از تغذیه مناسب تا درمان اسهال در کودکان

با رعایت اصول بهداشتی و تغذیه‌ای می‌توانید به سادگی بیرون‌روی کودکان و حتی بزرگسالان را درمان کنید.

دکتر پیام فرحبخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: هر اجابت مزاجی که تمام یا قسمتی از آن روان باشد، اسهال و یا بیرون‌روی است نه دفعات زیاد اجابت مزاج. معمولاً اسهال به دلیل وجود ویروس یا باکتری بروز می‌کند و از بیماری‌های شایع دوران کودکی است و با توجه به این که در بزرگسالی هم اتفاق می‌افتد اما بروز آن در کودکان بسیار مهم تلقی می‌شود.

وی افزود: ممکن است اسهال به از دست دادن مقدار زیادی از آب و املاح بدن منجر شود، در این شرایط، دهان خشک شده و گاهی چشم‌ها گود می‌افتند همچنین ضعف، کاهش میزان دفع ادرار و سرگیجه از علائم دیگر این عارضه هستند.

دکتر فرحبخش با اشاره به اهمیت ویژه جایگزینی آب تصریح کرد: جایگزینی آب از دست رفته برای افراد مبتلا به اسهال و به خصوص در اطفال، از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، در این گونه موارد می‌توان با نوشیدن انواع مایعات و استفاده از محلول‌های خوراکی اُ.آر.اس، آب و املاح از دست رفته را بازگرداند.

وی اظهار داشت: از جمله روش‌های غیردارویی که می‌توانند به رفع برون‌روی کمک کنند، عبارتند از استراحت و رژیم غذایی مناسب و خودداری از مصرف فرآورده‌های ملین مثل گلابی.

وی در خصوص مواد غذایی مناسب عنوان کرد: در هنگام بروز این بیماری از مایعات فراوان و غذاهای ساده مثل نان و غلات ساده و کم روغن استفاده شود و از خوردن سبزیجات و میوه‌های حاوی فیبر و همچنین غذاهای سنگین مثل آش خودداری شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: با توجه به این که شیوع این بیماری در تابستان بیشتر است اما با رعایت اصول بهداشتی و تغذیه‌ای باید از بروز این بیماری حتی در فصول سرد هم جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اسهال ، تغذیه ، مزاج ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
افتضاح بود
آخرین اخبار