الزعبی: دمشق و بغداد در مبارزه با تروریسم باید گامهای عملی بردارند

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت عراق و سوریه برای پیروزی بر تروریسم نیازمند اقدامات و همکاری های عملی در زمینه های سیاسی و امنیتی هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفتگو با شبکه المیادین گفت: ارتش سوریه با کمک دوستان خود از جمله روسیه که در حملات هوایی شرکت دارد در میادین نبرد در حال پیشروی است اما در هر جنگ نیروهای زمینی مهمترین نقش را دارند که آنها فرزندان و ارتش سوریه هستند.

وی افزود: در مورد ایران هم باید تاکید کنم که ایران هیچ نیروی نظامی که در کنار ارتش سوریه بجنگد ندارد اما مستشاران نظامی دارد که سرتیپ همدانی که در حلب شهید شد یکی از آنها بود. این موضوع هم جدید نیست بلکه به همان روزهای اول جنگ ضد سوریه باز می گردد.

به گفته الزعبی روسیه هم نیروی زمینی در سوریه ندارد بلکه نیروهای زمینی همان ارتش و دفاع ملی و داوطلبان سوری هستند. اگر کسی گمان می کند که عملیات مشترک روسیه و سوریه ضد تروریستها به زمان و مکانی خاص محدود می شود در اشتباه است.

وی تاکید کرد: اینکه ادعا می شود ایران از ورود روسیه به سوریه نگران و ناراحت شده دروغ است. هستند کسانی که از ورود روسیه به جنگ ناراحتند که آنها سعودی، قطر، ترکیه و اربابان آنها هستند اما مقامات و مردم ایران چیزی جز خوبی سوریه و نابودی تروریسم را نمی خواهند. ایران جزئی از محور مقاومت در منطقه است و بخوبی می دانند که تروریسم باید از سوریه بیرون رانده شود چرا که سوریه دارای موقعیت راهبردی در منطقه و جهان عرب و اسلام است.

وزیر اطلاع رسانی سوریه یادآور شد: عده ای می خواهند اینگونه وانمود کنند که در سوریه، ایران و روسیه با یکدیگر رقابت دارند و در برنامه و راهبرد دارای اختلاف هستند اما این ادعاها چیزی جز شایعه و آرزو و رؤیای این مدعیان نیست.

الزعبی در ادامه گفت: آمریکا هیچگاه خواهان نابودی داعش نبوده است. این تحلیل من نیست بلکه اظهارات مقامات آمریکایی این واقعیت را نشان می دهد. آنها از بیست سال جنگ سخن می گویند. در یکسال گذشته فقط 118 داعشی در حملات هوایی آمریکا که ائتلاف بین المللی نامیده می شود کشته شده اند.

به گفته وی طی 10 روز گذشته در عملیات مشترک سوریه و روسیه خسارتهای زیادی به بنیانهای نظامی داعش وارد شده است. آمریکا ادعا می کند که ضد داعش عمل می کند اما قطر و ترکیه و سعودی انواع کمک ها مانند نیروی انسانی و سلاح و اطلاعات در اختیار تروریستها می گذارند. نیروهایی که آمریکا بنابر ادعای خود برای مقابله با نظام سوریه آموزش داده بود با تمام تجهیزات آمریکایی به النصره که شبیه داعش است پیوستند. در واقع هیچ دلیلی وجود ندارد که بگوییم آمریکا با داعش و تروریست ها می جنگد.

الزعبی در خصوص گروههای مختلف سوری گفت: برخی گروهها از جدایی از سوریه دم می زنند و آمریکا با آنها همراهی می کند اما باید صراحتا بگویم که به هیچ عنوان طرح و پیشنهادی که باعث تقسیم سوریه شود پذیرفتنی نیست هر چند که موضوع خودمختاری در چارچوب دولت و سوریه یکپارچه یا موضوعات مشابه قابل بررسی است.

وی ادامه داد: آمریکا با اتحاد عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم مخالف است زیرا می داند که ارتباط و هماهنگی بغداد و سوریه کار را برای داعش مشکل خواهد کرد. امروز داعش میان سوریه وعراق تحرک و رفت و آمد دارد که علت آن هماهنگ نبودن دو کشور و رد و بدل نشدن اطلاعات امنیتی است. هر چند مرکزی در بغداد با مشارکت عراق و سوریه و ایران و روسیه بوجود آمده اما ما نیازمند اقدام عملی و همکاری مشترک با عراق هستیم.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در خصوص ترکیه گفت: عملکرد شخصی و حزبی اردوغان باعث شده است که اختلافات عمیقی در این کشور ایجاد شود. تروریستها از 80 کشور جهان از راه ترکیه و با آگاهی دستگاههای اطلاعاتی ترکیه از این کشور وارد سوریه شدند. اردوغان این مساله را می دانست و حتی درخواست او بود، بنابر این طبیعی است که تروریست ها ضد ترکیه وارد عمل شوند. تروریسم یکی از ابزارهای اردوغان است و انفجار اخیر در آنکارا در میان مخالفان سیاست اردوغان رخ داد. من صراحتا اردوغان را عامل آن معرفی نمی کنم اما می گویم که وی بیشترین سود را برد.

الزعبی در ادامه با اشاره به جنگ سعودی ضد یمن گفت: سعودی هنوز در باتلاق یمن غرق نشده اما در روزهای آینده خواهیم دید که چه تحولات مهمی رخ خواهد داد و سعودی چگونه در باتلاق فرو خواهد رفت زیرا یمنی ها افرادی میهن پرست هستند و تجاوز و اشغال را نمی پذیرند. تا کنون بیشترین خسارت را نظامیان اماراتی دیده اند و سعودی ها آنها را قربانی کرده اند.

وی ادامه داد: همه غربیها متوجه شده اند که سرنگونی حکومت سوریه و تقسیم این کشور ممکن نیست. کشورهای منطقه هم باید بدانند که هر کس به هر نام مانند کشور همسایه یا اتحادیه عرب پای خود را در سوریه بگذارد سند مرگ خود را امضا کرده است و به دست سوری ها کشته خواهد شد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره گفتگوهای سوری سوری گفت: نابودی تروریسم بر مذاکره و گفتگو ترجیح عقلی دارد اما این مساله بدان معنا نیست که سوری ها نمی توانند یا نباید با یکدیگر گفتگو کنند. ما بر حل سیاسی و گفتگوی سیاسی اصرار داریم اما اولا تروریستها در این گفتگوها جایگاهی نخواهند داشت و ثانیا ملت سوریه باید سرنوشت خود را تعیین کنند اما چگونه این کارها میسر می شود؟ با نابودی تروریست ها و بازگشت ثبات به سوریه. برخی از گروههای وجود دارند که از گفتگو دم می زنند اما سلاحشان را پنهان کرده اند. یکی از گروههای تروریستی وهابی در سوریه اخوان المسلمین بود که از بین رفت و نه تفکر آن وجود دارد و نه شاکله آن.

انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار