بفرمایید کمی هنر!

هنر و هنرمندان تازه‌ای اینبار هم به گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر آمدند تا باب آشنایی و آشتی ما را با هنر بگشایند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این ماه فصل پاییز با همه زیبایی‌هایی که دارد این بار هم مثل هفته‌های قبل با نقش و نگارهایی از جنس هنر رنگارنگ‌تر شده است.

گالری‌ها، نگارخانه‌ها و مراکز هنری شهر با کلی آثار جدید و هنرمندانی از همه دوران‌ها یعنی نوجوان، جوان، میانسال و پیشکسوت میزبان هنردوستان شده‌اند، تا بلکه در این هیاهو و شلوغی شهر مدتی آرامش‌بخش نگاه‌هایمان شوند.


طراحان آزاد

از جمله این مراکز گالری طراحان آزاد است که از 15 آبان میزبان آثار هنرمندی بل‍ژیکی می‌شود.

آثار رنه ماگریت این نقاش برجسته با عنوان «دنیای پوچ رنه ماگریت» در قالب چاپ دستی به نمایش گذاشته می‌شود و علاقه‌مندان به بازدید از آثار این هنرند می‌توانند تا 26 آبان به نشانی خيابان وليعصر (عج)، خيابان فتحی شقاقی، ميدان سلماس، پلاک5 مراجعه کنند.


برزخ سودابه

این عنوان نمایشگاه نقاشی هنرمندی است که از جمعه تا 20آبان پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

پرستو بخشنده هنرمندی است که آثار خود را به این نمایشگاه آورده است و گالری 26 واقع در فرمانيه شرقی، خيابان سلمان‌پور‌ ظهير، شماره 26، واحد 3 میزبانی از این هنرمند را عهده‌دار شده است.


روایت بی پایان

عرفانه صمصام شریعت هنرمندی است که آثارخود را با عنوان «روایت بی پایان» به گالری آبی آورده است.

کارهای این هنرمند در قالب چیدمان از 15 تا آبان تا 2 آذر در گالری مذکور قابل بازدید است و علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی  خيابان دولت، ديباجی جنوبی، روبروی پارک ارغوان، کوچه مژگان، پلاک41 مراجعه کنند.
  
در متنی راجع به این نمایشگاه نوشته شده است: انسان‌های امروز من، موجوداتی مسخ شده‌اند، که منجمد، به تکرار آواهایی آشنا می‌پردازند.

موجوداتم، ناخواسته منفعل‌اند و بی‌اراده، روایت آن‌ها روایتی است بی‌پایان، از تکرار تحمیل آواهای گذشته.

تولدهایی از پی هم، تولید نمونه هایی است که بی‌هیچ دخالتی در سرنوشت خود جان می‌گیرند تا مرده‌گی را زندگی کنند.


باغبان نمونه 

نگارخانه زیرزمین دستان این هفته میزبان امین اکبری می‌شود.

در این نمایشگاه با عنوان «باغبان نمونه» آثاری در قالب مجسمه وجود دارد و هنردوستان می‌توانند همه روزه به جز یکشبه‌ها به این گالری به نشانی خيابان فرشته، خيابان بيدار، پلاک 6 مراجعه کنند.


گالری سبحان

نقاشی‌خط‌های یک بانوی هنرمند به نام مریم حاجی صادقی از جمعه 15 آبان در  گالری سبحان به در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

«من اکسپو» عنوان این نمایشگاه است که تا 20 آبان برقرار است؛ همچنین در خصوص این نمایشگاه نوشته شده: 

تلاش برای خوشنویسی و نگارش به زیباترین شکل اگرچه قدمتی به درازای خط و آشنایی انسان‌ها با نوشتن دارد ولی قدمت خوشنویسی به معنای امروز آن از چند قرن تجاوز نمی‌کند. در اروپا قدیمی‌ترین تلاش‌ها برای زیبانویسی به نسخه‌های انجیل بر می‌گردد ولی خوشنویسی در ایران و سرزمین‌های مشرق زمین پیش از آن که نوعی تلاش شخصی باشد، به نوعی هنر ملی و میهنی تبدیل شده است و بخصوص در سرزمین‌های ایرانی و اسلامی دارای جایگاهی ممتاز در هنرهای تجسمی است. از این روست که خوشنویسان ایرانی توانسته‌اند جایگاهی در خور و ممتاز از خط ایرانی را با کمک مفاهیم ایرانی و اسلامی و در چارچوب هنر نقاشی اصیل ایرانی ارائه کنند و به جهانیان عرضه دارند و نقاشی‌خط را به عنوان نمونه‌ای جدید از ابداع هنرمندان خوشنویس ایرانی عرضه کنند که مورد توجه جهانیان قرار گرفته و شهرتی در خور در خارج از مرزها کسب کرده است. 

مریم حاجی صادقی به عنوان یکی از جوانان ایرانی علاقه‌مند به اشعار شاعران بزرگ ایران و با اندیشه‌ای برگرفته از مفاهیم اسلامی و قرآنی در تلاش است به بزرگان این رشته اقتدا کند و آثاری در خور هنر ایران زمین به علاقه‌مندان ارائه نماید. او که تحصیلکرده شیمی است و دستی هم در نقاشی داشته است، اینک با شناخت متفاوتی از رنگ‌ها و کاربرد آن‌ها در خدمت اندیشه اصیل ایرانی و اسلامی تلاش می‌کند به عرصه‌های تازه‌ای از نوآوری دست یابد و بتواند تلاشی هرچند کوچک در خلق آثاری ارزشمند و شایسته داشته باشد.


هبوط

سمانه مهدی پور  هنرمندی است که نقاشی‌های خود را به گالری احسان آورده است.

نقاشی قالب آثار این هنرمند است که با عنوان «هبوط» به نمایش گذاشته می‌شود، از 15 تا 20 آبان پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

این نگارخانه به نشانی اقدسيه، آجودانيه، خيابان چهاردهم شرقی، شماره 22 همه روزه باز است.


گالری ایده پارسی 

«لعل خاموش دوم» عنوان نمایشگاه گروهی خوشنویسی است که  از جمعه در گالری ایده پارسی به نمایش گذاشته می‌شود.

در این نمایشگاه هنرمندانی چون استاد کیخسرو خروش، استاد محمد جوادزاده، استاد محمد حیدری، استاد صغری حسینی، استاد عباس سلطان آبادی، استاد عبدالصمد صمدی، استاد حمید عجمی، استاد حسین غلامی، استاد مسعود فاضلی مقدم، استاد محمد علی قربانی، استاد مجتبی ملک زاده، بهادر پگاه، رضا ظرفیان، محمد بنی احمدی و حامد توسلی حضور دارند.

نمایشگاه «لعل خاموش» تا 20 آبان در این گالری به نشانی خيابان شريعتی، خيابان کلاهدوز، نرسيده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک 28 برقرار خواهد بود.


 فانتوم لیمب

پگاه شعیبی هنرمندی است که از 15 آبان به گالری هپتا می‌آید.

نمایشگاه آثار این هنرمند با عنوان فانتوم لیمب تا 21 آبان در گالری ذکر شده به نشانی خیابان پاسداران، خیابان اختیاریه جنوبی، خیابان رازقی شمیرانی، شماره 30 پذیرای هنردوستان است.


خروس

«خروس» عنوان نمایشگاه گروهی دیگری است که از این هفته افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه شامل آثار هنرمندانی چون حمیدرضا اندرز، هومن بیات، محمدعلی ترقی جاه، محمد ترقی‌جاه، حمیدرضا جهانی، بهرام دبیری، آناهیتا درگاهی، عطاا... ذی نوری، نورالدین زرین کلک، قباد شیوا، فرشید شیوا، محمد طباطبایی، بهنوش فروتن، شمس الدین غازی، آیدین قشلاقی، سیاوش مظلومی پور، بهمن نیکو ، احمد وطنی، لیلا ویسمه است که از نگاه خودشان به «خروس» نگاه کرده و آن را ترسیم کرده‌اند.

نمایشگاه «خروس» تا 27 آبان در گالری شکوه به نشانی فرمانيه، بلوار اندرزگو، کوچه سليمی (شمالی)، کوچه اميرنوری، شماره19 برقرار و پذیرای هنردوستان است.


گذر زندگی

نگارخانه الهه از 15آبان میزبانی از آثار مهرین مختاری را به عهده دارد.

این هنرمند نقاشی‌های خود را با عنوان «گذر زندگی» تا 2 آذر در گالری الهه به نمایش می‌گذارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار به نشانی خيابان آفريقا، انتهای خيابان گلفام، سمت راست، بن بست امينی، پلاک 3  مراجعه کنند.


پیکره‌های خیالی 

خلیل سمائیجابلو از جمعه تا 22 آذر با آثار خود با عنوان «پیکره‌های خیالی» به گالری افرند می‌آید.

این هنرمند در متنی راجع به نمایشگاهش نوشته است: خوانشم از پیرامون به معنای اهمیت مکانی است که در آن زیست می‌کنم.

تجربه و دغدغه، کنش و واکنش، خودآگاه و ناخودآگاه، زندگی و فرهنگ، اجتماع و سیاست دیگر خوانش هایی هستند که هنرمند به سادگی نمی‌تواند، آن را نادیده انگارد.

پیکره‌های مثالی‌ام از انسان، برخاسته از تجربه‌های پیرامون است. پیکره‌های مثالی، خاطره‌ای گم شده نیست بلکه تفسیر واقعیت امروز است. پیکره‌های مثالی، در مواجهه با فرهنگ و سیاست رنگ می‌پذیرد و گاه آنها را به چالش می‌کشاند.

پیکره‌های خیالی در کنار اشکال و نشانه‌های تصویری، آینه روح نگران و آسیب‌زده جامعه کنونی و بیان لحظه‌ها و واقعیت اکنون است.

پیکره‌های خیالی و گاه تغزلی با حضور  در زمان و مکان، نوید بخش پیام همزیستی و مهربانی‌اند و بر جنبه‌های مسالمت‌آمیز اجتماع  تاکید دارند؛ اما در این روند، گاه دچار یاس، پوچی، نگرانی، فراموشی و گاه در تخیل ساده و بی‌ریا به دنیای مثالی، معلق و خیالی فرو می‌روند تا رنج‌های فزون یافته حاصل از زخم‌ها را التیام بخشند. این عناصر انسانی ضمن پیام به هستی و نیستی چالش‌های اجتماعی، در صدد تلاش برای دست یابی به سنت‌های پسندیده و آن واقعیتی است که در جامعه امروز رنگ باخته است. و هنرمند به مثابه آینه‌ای شفاف، واقعیت را انعکاس می‌دهد گویا در رویارویی با چالش‌ها هیچ گزینه دیگری ندارد.


گالری شهر کتاب فرشته 

نمایشگاه گروهی چاپ دستی در گالری شهر کتاب فرشته با حضور و آثار هنرمندانی چون علی اصغر ابراهیمی نیکو، رضا بانگیز ،همایون سلیمی، کیوان عسگری، حمید رضا قیاسی، امیر طباطبایی،مریم طباطبایی، امیر کبیر نژاد، الهه مقدمی، نازیلا مقدم، طاهره واحدی و رضا هدایت از جمعه برگزار می‌شود.

این نمایشگاه تا 3 آذر در گالری مذکور برقرار است.


انسان

نمایشگاه طراحی‌هایی با عنوان «انسان» که آثار آرین عظیما است از جمعه در گالری هشتاد و سه به نمایش گذاشته می‌شود.

در خصوص این نمایشگاه که تا 15 آبان برقرار است نوشته شده:  حرکت از چه می‌جوشد؟

در حرکتیم یا حرکت در ماست؟

 بر آمده از حرکتیم یا حرکت بر آمده از ما؟

حرکت، محرک و متحرک سه چهره بر آمده از یگانگی یا یگانگی بر آمده از سه چهره؟

آدمیت را چیست که هرگاه بدان بنگریم همچو سیلی ویرانگر به سویی شتابان و حیران در سیلان است؟

و من نیز، آری؛ پنهان نکنم.

شوقیست مرا، ویرانگر! چهره‌اش بدیدم و جامه اندیشه دریدم و آزاد شدم.

چندیست که رهسپارم، به آنچه وصفش نتوانم. گرداب‌ها پیش رویم و تنها همسفرم؛ عدم.

افسوس، که همسفر با نیستی به سوی هستی سفر باید و این، سهمگین است.


گالری گلستان

این گالری نقاشی‌های محمود سمندریان را که در شبکه 4 به آموزش آبرنگ می‌پردازد را به نمایش می‌گذارد.

سمندریان در این نمایشگاه آثار آبرنگ خود را در قالب انتزاعی در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

نمایشگاه این هنرمند تا 20 آبان پذیرای مراجعه‌کنندگان خواهد بود.


آنسوی آبی 

این عنوان نمایشگاه ساسان ابری است که از جمعه تا 27 آبان در گالری آران برقرار خواهد بود.

در متن زیر توضیحاتی راجع به این نمایشگاه آمده است:

 در مجموعه جدید ساسان ابری، رنگ ابزار انتقال احساس است. انتخابی برای نشان دادن احساسات بنیادی انسانی، که به تصویر درمی‌آیند ولی توضیح داده نمی‌شوند. او در بستر طبیعت کاوش می‌کند و تک رنگی را انتخاب می‌کند. مثل دیگر  آثار هنری تک رنگ، این مجموعه در عرصه احساساتی که قابل تفکیک نیستند، شکل می‌گیرد. دنیایی پر و خالی، که از زمان تهی شده و خلوص رنگ در آن بیننده را دعوت به تعمیق می‌نماید: یک دقیقه دور از هیاهوی زمانه، فرضتی برای خیره شدن به جان مایه اصلی هست.

برای کاتالوگ نمایشگاه هنرمند می‌نویسد: همواره در جست و جوی گریزگاهی بودم در طبیعت. طبیعتی که  شکوهمند و غیر قابل پیش‌بینی و اعجاب انگیز است و هزار رنگ در  انبوه رنگ‌ها، رنگی ناگاه در ژرفای ذهن و ديدگان و سپس بر سطح حساس فیلم نقش بست. رنگی که از درون به بیرون می‌ریخت: آبی. آن هم نه آبی آشنای همیشگی، آبیِ درخشنده تازه‌ای که از عمق زندگی‌ام می‌جوشيد و باید «آبی ماوراء»اش نامید.

این آبی رنگی کامل‌تر است. آبی شکل يافته كه آرام به دوربین قدم نهاد. نقش‌ها بر چهره نشستند و پرتره‌ها آبی شدند. آبی ماوراء برایم یادآور آن سادگی بی انتهای زیستن و معنای زندگیست. معنایی انسان وار و امید بخش که از ماوراء هر وجودی می‌تابد و پوینده است و چون نیک بنگری مدام تکرار می‌شود و تکرار می‌شود.

این‌ها خلاصه‌ای از برنامه‌های مراکز هنری بودند که از این هفته آغاز می‌شوند، باشد که بهانه‌ای باشند برای آشتی و آشنایی بیشتر نگاه‌هایمان با هنر.



گزارش از: فاطمه شهدوست



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار