رویترز:

دو دستگی در ناتو بر سر پذیرش عضویت گرجستان

کشورهای عضو ناتو در خصوص تقاضای گرجستان برای عضویت در این سازمان دچار دو دستگی شده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دیپلمات ها گفتند کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص پیامی که احتمالا برای گرجستان در خصوص تقاضای این کشور برای عضویت در این سازمان ارسال می شود دچار دو دستگی شده اند به طوری که برخی کشورهای اروپایی معتقدند ناتو نخواهد توانست از این جمهوری سابق اتحاد شوروی در صورتی که وارد کشمکش با روسیه شود دفاع کند.

ناتو در اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان در آوریل 2008 به گرجستان وعده عضویت در ناتو را داد ولی زمانی به این منظور مشخص نکرد. این مسئله موجب تنش بین گرجستان و مسکو شد و این تنش چهار ماه بعد به جنگی انجامید که سرانجام در آن ارتش روسیه مناطق اوستیای جنوبی و آبخازی را اشغال کرد.

از آن زمان مسئله عضویت گرجستان جزء اولویت های نشست های ناتو قرار نداشته است. ولی این مسئله روز سه شنبه آینده بار دیگر مطرح خواهد شد زیرا وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در این روز درباره آغاز گفتگوها برای پیوستن جمهوری مونته نگرو به این سازمان تصمیم گیری خواهند کرد.

آمریکا گسترش ناتو را گامی اساسی در راهبرد خود برای برخورد با روسیه می داند. اما در شرایطی که کشورهای عضو ناتو به دنبال جلب کمک مسکو در جنگ با گروه تروریستی داعش در سوریه و حل بحران در اوکراین هستند، برخی از این کشورها خواستار احتیاط در خصوص طرح های توسعه ناتو هستند که روسیه آن را تهدیدی مستقیم برای امنیت خود می داند.

یک دیپلمات عضو ناتو گفت: برخی کشورها نگرانند که موافقت ناتو با آغاز گفتگو با مونته نگرو درباره عضویت در این سازمان، پیام نادرستی به گرجستان بفرستد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار