بشتابید، بشتابید که اینجا هنر منتظر شماست!

باز هم بشتابید که این بار هم هنر در شهر غوغایی از رنگ، نقش، حجم و ... به پا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر از گشت و گذارهای معمولی خسته شده‌اید، اگر به دنبال جایی برای آرامش می‌گردید، اگر دلتان هنر می‌خواهد، ما به شما خواندن این گزارش را توصیه می‌کنیم.

این هفته هم گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر وسیله‌ای شده‌اند تا با هنر میزبان مراجعه‌کنندگان شوند.


خانه هنرمندان ایران

این خانه به مناسبت اربعین حسینی از جمعه سوگواره «خط سوم» را به دبیری سید مجتبی دعایی برگزار می‌کند.

در این سوگواره عکس‌هایی با موضوع عاشورا و آیین‌های عزاداری به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 18 آذر برای دیدن آثار به این محل مراجعه کنند.



گالری گلستان

این گالری از جمعه 13 آذر میزبان آثار هومن فولاد قلم می‌شود.

نقاشی‌های این هنرمند همه روزه بجز پنجشنبه‌ها در این گالری به نشانی خیابان دروس، خیابان كماسایی، پلاک 34 قابل بازدید هستند.


با خاطرات دوست و استاد

این عنوان نمایشگاه گروهی است که در گالری هفت ثمر برگزار می‌شود.

در این مجموعه که جمعه افتتاح می‌شود، هنرمندانی چون حسینعلی ذابحی، کیوان آزاد، طلیعه کامران، یوسف شریف کاظمی، ایرج زند، شکوفه رخام، مهدیه ملکی، رضا یار احمدی و .... حضور دارند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نقاشی و حجم‌های این مجموعه به گالری مذکور واقع در  خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 مراجعه کنند.


گالری آب انبار

رها رئیس نیا هنرمندی است که با آثار خود به گالری «آب انبار» واقع در خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، پلاک 2  می‌آید.

آثار این هنرمند از جمعه 13 آذر تا 9 دی همه روزه بجز شنبه‌ها قابل بازدید است. 


مارتین پارتر در تهران

این عنوان نمایشگاهی از آثار مارتین پارتر، عکاس بریتانیایی است که از 13 آذر تا 2 دی در گالری Ag برقرار می‌شود. در متنی در خصوص معرفی این نمایشگاه آمده است: 

نمایشگاه مارتین پارتر در تهران منتخبی است از آثار این هنرمند عکاس بریتانیایی که شامل ۲۶ قطعه عکس از دوره‌های مختلف کاری و تعدادی از کتاب های عکس اوست.

مارتین پارتر در سال ۱۹۵۲ در اِپسُم در ساری انگلیس متولد شد. در کودکی علاقه اولیه او به عکاسی توسط پدربزرگش جورج پارتر که خود عکاس آماتور بود، مورد تشویق قرار گرفت. مارتین پارتر در دانشگاه پلی تکنیک منچستر از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ عکاسی خواند. از آن تاریخ بر روی پروژه‌های عکاسی بسیار زیادی کار کرده است. وی به خاطر تصویرسازی خلاقانه، رویکرد غیرمستقیم و متفاوت به مستندهای اجتماعی و خدماتش به فرهنگ تصویری در بریتانیا و دیگر کشورها به شهرتی جهانی دست یافته است.

مارتین پارتر پدیده عصر ماست. در حالی که همه روزه با سیل فزاینده‌ای از عکس‌های مختلف در رسانه‌ها مواجهیم، عکس‌های او این فرصت را به ما می‌دهند که از زاویه منحصر به فرد او به دنیا بنگریم.

در نگاه اول عکس‌های او اغراق‌آمیز و یا بی‌تناسب به نظر می‌آیند. موضوعاتی که انتخاب می‌کند، عجیب هستند و رنگ‌ها تند و زننده با چشم‌اندازی نامتعارف به نظر می‌رسند. پارتر برای نشان دادن قدرت بالای عکس‌های منتشر شده از واژه «پروپاگاندا» استفاده می کند. برای مقابله با این تبلیغات، او سلاح انتقاد، اغواگری و طنز را بر می‌گزیند. در نتیجه عکس‌های او اصیل و جذابند، در دسترس و قابل فهم‌اند و در عین حال این عکس‌ها به روشی نافذ نشان می‌دهند که ما زندگی می‌کنیم، چگونه خود را به دیگران می‌شناسانیم و برای چه چیزهایی ارزش قائلیم.

تفریح، مصرف و ارتباط مفاهیمی هستند که این عکاس بریتانیایی در چندین دهه سفرهای خود به دور دنیا مورد بررسی قرار داده است. در این روند، او ویژگی های ملیتی و پدیده های بین المللی را می آزماید تا دریابد که این نشانه ها تا چه حد برای کمک به نسل آینده در درک قرابت‌های فرهنگی ما اعتبار دارند. پارتر این امکان را به ما می‌دهد که به چیزهایی که ظاهرا برای ما آشنا هستند، با دیدگاهی کاملا نو بنگریم. در این راه او تصویر خودش از جامعه را خلق می کند. تصویری که به ما اجازه می‌دهد تحلیل نشانه‌های قابل مشاهده جهانی‌سازی را با تجربه های دیداری غیر معمول ترکیب کنیم. در عکس های او؛ پارتر تصاویر خاص را در کنار تصاویر جهانی کنار هم قرار می‌دهد بدون آن که تضاد میان آن ها را رفع کند. در کارهای او خصیصه های فردی قابل قبول هستند و بی قاعدگی ها بسیار ارزشمند.

مارتین پارتر نیمه ناخودآگاه ما را برمی انگیزاند، بعد از دیدن عکس های او، این تصاویر را مکررا در زندگی روزمره می بینیم، و خود را در آن ها کشف می‌کنیم. طنز این عکس ها باعث می شود که با حسی از رهایی و هویت، به خود بخندیم.


گالری شکوه

نمایشگاهی در قالب نقاشی و خط از فخرالدین فخرالدینی در گالری شکوه به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه از جمعه 13 آذر بازگشایی و تا بیست و دوم این ماه در نگارخانه نامبرده به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی (شمالی)، کوچه امیرنوری، شماره 19 پذیرای هنردوستان و مراجعه کنندگان خواهد بود.


چین، آمریکا، ایران

از 13 تا 17 آذر مهدی فلاحیان آثارش را به گالری ایده پارسی می‌آورد.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: این نمایشگاه دومین نمایشگاه مهدی فلاحیان در ایران است و در آن مناظری از چین، ایران و آمریکا به نمایش گذاشته شده است. مهدی فلاحیان در آثار خود نگاهی نو به سبک امپرسیونیسم داشته و از این رو به خلق آثاری متفاوت و تاثیرگذار می‌پردازد که اغلب به دلیل داشتن بداعت هنری، بیننده را مجذوب خود کرده و با استفاده درست از فضاهای رنگی باعث می‌شود تا مخاطب در مواجهه با این آثار فضای موجود در محیط واقعی خلق اثر را به خوبی درک نماید.


گالری محسن

نگارخانه محسن واقع در  ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک42  از جمعه آثار سارا عباسیان را به نمایش می گذارد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نقاشی و طراحی‌های این هنرمند تا 25 آذر به این گالری مراجعه کنند.


گالری محسن همکف

این گالری هم کارهای مهدی خندان را با عنوان «ماجرا» به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه ماجرا از 13 آذر تا 25  این ماه برقرار خواهد بود.


دست-خط/خط-دست

این عنوان نمایشگاه سیده نور محمدمنش است که از 13 تا 24 آذر برپا می شود.

نمایشگاه دست-خط/خط-دست در گالری اعتماد سه تا تاریخ مذکور به نشانی خیابان باهنر (نیاوران)،نبش خیابان دلشاد، شماره 161 قابل بازدید است.


گالری 26

لیلا وهاب‌نژاد هنرمندی است که از جمعه تا 25 آذر با کارهای خود به گالری 26 می‌آید.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره 26، واحد 3 مراجعه کنند.


تنهایی بزرگ

نمایشگاهی از عکس‌های یک هنرمند با عنوان «تنهایی بزرگ» در گالری شماره شش برپا می‌شود.

آثار حسنا شهرامی پور تا 22 آذر در نگارخانه نامبرده، قابل بازدید هستند.

درباره این نمایشگاه نوشته شده: 

عکس‌های حسنا شهرامی پور موضوعی برای مکالمه ندارند. آنها تنها درونمایه‌ای دارند با نام «تنهایی».خودنگاره‌هایی از برش‌های مبهم جسم هنرمند که در گوشه و کنار فضایی یکسره خالی جا می‌گیرند بی‌آنکه لزوماً به جایی برسند.

قاب‌های خالی عکس‌های حسنا خودنمایی فرم و ساختار نیست. در واقع، این فضای منفی نیست که تنهایی را معنا می‌کند. این خود هنرمند است که از خود فضایی منفی می‌سازد. هستی خود را به نیستی و خلأ بدل می‌کند. تا پیرامون بی ارزشش با اغراق هرچه بیشتر مقدم بر او باشد. چنانکه تنهایی مقدم بر او، و مقدم بر ماست. و این عکس‌ها در بهترین تعبیر نه نماد تنهایی بل تنها یادآور لحظاتی از آن می‌توانند باشند. حالی که تنهایی بزرگ همچنان در جریان و در کار است. بیرون از محدوده قاب‌های این تصاویر. و خود هنرمند بیش از همه این را می داند!


جستجو

نمایشگاه متنوعی از آثار نقاشی، طراحی، چاپ دستی در گالری «اُ» به نمایش گذاشته می‌شود.

در این نمایشگاه کارهای فرزین راه نشین وجود دارد؛ آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه که براساس پرتره‌های خانوادگی ترسیم شده‌اند، نشان‌دهنده‌ جستجوی هنرمند میان زندگی و مرگ است.  

برای بازدید از این مجموعه می‌توانید همه روزه بجز شنبه‌ها به نشانی  خیابان ویلا (نجات‌اللهی)، کوچه خسرو،‌ پلاک 46 مراجعه کنید.


زنانگی

زادن، پروراندن، به بلوغ رساندن بدون هیچ انکاری بدون هیچ چشمداشتی

مسئولیت سنگینی است

خود را فراموش می‌کند

اما امروز در حال تغییر است

من ضعیف و ظریف تغییر می‌کنم. تصمیم گرفتم که تصمیم بگیرم. یک فرد هستم.

هیچ ندانستم اما یاد گرفتم که آزاد باشم و با صدای بلند آواز بخوانم.

مادر فقط زایشگر نیست.

من فقط زایشگر نیستم. در هنگام هجوم طوفان های شدید و ناگهانی از زندگی حمایت می‌کنم... چطور نادیده می گیرند.

وقتی تمامم ترک خورده است..

هیچ زن هنرمند خوش قریحه و برجسته‌ای در طول تاریخ هنر وجود نداشته است. این جمله‌ای بود که مدت‌ها در بعضی از اقشار جامعه از باسواد و تحصیل کرده تا نکرده شنیده‌ام.

همین امر باعث شد موضوع کارهایم شود. چنین چیزی چطور ممکن است...

دیده شدن لذت بخش است اما باید بخواهی که دیده شوی. آنچه که می خواهی لذت بخش است، هنگامیکه به دست می آوری ...

اما آزار دهنده است وقتی نخواهی و با زور در گیر شوی...

بانو از خودت دست نکش

خودت چتر باش

خودت ابر باش

خودت باران

شک نکن خدا نابغه بوده که تو را آفریده

بیخیال بنده هایش که دنیای زنانه‌ات را نادیده گرفتند
 
این متنی است که بهاره چرتابه اصل برای نمایشگاهش با عنوان زنانگی که از 13 تا 18 آذر در گالری سبحان برقرار می شود، نوشته است.

برای بازدید از این نمایشگاه می توانید به نشانی بزرگراه صدر، خروجی کامرانیه، بعد از زیرگذر صدر، خیابان عباسی، کوچه پیشتاز، بن بست بعثت، پلاک 4  مراجعه کنید.


گالری ویستا

سارا سامری «مشخصات» یک هنرمند را به گالری ویستا می آورد.

نمایشگاه گروهی نقاشی با جمع آوری سارا سامری و با عنوان مشخصات از جمعه تا 23 آذر برپا می‌شود.

در این نمایشگاه  معصومه مظفری، بهنام کامرانی، بابک کاظمی، خسرو حسن زاده، محسن ناصریان، ستاره حسینی، امین آقایی، صلاح رحیمی ملکشان، مجید فرهمند، امیر منفرد، محسن حصاری، کاویان هازلی، محمد جعفر پاکروان، یوشا بشیر، علی رضا شجاعیان، فرزانه افشاری، میترا اسدی، مرضیه همایون مهر، اشکان مهرویی، محمد کیوان و مژگان حبیبی با آثار خود حضور دارند.


گالری نقش جهان

این نگارخانه نیز از 13 تا 18 آذر آثار سوسن شریفی را به نمایش می‌گذارد. دوستداران نقاشی می‌توانند تا تاریخ مذکور به این گالری مراجعه کنند.




گزارش از: فاطمه شهدوست


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار