چورکین: آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند که ایران را از روند حل بحران سوریه دور کنند

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت ایرانی‌ها افکار مهمی برای حل بحران سوریه دارند و آمریکایی‌ها در جایگاهی قرار ندارند که ایران را از این روند سیاسی دور کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در شماره امروز خود نوشت: ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، در گفتگو با این روزنامه درباره مداخله روسیه در سوریه گفت:«سیاست آمریکا از اساس مبتنی بر ادامه درگیری ها در سوریه است؛ زیرا بمباران ائتلاف بین المللی علیه داعش تاکنون هیچ نتایج ملموسی دربر نداشته است»

وی تصریح کرد: آمریکا بیش از یکسال است که حملات خود علیه «داعش» را شروع کرده است. سیاست آمریکا از اساس مبتنی بر ادامه درگیری ها در سوریه است زیرا بمباران آمریکا علیه داعش تاکنون نتایج ملموسی در برنداشته است. آنها هدف غیر قابل تحققی مانند سرنگون کردن نظام اسد را برای خود مشخص کردند.

وی افزود: آنها (آمریکایی ها) به بمباران خود ادامه می دهند بدون اینکه تاثیر منفی بر گروههای تروریستی در عراق و سوریه داشته باشد. آنها اقدام به تشکیل «جنگجویان میانه رو» کردند، اما همانطور که یک ژنرال آمریکایی، در کنگره گفت حدود 4 یا 5 جنگجو همراه جنگجویان میانه رو باقی ماندند و بعد از یکسال آموزش و هزینه کردن 500 میلیون دلار، بقیه به گروههای تروریستی ملحق شدند؛ بنابراین با تمامی اینها آمریکایی ها به نتایج مثبتی دست نیافتند.

چورکین گفت: با مداخله روسیه دولت سوریه احساس می کند در وضعیت بهتری قرار دارد بنابراین اکنون دولت سوریه می تواند آنچه ما از او می خواهیم انجام دهد و علاوه بر آن می تواند روند سیاسی را پیش برد.

القدس العربی پرسید: آیا به علت مداخله روسیه در سوریه شکافی در روابط میان روسیه و ایران به وجود آمده است؟

چورکین پاسخ داد : هیچ گونه شکافی نمی بینم. گفتگوها و رایزنی ها در این باره وجود دارد و ما از ایران می خواهیم حضور و مشارکت خود را در سوریه افزایش دهد. برخی کشورها از جمله آمریکا نمی‌خواهند ایران در پای میز مذاکره حضور داشته باشد، اما ما معتقدیم  ایران باید نقش داشته باشد. آمریکاییها نمی خواهند ایران در اتاق نشست هایشان حضور داشته باشد. اما ما در مذاکراتمان با ایران  معتقدیم که آنها(ایرانی ها) افکار مهمی دارند که می تواند در حل بحران سوریه کمک کند.

چورکین در ادامه گفت: آمریکایی ها مسئول نیستند و در جایگاهی قرار ندارند که ایران را از روند سیاسی حل بحران سوریه دور کنند بنابراین روسیه از آمریکا و کشورهای دیگر به خاطر اینکه با حضور مستقیم ایران در یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه مخالفت می ورزند، دلخور هستیم.

القدس العربی پرسید: آیا بین دیدگاههای روسیه و ایران اختلاف نظر وجود دارد؟
چورکین: هیچ اختلاف نظری درباره دیدگاهها بین روسیه و ایران درباره سیاست سوریه وجود ندارد. من در این مذاکرات به طور مستقیم شرکت ندارم. شاید برخی تفاوت های کوچک در دیدگاهها و نظرات بین دو کشور وجود داشته باشد. این مسئله پیچیده ای است و برخی تفاوت ها را بعید نمی دانم. نمی توانم به یقین بگویم به تمامی اشیاء باید از یک منظر نگاه کرد و اگر این را گفته باشم نوعی مبالغه گویی است. من از جزئیات رایزنی های روسیه و ایران و مواضع دو کشور به دور هستم.

القدس العربی پرسید : سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، گفت بمباران روسیه در سوریه منجر به کشته شدن 100 غیر نظامی شده است؟ چگونه به این سئوال پاسخ می دهید؟ 

چورکین : این اتهام باطلی است و پاور این اطلاعات را از سازمانهای حقوق بشر دریافت کرده است. این امر عجیبی است. جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه مداخله روسیه در سوریه زیاد است. دوست دارم بگویم این مداخله و حمله نظامی هوایی در چارچوبی صورت می گیرد که هیچ گونه آسیب و آزاری به غیرنظامیان نرسد. سخنگوی نظامی رسمی روسیه روزانه گزارشهایی درباره روند عملیات ها ارائه می کند وتاکید دارد اهداف بمباران شده اهداف نظامی وابسته به گروههای تروریستی هستند. ما تلاش می کنیم این حملات را با مسئولیت بالا و دقیق اجرا کنیم. من گزارش های قطعی درباره کشته شدن غیر نظامیان نشنیده ام و اطلاعات حتمی و دقیقی در این باره ندارم.

چورکین خاطر نشان کرد: موضوع کشته شدن غیر نظامیان را برای ما مطرح نکنید زیرا متاسفانه گاهی غیر نظامیان کشته می شوند اما جنگ سوریه زمان زیادی طول کشیده است. چیزی که مهم است باید دینامیت های درگیری در این کشور تغییر کند؛ بنابراین مداخله روسیه در سوریه می تواند دینامیت های درگیری در این کشور را تغییر دهد.    


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار