تحریم حج فقط در حیطه اختیارات حاکم اسلامی است

حجت‌الاسلام و المسلمین کمالی گفت: فقط در شرایط خاص نظیر جنگ حاکم اسلامی می‌تواند حج را تحریم کند و نمی‌شود برای همیشه حج را به بهانه کمک به مستمندان یا تهیه جهیزیه تعطیل کرد.

تحریم حج فقط در حیطه اختیارات حاکم اسلامی است
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن کمالی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حادثه اخیر در منا و اظهارنظر برخی افراد که مردم را به بهانه کمک به مستندان از رفتن به حج باز برحذر می‌دارند، اظهار داشت: چنین اظهارنظرهایی ازسوی منافقان صورت می‌گیرد چرا که طبق گفته خداوند در آیه 67 سوره برائت «المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض یامرون بالمنکر و ینهون عن المعروف» یکی از چهار نشانه منافق این است که مردم را به منکر دعوت کرده و از معروف بازمی‌دارد.
وی با بیان اینکه تحریم حج تنها در حیطه اختیارات حاکم اسلامی است، توضیح داد: فقط در شرایط خاص نظیر جنگ حاکم اسلامی می‌تواند حج را تحریم کند که البته این تحریم‌ها هم برای مدتی محدود مجاز است و نمی‌شود برای همیشه حج را به بهانه کمک به مستمندان یا تهیه جهیزیه تعطیل کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: حج در کنار نماز، روزه، زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تولی و تبری از واجبات دهگانه و فروع دین محسوب می‌شود و همانگونه که کسی نمی‌تواند بگوید نماز نمی‌خوانم و بجای ان پولی را به مستمندان می‌دهم، به همین ترتیب نمی‌شود حج را با چنین بهانه‌هایی تعطیل کرد.

وی افزود: بر اساس فقه اسلام فردی که توانایی مالی دارد باید به حج برود حتی اگر در انجام این واجب شرعی کشته و شهید شود به طوری که در گذشته و حتی در صدر اسلام بسیاری از مردم دچار طاعون و وبا شده یا با خطراتی چون حیوانات وحشی و موذی نظیر مار و عقرب مواجه بودند اما این موارد باعث نشد به حج نروند.

حجت الاسلام و المسلمین کمالی خاطرنشان کرد: اگر فردی پولی را که برای حج کنار گذاشته با چنین استدلالی به فقرا بدهد نه تنها هیچ کار خیری برای او ثبت نمی‌شود، بلکه او مرتکب گناه شده است چرا که این کار در راستای خواسته وهابیون است.







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار