باید محدوده‌ تئاتر دفاع مقدس را از هر نظر گسترده‌تر کرد

تئاتر دفاع مقدس محدود شده است به فعالیت برخی افراد که فقط دوستان خود را وارد بازی می‌کنند. تئاتر ما نیاز به نیروی تازه دارد؛ نه افرادی که سال‌هاست فقط خودشان بازخوان و بازبین و داور و دبیر هستند!

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از حوزه هنری؛ صادق عاشورپور؛ نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر؛ بعد از تماشای نمایش «تاریخ انقضاء» به کارگردانی مریم معترف در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری گفت: نمایش «تاریخ انقضاء» نمایشی صمیمی بوده که توانست در برخی صحنه‌ها احساسات مرا چنان متاثر کند که اشکم سرازیر شود اما توقع‌ من، بیشتر از این‌ها بود. البته می‌توان حدس زد که سرکار خانم معترف نیز برای تولید این اثر، با مشکلاتی مواجه بوده است.

وی اضافه کرد: اصل داستان نمایش چندان برایم باور پذیر نبود و به نظرم در استفاده از طنز نیز کمی افراط شده بود ولی با این اوصاف همچنان می‌توانم بگویم نمایش «تاریخ انقضاء» نمایش صمیمی‌ای بود.

این پژوهشگر تئاتر به نمایش‌نامه‌نویسان حوزه‌ دفاع مقدس توصیه کرد: لازم است نویسندگان ما، مردم و مخاطب را دست کم نگیرند. دست کم گرفتن مخاطب، توهین به شعور تماشاگر است. البته خیلی از ما در این باره خیلی خوب صحبت می‌کنیم و نظر می‌دهیم اما در عمل، چیزی دیده نمی‌شود.

وی ضعف تئاتر دفاع مقدس را متاثر از نابسامانی بدنه‌ تئاتر کشور دانست و اظهار داشت:‌ تئاتر کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است که اگر ضعف‌های زیادی در تئاتر دفاع مقدس دیده می‌شود، دلایل اصلی آن، منشعب از نابسامانی وضعیت بدنه‌ تئاتر کشور است. برخی از این مشکلات متوجه‌ مدیریت تئاتر و عدم انجام وظایف بخش دولتی است اما هنرمندان ما نیز بخش دیگر ماجرا هستند. آن‌هایی که همه‌ مشکلات را از چشم دولت می‌بینند بگویند انصافا خودشان چقدر برای ارتقای تئاتر زحمت می‌کشند؟ بگویند برای ارتقای معلومات خود در روز چقدر مطالعه می‌کنند؟ چقدر موسیقی گوش می‌دهند یا چقدر تئاتر می‌بینند؟ متاسفانه آن‌هایی که ادعایی در تئاتر دفاع مقدس دارند، خودشان نمایش‌های این عرصه را به تماشا نمی‌نشینند.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: تئاتر دفاع مقدس محدود شده است به فعالیت برخی افراد که فقط دوستان خود را وارد بازی می‌کنند. تئاتر ما نیاز  به نیروی تازه دارد؛ نه افرادی که سال‌هاست فقط خودشان بازخوان و بازبین و داور و دبیر هستند! ضمن این‌که لازم است محدوده‌ تئاتر دفاع مقدس از هر نظر گسترده‌تر شود.

عاشورپور با بیان اینکه حوزه هنری مکان مقدسی است تصریح کرد:‌ حوزه هنری باید در تولیدات و تبلیغ آثار نمایشی خود دقت نظر بیشتری داشته باشد. چون من از بدو تاسیس حوزه هنری با این‌ نهاد همکاری داشته‌ام از این رو حوزه هنری برای من نوستالژی دارد و برای آنچه که داشت و دارد دلسوزی بیشتری دارم. مبادا تماشاخانه‌های حوزه هنری اسیر نمایش‌هایی شوند که تعداد تماشاگرانش کمتر از بازیگرانش است. متاسفانه برخی به اصطلاح هنرمندان فقط به فکر کلاهی از نمد تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هستند و صرفا آثارشان را برای جلب توجه مسئولین تولید می‌کنند اما حوزه هنری باید بیش از هر کسی برای انقلاب و مردم فهیم این مملکت دلسوزی کند.

صادق عاشورپور در پایان گفت: امیدوارم همه‌ ما تحمل نقد داشته باشیم. اگر مشکلات تئاتر کشور رفع شود، تئاتر دفاع مقدس نیز به دنبال آن رشد و تعالی خواهد داشت.

گفتنی است؛ نمایش «تاریخ انقضاء» به نویسندگی کاوه مهدوی و با کارگردانی مریم معترف از 17 آبان‌- ساعت 19- در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به صحنه رفته است و تا نیمه‌ آذرماه نیز بر روی صحنه خواهد بود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار