لاوروف: مردم سوریه باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند

وزیر خارجه روسیه گفت: تنها خود مردم سوریه باید درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره انگلیسی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود ولید المعلم به اقدامات اخیر ترکیه اشاره کرد و گفت: ما باید معیارهای دو گانه و همچنین حمایت از سازمان های تروریستی را کنار بگذاریم.

آنها می گویند به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متعهد و برای تشکیل ائتلاف و همکاری آماده هستند، اما همزمان از تروریست ها نیز حمایت می کنند. ما اقدامات دولت ترکیه را که به سرنگونی جنگنده روسیه منجر شد، ارزیابی کردیم و این تحلیل ما در کنفرانس خبری دیروز ولادیمر پوتین ارائه شد. ما کماکان تمایل واقعی ترکیه را برای مبارزه با تروریسم در سوریه و حل و فصل مسایل این کشور، زیر سوال می بریم.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: همان طور که رئیس جمهور پوتین بارها اشاره کرد مبارزه با چالش تروریسم، مستلزم تلاش های یکپارچه جامعه بین المللی است و باید در چارچوب قوانین بین المللی صورت گیرد. 

همان طور که ولادیمر پوتین دیروز در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه اشاره کرد ما برای بررسی این مسایل و همچنین پیشنهاد کشورهایی که به مبارزه با تروریسم علاقه دارند، کاملا آماده ایم. 

وی افزود: ما همچنین آماده ایم با کشورها، از جمله شرکای فعال در ائتلاف ضد داعش به آمریکا که پارسال ایجاد شد، اما هنوز موفقیت ملموس نداشته است، همکاری کنیم.

لاوروف گفت: افزون بر وظیفه اصلی مقابله با تروریسم و هماهنگی تلاش ها که ارتش ما و سوریه به آن رسیدگی می کند، ما اقدامات مرتبط با فرآیند سیاسی را در سوریه دنبال می کنیم. نکات اصلی توافق هایی که در چارچوب تلاش گروه بین المللیِ حمایت از سوریه در نشست وین حاصل شد، این است که مردم سوریه باید در هر گونه روند یا چارچوب سیاسی نقش داشته باشند و تنها سوری ها باید سرنوشت سوریه را تعیین کنند. این مستلزم تعیین نمایندگانی برای مذاکره بین دولت سوریه با طرف های خارجی و همچنین مخالفان میهن پرست دولت سوریه است که باید به توافق مشترک منجر شود. بازیگران خارجی که اکثر آنها جز گروه بین المللی حامیان سوریه هستند، باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا فضای مناسب برای این گفتگوها ایجاد شود.

لاوروف گفت: در این مرحله، وظیفه اصلی بازیگران خارجی، اجرای هرچه سریع تر تصمیم هایی است که روز چهاردهم نوامبر در نشست وین گرفته شد. این تصمیم ها مشخص می کند هر کس چه کاره است. نخستین تصمیم که گرفته شد توافق بر سر فهرست سازمان های تروریستی است که بخشی از هیچ گونه مذاکره سیاسی یا پیمان آتش بس نخواهند بود. زمانیکه این فهرست با تصمیم گیری شورای امنیت سازمان ملل، تهیه و بر سر آن توافق شد، آنگاه درک بهتری خواهیم داشت که چه کسانی تروریست نیستند، بلکه مخالفان وطن پرست دولت سوریه هستند که حاضرند بر اساس خط مشی تعیین شده از سوی جامعه بین المللی درباره حفظ وحدت، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه مذاکره کنند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: من نه تنها با همتای سوری خود؛ بلکه با جان کری، وزرای امور خارجه آمریکا و دیگر کشورها درباره این مسئله گفتگو کرده ام. کاملا واضح است که ادامه این فرآیند، بدون تهیه فهرستی از سازمان های تروریستی و همچنین فهرست مخالفان دولت سوریه که حاضرند مذاکره کنند، ممکن نیست. روسیه علاوه بر حمایت مستقیم از سوریه در نبرد علیه تروریسم و پیگیری روند سیاسی، کمک های بشردوستانه مانند غلات (به سوریه) می فرستد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار