پسران بد در فوتبال ایران

فوتبال کشورمان هم‌اکنون دارای بی‌انضباطی وحاشیه‌های فراوانی است و هرچه سریعتر باید آن را رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در دیدار هفته هفتم لیگ برتر بین دو تیم پرسپولیس و صبای قم، علیرضا نورمحمدی کاپیتان سرخ‌پوشان به بازیکن حریف فحاشی کرد و باعث 10 نفره شدن تیمش شد.

اما دیدار برگزار شده این دو تیم، که بازی خداحافظی هادی نوروزی قلمداد می‌شد باعث شد تا این بازی به جنجال کشیده شود. به جز نورمحمدی، مکانی نیز با محمد قاضی درگیری لفظی پیدا کرد تا این دیدار هم بحث برانگیز به پایان برسد، اما از این قبیل رفتارها بین سرخ‌پوشان، سابقه طولانی دارد و تنها محدود به این دیدار نمی‌شود.

دیدار پرسپولیس مقابل استیل‌آذین 26 فروردین 1390 که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و در پایان این دیدار سرخ‌پوشان موفق شدند با نتیجه دو بر یک از سد استیل‌آذین بگذرند و 3 امتیاز را کسب کنند یکی از بازی‌های جنجال آفرین بود.

جریان از این قرار است که سوشا مکانی دروازه‌بان استیل‌آذین دچار مصدومیت شد و توپ را به بیرون فرستاد.

اما شاگردان دایی بازی جوانمردانه را رعایت نکردند و همان توپ با ضربه اشپیتیم آرفی؟ وارد دروازه استیل‌آذین شد تا پس از آن دعوایی مفصل مفصل میان بازیکنان دو تیم راه بیفتد.

پس از آن مکانی اظهار کرد: خدا آن بالاست و با صورتی اشک‌بار به هواداران پرسپولیس گفت: بردن ارزش این کارها را ندارد.

پس از آن در ورزشگاه عضدی رشت اتفاق نادری رخ داد و آن هم خوشحالی عجیب و غریب شیث رضایی و محمد نصرتی بود که به محرومیت هر دو منجر شد.

این دیدار 7 آبان 1390 در ورشگاه عضدی گیلان برگزار شد. در جریان دیدار برگشت این دو تیم در ورشگاه آزادی داماشی‌ها تا دقیقه 90 با نتیجه دو بر یک جلو بودند اما بر اثر فحاشی تماشاگران رفیعی قاضی میدان، این دیدار را ناتمام اعلام کرد و در ادامه نیز کمیته انضباطی این دیدار را سه بر صفر به نفع داماش گیلان اعلام کرد.

همچنین محمود رفیعی نیز پس از آن به چهار جلسه قضاوت محروم شد اما خودش تصمیم گرفت از داوری برای همیشه خداحافظی کند.

پس از فحاشی‌های هواداران پرسپولیس، نوبت به بازیکنان این تیم رسید و در لیگ قهرمانان آسیا که در مقابل النصر عربستان قرار گرفتند درگیری بین این دو تیم آغاز شد و پیام صادقیان که در بیرون زمین در حال گرم کردن بود، وارد زمین شد و با بازیکن حریف درگیری پیدا کرد.

همچنین در در جام حذفی نیز که دیدار این دو تیم پرسپولیس و ملوان برگزار شد داور طارمی را از زمین اخراج کرد و پس از آن سوشا مکانی به داور فحاشی کرد و با کارت زرد داوری مواجه شد.

سرانجام در دیدار دیشب پرسپولیس و صبای قم، علیرضا نورمحمدی کاپیتان 33 ساله سرخپوشان و قاسم دهنوی از خجالت یکدیگر درآمدند و به هم فحاشی کردند.
حال باید دید که دلیل این همه فحاشی بازیکنان و طرفداران پرسپولیس به داوران و تیم‌های حریف چیست و چه کسی می‌خواهد آن‌ها را کنترل کند؟

همچنین این اتفاق‌ها مربوط به زمان حال نیست و از سال 1348 و دربی چهارم آغاز گردید.

روز 17 بهمن 1348 و در شهرآورد چهارم که در ورزشگاه امجدیه برگزار شد آبی‌پوشان با گل دقیقه 9 مرحوم غلامحسین مظلومی از حریف خود پیش بود و بازی را کنترل می‌کردند تا اینکه در دقیقه 82 به دلیل اعتراضات مکرر به داوری و سیلی عزیز اصلی به داور دیدار این دو تیم ناتمام ماند و پس از آن کمیته انضباطی حکم به برد 3 بر صفر استقلال را صادر کرد.

اما تنها یک سال پس از گذشت بی‌اخلاقی پرسپولیسی‌ها در دربی ششم نیز بار دیگر همچنین اتفاق رخ داد.

تا دقیقه 75 آن دیدار که حساب کار یک بر یک مساوی بود با اخرج حسین کلانی و مهراب شاهرخی، سرخپوشان اعتراضات مکرری را به داوری کردند تا اینکه قاضیمیدان بازی را متوقف و حکم به برد سه بر صفر استقلال صادر کرد.

این پایان کار نبود و در دیدار بزرگداشت ایرج دانایی‌فر که در سال 58 برگزار شد، نتیجه این دو تیم تا دقیقه 75 یک بر یک مساوی بود و به دلیل هجوم هواداران به زمین این دیدار نیمه تمام ماند و مانند دو شهرآورد قبلی، استقلال سه بر صفر برنده اعلام شد.

در دیدار نیمه‌نهایی لیگ آزادگان که 30 دی 1373 برگزار شد دیدار این دو تیم با حساب 2 بر 2 در جریان بود و ناگهان هواداران سرخ‌پوش به داخل زمین رفتند و باعث نیمه تمام ماندن آن شدند.

نتیجه دربی 38 ام نیز مانند 3 شهرآورد گذشته 3 بر صفر به سود استقلال اعلام شد.

اما نکته قابل توجه در مورد بی‌انضباطی‌های فوتبال کشورمان آن است که این پدیده ناپسند در همه جا رواج دارد و تنها مخصوص به پرسپولیس و هواداران آن نیست.

** استقلال تهران: 

حاشیه‌های بی‌انضباطی این تیم در فصل گذشته همراه با آقای حاشیه، کرار جاسم آغاز شد.

این تیم در هفته چهاردهم به مصاف تراکتورسازی تبریز رفت و در همان دیدار نیز کرار جاسم به عمد از زمین مسابقه اخراج شد تا به اردوی کشورش عازم شود و آبی‌ها را در دیدار پایانی نیم فصل اول مقابل پرسپولیس تنها گذاشت تا طرفداران دو آتیشه استقلال از رفتار وی ابراز تأسف کنند.

همان لیگ چهاردهم و دیدار دربی استقلال و پرسپولیس که مقابل دیدگان 70 هزار نفر در ورزشگاه آزادی برگزار شد، در پایان این دیدار سرخ‌پوشان موفق شدند استقلال را با نتیجه یک بر صفر از پیش رو بردارند.

اما بی‌اخلاقی بازیکنان این دو تیم در پایان بازی و درگیری سوشا مکانی و عمران زاده چهره زشت این دیدار را نمایان کرد.

استقلال در این فصل نیز با هدایت پرویز مظلومی از این حاشیه‌ها بی‌نصیب نماندند و در فصل جدید به خاطر مشکلات مالی در بعضی از مواقع در تمرینات این تیم شرکت نمی‌کردند.

کرار جاسم، میلاد فرخ‌الدینی، هرایرمگویان و ریوالدو باربوسا کسانی هستند که در تمرینات آبی‌پوشان پایتخت به دلیل مشکلات مالی شرکت نکردند.

همچنین طبق شنیده‌ها افراد دیگری مانند یعقوب کریمی و محمدرضا خرسندین در فواصل زمانی خاصی در تمرینات شرکت نمی‌کردند و دلایل آن نیز به گفته خودشان، مسائل شخصی بوده است و ربطی به دریافت نکردن پول نبوده است.

مهم‌ترین بی‌انضباطی استقلال در لیگ پانزدهم مربوط به پرونده ریوالدو باربوسا است.

بازیکنی که در تمرینات پیش فصل عملکرد درخشانی داشت و نوید یک پلی میگر خوب را در ترکیب آبی‌پوشان می‌داد، اما ناگهان در هفته ششم لیگ برتر ریوالدو قرارداد خود را با استقلال فسخ کرد و به مبلغ 30 هزار دلار را از این تیم دریافت کرد.

** سپاهان اصفهان:

زردپوشان دیار نصف جهان که در لیگ برتر همیشه با تیمی دارای نظم و انضباط خاصی شرکت می‌کردند در این فصل با یک رفتار زننده از کاپیتان‌شان فصل را آغاز کردند.

محرم نویدکیا که پیش از شروع لیگ به دلیل مشکلاتش با سپاهان در تمرینات این تیم شرکت نمی‌کرد ناگهان تصمیم به خداحافظی از سپاهان کرد و باعث یک هجمه سنگین از طرف هواداران این تیم روی مدیران باشگاه کرد.

اما سرانجام با وساطت مدیران باشگاه و هواداران محرم نویدکیا بار دیگر در صدد آن است که برای زردپوشان دیار نصف جهان به میدان برود.

اما این تنها مشکل سپاهانی‌ها نبود و آن‌ها در سال 92 در دیدار مقابل پرسپولیس به مشکل آب‌های معدنی نیز برخوردند و در پایان مشخص نشد که آیا آب‌های معدنی مسموم بوده است یا بازیکنان پرسپولیس دچار سرگیجه شدند و توجیه باختشان را می‌کردند.

اصلی‌ترین مشکل سپاهان در این فصل ‌itc دو بازیکن برزیلی این تیم به نام‌ةای لئوناردو پادووانی و شیمبا است که هر دوی این بازیکنان جز با کیفیت‌های لیگ پانزدهم محسوب می‌شوند.

اما این مشکل سپاهان نیست و به طور معمول در تمامی تیم‌های کشورمان مشکل ‌itc وجود دارد و به یک اپیدمی در فوتبال‌مان تبدیل شده است.

** سایپا:

خودروسازان لیگ برتری در لیگ پانزدهم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و این مشکلات از قرارداد سروش فیروزی با این تیم آغاز شد.

این بازیکن به گفته مجید جلالی در تمرینات سایپا حاضر شد و پس از یک و 2 جلسه تمرین نتوانست رضایت جلالی را جلب کندو از حضور در تمرینات این تیم منع شد اما پس از آن مشخص شد که مدیران باشگاه سایپا با این بازیکن قرارداد امضا کرده‌اند و پس از آن قرارداد خود را فسخ کردند.

از دیگر حاشیه‌های سایپا در لیگ برتر مربوط به کسر قرارداد از بازیکنان مصدوم این تیم است و بازیکنان این تیم کسر قرارداد را در لیگ چهاردهم تأیید کردند و از آن احساس تأسف کردند.

دیگر حاشیه گریبان‌گیر خودروسازان در لیگ پانزدهم مربوط به افشای قرارداد جواد نکونام است که باعث گلایه هافبک سایپا از مدیر عامل این تیم شده است و کاپیتان پیشین تیم ملی درخواست کرده است تا قرارداد تمامی بازیکنان رسانه‌ای شود.

آیا یک بازیکن می‌تواند به مدیر عامل تیمش دستور دهد؟

** صبای قم:

این تیم با هدایت علی دایی هم‌اکنون در رده هشتم جدول حضور دارد و تنها حاشیه این تیم پیش از دیدار با پرسپولیس برمی‌گردد به 20 روز پیش و زمانی که رضا حقیقی یکی از اولین بازیکنان جذب شده توسط دایی.

وی پس از دریافت پیشنهاد خارجی‌اش در تمرینات صبا یک جلسه در میان تمرین می‌کرد و همین دلیل باعث شدن تا در هفته هفتم لیگ برتر از جمع قمی‌ها جدا شود و هم‌اکنون نیز در حال رایزنی با تیم خارجی خود است.
مهم‌ترین حاشیه صبایی‌ها در این هشت هفته برمی‌گردد به دیدار هفته آخر این تیم در تهران و مقابل پرسپولیس.

نخستین اتفاق زشت این دیدار که بازی خداحافظی کاپیتان سرخ‌پوشانی نیز قلمداد می‌شد درگیری نورمحمدی و قاسم دهنوی در دقیقه 90 این دیدار بود که قاسم دهنوی و کاپیتان پرسپولیس به هم فحاشی می‌‌کردند و باعث شد تا داور مسابقه هر دوی آن‌ها را نیز اخراج کند.

اما این پایان کار نبود، قاضی و مکانی نیز در این دیدار با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند که خیلی زود با دخالت داور مسابقه و بازیکنان دو تیم این مسئله ختم به به خیر شد.

حال باید دید که دایی سرمربی حال حاضر صبای قم که تأکید ویژه‌ای روی نظم و انضباط تیمش دارد چه مسئله‌ای رخ داده است که شاهد چنین اتفاقات زشتی در تیم آقای گل‌ جهان هستیم.

راه‌آهن:

لکوموتیورانان در چند سال گذشته گریبان گیر حواشی زیادی شدند از دلال تا تغییر نام‌های زیبا و این تیم دلایلی بر صحت حرف‌های ما هستند.

یکی از مهمترین حاشیه‌های چند سال گذشته راه‌آهن مربوط به پرونده موتومبا است.

بازیکنی که با حضور غیرقانونی‌اش در راه‌آهن سرنوشت لیگ چهاردهم را تغییر داد و هم‌اکنون نیز به یکی از جنجالی‌ترین بازیکنان لیگ ایران لقب گرفته است.

پرونده‌ای که رأی به بقا راه‌آهن و سقوط پیکان به لیگ یک را صادر کرد و هنوز هم پرسش‌ها در برابر این پرونده بی‌جواب مانده است.

حواشی راه‌آهن در لیگ پانزدهم نیز ادامه پیدا کرد و پس از پیروزی این تیم مقابل استقلال خوزستان ناگهان از سمت هدایت لکوموتیورانان اخراج شد این اتفاق در حالی رخ داد که شاگردان فرهاد کاظمی با کسب 5 امتیاز از 6 دیدار اول‌شان در رده سیزدهم جدول قرار داشتند.

اما نکته حائز اهمیت این اتفاق آن بود که چرا ؟؟ که در حال نتیجه گرفتن است باید از کار برکنار شود و به آن اعتماد نکنند؟ البه باید متأسفانه عرض کنیم این پدیده زشت و اعتماد نکردن به مربیان تبدیل به یک اپیدمی در فوتبال کشورمان شده است و باید هرچه سریعتر جلوی آن را گرفت.

** نفت تهران:

تیم فوتبال نفت تهران که در سال‌های گذشته به عنوان یک تیم بی‌حاشیه در لیگ کارش را دنبال می‌کرد و با این استراتژی موفق نیز عمل می‌کرد، تنها پنج‌ هفته از لیگ پانزدهم گذشته بود تا اتفاقات نادر در این تیم نیز کلیک بخورد.

در دیدار دو تیم استقلال تهران و نفت که در چارچوب هفته پنجم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد ناگهان اتفاق جالبی رخ داد و بیرانوند برای تمرین کردن با وحید شیخ ویسی وارد چمن نشد و از این کار امتناع کرد.

بیرانوند که در ترکیب اولیه دیدار با آبی‌پوشان، شیخ ویسی را در فهرست یازده نفره نفتی‌ها مشاهده می‌کرد به اعتراض پرداخت و باعث شد تا منصوریان وی را از لیست تیمش کنار بگذرد و عواقب سختی را نیز برای این دروازه‌بان جوان در نظر بگیرد.

بیرانوند هم‌‌اکنون در حالت اخراج معلق سپری می‌شود در 3 هفته ششم هفتم و هشتم لیگ شیخ ویسی را جایگزین خود در ترکیب اصلی ملاحظه می‌کرد.

همچنین این نکته را باید یادآور شد که نفت در طول سالیان گذشته به عنوان یکی از بی‌حاشیه‌ترین تیم‌های تمام ادوار لیگ شناخته‌ می‌شود و این مورد نیز با تدبیر مدیران و سرمربی این تیم رفع خواهد شد.

** استقلال اهواز:

رقیب جدی سرخ‌پوشان پایتخت در صدر پرحاشیه‌ترین تیم لیگ برتر استقلال اهواز است.

این تیم پس از سقوط به دسته دوم فوتبال کشورمان و خریدن سهمیه تیم فولاد نوین راهی لیگ برتر شد و هم‌اکنون نیز در رده پانزدهم جدول حضور دارد.

مشکلات زیاد استقلال اهواز از همان ابتدا و ضعیف بستن لیست این تیم آغاز شد و آبی‌های اهوازی نتوانستند در فصل نقل‌وانتقالات بازیکنان موردنظرشان را کسب کنند. دلیل دیگر نتیجه نگرفتن این تیم حاشیه‌های آن بود.

تیم نفت هدایت سیاوش بختیاری زاده در هفته‌های نخست با تغییر زیاد در مدیریت نتوانست از ابتدا اثبات داشته باشد کار به جایی رسید که حتی سرمربی این تیم نیز در ورشگاه چمن‌زنی می‌کرد.

استقلال اهواز که پس از حضور در لیگ برتر نیز در هفته‌های ابتدایی از بازیکنان تازه وارد تست می‌گرفت در دو هفته ابتدایی درخشان عمل کرد و توانست پس از تساوی مقابل صبا، از سید سیاه‌جامگان بگذرد و با کسب چهار امتیاز در رده‌های بالایی جدول سپری کند.

اما پس از آن روند نذولی اهوازی‌ها ادامه پیدا کرد و نتایج ضعیفی را کسب کردند تا سرانجام پس از شکست 5 بر صفر این تیم مقابل راه‌آهن بختیاری زاده از هدایت استقلال اخراج شود.

اما نباید از بی‌انضباطی‌های بازیکنان استقلال اهواز گذشت چهار بازیکن به نام‌های محمد غلامی، سعید سالارزاده، سعید قزل و شاهین مجیدی بازیکنانی بودند که در اثر دریافت نکردن پول یک روز مانده به شروع بازی اردویی تیم را ترک کردند و کار سرمربی خود را برای فراهم کردن یازده نفر اصلی به دشواری انداختند اما حقی پس از آن نیز بختیاری زاده اصول کاری‌اش را زیر پای نگذاشت و اجازه تمرین کردن را به آن‌ها نداد.
البته فرزاد آشوبی نیز به دلیل مشکلات مسکن هم چند روزی در تمرینات شرکت نکرد، اما پس از رفع مشکلاتش خود را به اردوی تیمش ملحق کرد.

** فولاد خوزستان:

حاشیه‌های این تیم از فصل گذشته و ماجرا سرباز بازیکن آغاز شد شاگردان اسکوچیچ در لیگ چهاردهم هرچند تعدادی از بازیکن اصلی خود را به علت مشکلات سربازی در اختیار نداشتند، اما باز هم نتیجه‌ای درخور نامشان کسب کردند و در رده پنجم جدول قرار گرفتند.

اما سرخپوشان جنوب اهواز در این فصل حال و اوضاع خوبی را سپری نمی‌کنندو با چهارده گل خورده و ضعیف‌ترین خط دفاع در رده شانزدهم جدول قرار دارند.

اما نکته قابل توجه این است که مدیران این تیم که تحت فشار از سوی هواداران خود برای برکنار اسکوچیچ هستند این کار را انجام نمی‌دهند و دلیل آن هم غرامت سنگین این مربی کروات است.

دیگر حواشی تیم فولاد خوزستان عبارت است از کاپیتانی بازیکن هم وطنی اسکوچیچ، مساریچ.

این بازیکن که در لیگ پانزدهم با قراردادی 920 میلیون تومانی به عضویت فولادی‌ها درآمده است در هفته هفم بازوبند کاپیتانی را از جماعتی گرفت و به بازو خود بست، تا نخستین کاپیتان خارجی فولاد لقب گیرد.

** سیاه‌جامگان:

این تیم در طول هشت هفته 3 مربی را تغییر داده است.

نخستین تغییر مربیان در تیم‌های مشهدی، رسول خطیبی بود وی که طبق شنیده‌ها به دلیل مشکلات شخصی پس از دیدار با گسترش فولاد از هدایت این تیم استعفا کرد مدیر فنی مشهدی‌ها، سعید رمضانی جای وی را روی نیمکت این تیم گرفت و پس از دو هفته کاظمی سرمربی این تیم شد.

حال باید دید بیشترین تغییرات در کادر فنی سیاه‌جامگان در آینده چه ضربه‌ای به این تیم می‌زند؟

** ملوان: 

نخستین حاشیه‌ها در ملوان پیش از شروع لیگ برتر آغاز گردید.

قوی‌های انزلی در پیش فصل با ملوانان به توافق رسید و در 3 هفته نخست لیگ نیز هدایت این تیم را برعهده داشت.

اما ناگهان از هدایت این تیم استعفا کرد و جای خود را به حمید استیلی داد.

حاشیه دوم قوی‌های انزلی در دیدار با پرسپولیس در چارچوب جام حذفی رخ داد و باعث آن شد تا زارع و مکانی با یکدیگر برخورد داشته باشند و باعث بی‌نظمی در زمین شدند.


همچنین پس از این دیدار، تماشاگران انزلی معتقد بودند که گلی را که دریافت کردند، تقصیر ماهینی بوده است و وی را در راه‌رفتن به تمرین کتک زدند.

** ذوب آهن:

سبزپوشان اصفهانی که در این فصل عملکرد خوبی را داشته‌اند در دیدار هفته هشتم مقابل سایپا، هواداران این تیم فحاشی کردند و باعث شد تا جلالی اصفهان را منفورترین جای فوتبالی خود بداند و در همین راستا آذری مدیر عامل ذوب‌آهن هواداران خود را برای حضور در استادیوم تهدید کرد و اعلام کرد اگر بار دیگر همچنین اتفاقاتی رخ دهد، از حضور تماشاگران در استادیوم جلوگیری می‌کند.

** تراکتورسازی:

این تیم که در فصل گذشته و دیدار پایانی مقابل نفت، اتفاقات عجیب و غریبی برایش رخ داد و قهرمانی را از دست داد در این فصل نیز حاشیه‌هایی به همراه داشته است که می‌توان به 2 سال محرومیت بازیکن تیمش در اثر مصرف مواد ممنوعه است.

همچنین دیگر حواشی پیرامون سرخ‌های تبریز برمی‌گردد و به قرارداد یک میلیارد و 360 میلیون تومانی حمزه یونس.

وی که سابقه بازی در تیم لودوگورتس بلژیک را دارا است در پیش فصل به عضویت تراکتورسازان درآمد و تا به حال هم نتوانسته است درخششی را از خود نمایان کندو این موضوع سبب شده است تا منتقدین به این خرید سرخپوشان انتقاد کنند و حاشیه‌های زیادی را برای تیم پرطرفدار تراکتور ایجاد کنند.

در پایان می‌توان گفت که این بی‌انضباطی‌ها، تنها گوشه‌ای از چهره زشت فوتبال کشورمان بوده است و با بستن قراردادهای حرفه‌ای اخلاق بازیکنان و تیم‌ها نیز حرفه‌ای شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار