مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر میهمان نمایشنامه نویسان شدند

در آخرین روز از برنامه نمایشنامه خوانی بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر میهمان نمایشنامه نویسان شدند.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در پنجمین و آخرین روز از مجموعه برنامه های نمایشنامه خوانی آثار منتخب بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر با حضور در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران مخاطب خوانش نمایشنامه ها شدند.

مهدی شفیعی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی به همراه مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره های تئاتر مرکز هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاتر شهر ، عصر روز جمعه 29 آبان امسال با حضور در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر مخاطب یکی از برنامه های نمایشنامه خوانی جشنواره شد و پس از آن با هنرمندان و علاقه مندان حاضر در نشست بحث و گفت و گو کرد.

بر پایه این گزارش همچنین بهزاد صدیقی مدیر بخش نمایشنامه نویسی جشنواره سی و چهارم گزارشی را از نحوه برگزاری این برنامه پنج روزه و همچنین نشست های نقد و بررسی، کیفیت نمایشنامه ها و استقبال علاقه مندان و مخاطبان به مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی ارائه کرد.

همچنین دکتر سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز با حضور در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر ضمن دیدار و گفت و گو با حاضران، میهمان یکی از نشست های نمایشنامه خوانی شد.

اضافه می شود: از بین ده اثر منتخب مسابقه نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سه اثر از سوی هیات ارزیابی و انتخاب متشکل از محمد چرمشیر، کوروش نریمانی و کامران سپهران برگزیده و اسامی آنها در مراسم پایانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر  اعلام می شود.همچنین در جشنواره  امسال نمایشنامه های برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی  از سوی بخش خصوصی منتشرمی شود.
 
نشست نقد و بررسی نمایشنامه دو خط قرمز  نوشته پانته آ منصوری
بازگویی یک تجربه زنانه

نهمین نشست نقد و بررسی  نمایشنامه های بخش نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در روز پنجم این برنامه ها به نمایشنامه دو خط قرمز نوشته پانته آ منصوری با حضور نویسنده ,بهزاد صدیقی مدیر بخش نمایشنامه نویسی جشنواره،روزبه حسینی منتقد وجمعی از دانشجویان و علاقمندان درتالار مشاهیر مجموعه تاتر شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تاتر فجر در این نشست بهزاد صدیقی در سخنانی گفت:  این نمایش نامه یک  اثر کاملا زنانه  ای بود که به دغدغه های فکری و اندیشه های منصوری به عنوان نمایشنامه نویس باز می گشت. ضمن اینکه در سال های اخیر آنچه که در نمایشنامه ها بسیار به چشم می خورد درهم تنیده شدن خیال و واقعیت است و اینکه نویسنده خیلی وابسته به دنیای خیال می شود و طبیعتا این نوشته ها که از به فکر و تجربه نویسنده در طول  زندگی و یا محیط اطراف وی تاثیر گرفته شده به صورتی که در نمایشنامه پانته آ منصوری دیدیم متبلور می شود.

 پانته آ منصوری نویسنده این نمایش نامه در ادامه نشست با ابراز خوشحالی از اینکه یک نوشته و فضای کاملا زنانه توانسته نظرگروه ارزیابی و انتخاب آثار را جلب کند اظهار داشت نمی خواسته متنی فمینیستی بنویسد و دو خط قرمز صرفا بازگویی یک تجربه زنانه بوده است . وی با اشاره به مساله بارداری که تم اصلی نمایشنامه است گفت: بارداری یک پروسه شیرین و ترسناک است زمانی که یک زن باردار است با احساسات و تجربه های زیادی روبرو می شود تجربه ای که با یک موجود دیگر در بطن فرد صورت می گیرد  و باعث بروز مشکلات و محدودیتهای فراوان برای فرد میشود در حالی که شما عاشق این موجود خواهید شد. وی تصریح کرد: یک زن ادامه حیات خود را دراین مساله می بیند و میل به جاودانگی که زن ها دارند اینگونه متبلور می شود.

منصوری در ادامه  گفت این متن اولین نوشته من به عنوان نویسنده است که  پنج سال پیش نوشته شده و اثر توسط همسرم و با اصرار وی به جشنواره ارسال شده است.
 
گزارش روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حاکیست: روزبه حسینی در ادامه نشست در سخنانی اظهار داشت این متن را چند بار خوانده ولی چیزی متوجه نشده و با شنیدن توضیحات نویسنده، تازه متوجه  اصل داستان شده است. وی دلیل اینکه مرد ها نمی توانند به این داستان راه پیدا کنند را در این مساله دانست که نویسنده در کل اثر خود نتوانسته به این نکته برسد که چه راهی را برای ورود مردها به این داستان بگشاید. وی با تایید بحث جاودانگی توسط نویسنده گفت: هر کسی در زندگی دنبال جاودانگی است و این یک رویای دست نیافتنی است و البته  وآنچه که باعث جاودانگی می شود وراثت نیست بلکه راههایی هست که فرد در پی گرفته است. این منتقد تاکید کرد:  در نمایش نامه نویسی و آثار هنری دو مفهوم داریم که لازم و ملزوم هستند: یکی تلفیق و دیگری گنگی و ابهام .که تلفیق یک عنصر داینامیک است که باعث حریص شدن مخاطب و به عبارتی نقطه گشایش در اثر میشود  و دیگری  گنگی که عنصری است که باعث ایجاد پرسش محاطب می شود که این پرسش ها  نیز پرسش های نویسنده نیست.

وی اضهار داشت:این اثر فمنیستی نیست بلکه به دورانی باز می گردد که نویسنده آن را تجربه و سپری کرده و این نوشته را روی کاغذ آورده است.

این نشست نیز با گفتمان تعاملی میان نویسنده، منتقد حاضر در نشست و حاضران در جلسه ادامه و پایان یافت.
 
گزارش نشست نقد و بررسی نمایشنامه قرار نوشته مهرداد کوروش نیا
حرف تازه در حوزه تئاتر مقاومت

خرسندم از اینکه بعد از مدتها نمایش نامه ای در حیطه دفاع مقدس نوشته شده که حرف تازه ای برای گفتن داشت و خود را از کلیشه ها جدا و نویسنده نیز تلاش کرده فضا را به شکلی ترسیم کند که باعث جلب و جذب مخاطب به سوی اینگونه نمایشنامه ها شود.

روزبه حسینی منتقد و نمایشنامه نویسی با بیان این مطلب در دهمین و آخرین نشست نقد وبررسی برنامه نمایشنامه خوانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که با حضور نویسنده، جمعی از عوامل و تعدادی از مخاطبان این برنامه و با همراهی بهزاد صدیقی مدیر بخش نمایشنامه نویسی جشنواره برگزار شد تاکید کرد: چنین نمایشنامه هایی که تلاش می کنند خود را از کلیشه ها جدا کنند چنانچه ساختار نوشتاری مناسبی داشته باشند می توانند مسیری را برای پیشرفت سایر نویسندگان این حوزه بگشایند.

به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تاتر فجر در این نشست  صدیقی بیان کرد: یکی از دغدغه های ما در عرصه تاتر به لحاظ موضوعی دفاع مقدس ، مقاومت و تاثیراتی است که این مقوله بر روی افراد جامعه گذاشته است و سالهای سال این تاثیرات بر نسلی که جنگ را از نزدیک لمس کرده با نسلی که این اتفاقات را لمس نکرده متفاوت خواهد بود ضمن اینکه این تاثیرات می تواند زندگی هر شخص را تغییر دهد و  این مساله در نمایشنامه قرار خبر از دغدغه این نویسنده  در مواجهه با موضوعاتی اینچنینی می دهد.

در ادامه این نشست مهرداد کوروش نیا بخش کوروش نیا  با گلایه از وضعیت اقتصادی تئاتر گفت: گله مند هستم از این که تاترما درگیر سوپر استارها شده و اقتصاد  تئاترنیز به تبعیت از آن تغییراتی کرده است که فضا را برای انجام کار مشکل می سازد. وی افزود: در این سالها سعی کردیم که با دوری جستن از این فضا با گروه خودمان که جمعی از جوانان و دلسوزان تئاتر است در این عرصه فعالیت کنیم که البته با این کار ریسک بزرگی هم انجام می دهیم اما اگر این حرکت صحیح است انتظار داریم که مورد حمایت واقع شویم. وی همچنین با اشاره به اجرای عمومی اثر دیگرش به نام مونس در تالار حافظ تهران توصیه کرد تا علاقه مندان تئاتر و هنرمندان، این نمایش را به تماشا بنشینند. چرا که به زعم وی”مونس”انتظار مادری برای برگشت پسر خود از جنگ را نشان می دهد و «قرار» انتظار پدری برای برگشت پسر خود از جنگ را. وی تاکید کرد: تماشای این دو اثر در کنار یکدیگر می تواند قیاس های متفاوتی را  به همراه داشته باشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار