت از صدور ویزا در سفر به آمریکا را که مسافران ایران را هدف قرار داده است، «پوچ» توصیف کرد.

وی ضمن اعلام اینکه «پیام‌های ضد و نقیضی» از طرف آمریکا ارسال می‌شود، اصلاحات پیشنهادی کنگره این کشور در مورد قانون حذف روادید آمریکا را «بی‌معنا» توصیف کرد. 

ظریف گفت همچنان باید منتظر ماند تا معلوم شود آیا روابط آمریکا-ایران در پی اجرای توافق هسته‌ای از ماه آینده بهبود خواهد یافت یا خیر. اما وی گفت ایران از اصلاحات پیشنهادی اخیر در مورد «برنامه حذف روادید آمریکا،» که مسافران اروپایی را پس از سفر آن‌ها به ایران ملزم خواهد کرد برای سفر به آمریکا درخواست صدور روادید بدهند، ابراز نگرانی کرد. ظریف گفت درباره این موضوع با جان کری همتای آمریکایی خود گفتگو کرده است. 

ظریف در این مصاحبه، که در تاریخ ۱۸ دسامبر (دو روز پیش) در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک، انجام گرفت در خصوص اینکه آیا مناسبات آمریکا-ایران پس از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در پی اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از اوایل ماه ژانویه اندکی بهبود خواهد یافت، گفت: «ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم. متاسفانه، علامت‌های ضد و نقیضی از طرف واشی نگتن ارسال می‌شود، که عمدتا علامت‌های منفی هستند که یک نمونه آن محدودیت‌های برنامه حذف روادید است که در طرح بودجه ۱۸ دسامبر کنگره پیشنهاد شده است. ما حالا منتظریم ببینیم دولت آمریکا برای همخوان ساختن خود با تعهداتش بر اساس برجام چه تصمیمی می‌گیرد.» 

ظریف گفت ایران هیچ ارتباطی با حملات تروریستی اخیر مرتبط با داعش در پاریس و سن برناردینوی کالیفرنیا نداشته است. 


ظریف در باره مصوبه تبعیض‌آمیز مجلس نمایندگا ن آمریکا گفت: «این مصوبه، کاملا بی‌معناست، چراکه هیچ ایرانی‌ یا کسی که به ایران سفر کرده باشد، ارتباطی با فجایعی که در پاریس یا سن برناردینو یا جاهای دیگر رخ داد، ندارد. اما حالا آ‌ن‌ها هستند که هدف (اصلاحات پیشنهادی قانون حذف روادید آمریکا) قرار گرفته‌اند. 

وزیر خارجه ایران افزود: تصور می‌کنم این مصوبه کسانی را که آن را تصویب کردند، کسانی را که آن را تائید کردند و کسانی را که آن را اجرا کنند، بیش از هر چیز بی‌اعتبار می‌کند. این پیامی بسیار بد به ایرانی‌ها می‌فرستد مبنی بر اینکه آمریکا به سیاست‌های خصمانه به هر شکل ممکن علیه ایران، عادت کرده است.» 

ظریف در بخشی دیگر از سخنانش تایید کرد در هفته‌های اخیر گفتگوهای دوجانبه حاشیه‌ای با مقامات عربستان سعودی داشته، اما این گفتگو‌ها کوتاه و مختصر بوده است. 

وی گفت: «ما همیشه برای گفتگو با همسایگانمان آمادگی داشته‌ایم و معتقدیم همسایگان ما در اولویت ما هستند. و به محض اینکه دوستان سعودی ما آماده حضور در یک گفتگوی جدی باشند، متوجه خواهند شد که ایران آماده است.» 

ظریف درباره سوریه گفت، به اعتقاد وی جامعه بین‌المللی درباره لزوم تلاش برای تسهیل گفتگو میان رژیم سوریه و مخالفان «بدون تعیین پیش شرط» بیشتر به «واقع گرایی» روی آورده است -- که این احتمالا اشاره به زمانی است که در یک روند گذار، بشار اسد رئیس جمهور سوریه ملزم خواهد شد از قدرت کنار برود. 

وزی خارجه کشورمان گفت: «متاسفانه همزادان القاعده، داعش و جبهه النصره از سوی برخی دوستان و همسایگان ما به عنوان معارض معرفی می‌شوند، نه تروریست؛ و ما قطعا درباره اینکه روند سیاسی چگونه باید به تشکیل یک دولت وحدت ملی بینجامد، اختلافاتی داریم. تصور می‌کنم حوزه دیگری که ممکن است در مورد آن اختلاف نظر باشد این است که برخی از دوستان هنوز تصور می‌کنند که راهکار نظامی وجود دارد. تصور می‌کنم این یک توهم است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
اینا باس برجامو لغو کنند، باید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
این یعنی همون تحریمای گذشته به شکل جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
این یعنی همون تحریمای گذشته به شکل جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۴
گردشگری و ارتباط صنعتی ایران با جهان نابود شد.
آخرین اخبار